سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

جلوگیری از زوال فرهنگی - اجتماعی روستاها و درآمدزایی برای ساکنان این مناطق از طریق جذب گردشگر با استفاده از ارایه خدمات ساده مانند مشارکت در زراعت و چوپانی از جمله راهکارهای حمایتی مهم برای رونق اقتصاد روستاییان گلستان است.

گردشگری کشاورزی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رونق اقتصاد روستاییان گلستان موضوعی است که از چندی قبل اجرای آن در استان آغاز شده اما توسعه و گسترش این طرح به شناسایی، تدوین برنامه جامع و فراهم‌کردن زیرساخت‌های ضروری نیاز دارد.

شهروندان خسته از زندگی ماشینی برای رهایی از هیاهوی تکنولوژی به دنبال مفری برای یافتن آرامش و آسایش هستند؛ آرزوهایی که سال‌هاست در دل روستاهای دور و نزدیک گلستان نشانه‌های این زندگی رویایی قابل مشاهده و لمس است.

چوپانی گله گاو، گوسفند و شتر در مراتع و چمنزارها، پرورش احشام، الاغ و اسب‌سواری، دوشیدن شیر، شکار و ماهیگیری، گلاب‌گیری، برداشت و پاک کردن زعفران و گل گاوزبان، چیدن زرشک و میوه‌های جنگلی از جمله فعالیت‌هایی است که موجب تداعی خاطره شیرین دوران کودکی برای برخی شهرنشین‌ها و انبساط خاطر و آرامش روحی آنان خواهد شد.

فعالیتی همگون با محیط‌زیست که علاوه بر کاهش استرس و فشارهای روحی زندگی شهرنشینی، درآمدزایی پایدار با حفظ شیوه زندگی سنتی را برای روستانشان به همراه دارد.

گردشگری کشاورزی (آگروتوریسم) نوعی گردشگری است که در آن، گردشگران با خانوارهای روستایی و کشاورزان زندگی کرده و علاوه بر آموزش نحوه فعالیت‌های کشاورزی و زندگی در کشتزارها و مناطق کشاورزی، در کار سنتی کشاورزی نیز مشارکت می‌کنند.

گردشگری کشاورزی از جمله ظرفیت‌های فراموش شده صنعت گردشگری ایران به شمار می‌رود که توسعه آن نیازمند شناسایی، تدوین طرح جامع و فراهم کردن زیرساخت‌های این بخش است.

گلستان از نظر ظرفیت‌های موجود در صنعت گردشگری بسیار غنی است که با توجه به درآمدزایی و ارزآوری این صنعت، باید این فرصت‌ها شناسایی و برای اجرای آن برنامه‌ریزی اصولی و هدفمند تدوین شود.

اولین نمونه فعالیت گردشگری گلستان توسط ۶ جوان در روستای خیرات گرگان راه‌اندازی شد که در آن، ۵ هکتار از یک مزرعه به فعالیت‌های گوناگون مرتبط با گردشگری کشاورزی اختصاص یافت.

این مزرعه با رویکرد کشاورزی و گردشگری از ۲ سال قبل در گلستان احداث شده و تمام فعالیت‌هایی که در این مزرعه انجام می‌شود بر اساس الگوی کار داوطلبانه است.

تمام محصولات تولیدی این مزرعه در خود مزرعه به فروش می‌رسد و همه کارها توسط افرادی که داوطلب فعالیت هستند انجام می‌گیرد و در ازای آن برخی از خدمات تفریحی و گردشگری به آنها داده می‌شود.

مدیر این مجموعه گفت: در مرحله نخست این طرح تمشک، توت‌فرنگی و صیفی‌جات مانند انواع فلفل، کدو، خیار، گوجه‌فرنگی کاشته و عرضه می‌شود که قرار است تعداد این محصولات توسعه پیدا کند.

مجید زمانی بیان کرد: این پروژه مشترک با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با هدف انتقال دانش فناوری و توسعه گردشگری کشاورزی انجام‌شده و امیدواریم رونق آن به بهبود وضعیت گردشگری در استان منجر شود.

استاندار گلستان هم با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به رونق گردشگری در این استان گفت: گردشگری کشاورزی از جمله ظرفیت‌های مهم گلستان در رونق صنعت توریسم است اما تاکنون توجهی به این بخش نشد.

هادی حق‌شناس اظهار کرد: اصل مهم در راه‌اندازی این بخش از گردشگری در گلستان، واردنشدن آسیب به فعالیت‌هایی باغداران و کشاورزان است که نباید به بهانه تفریح فعالیت اصلی آنها دچار خدشه و وقفه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز گفت که این استان ظرفیت‌های بی‌نظیر کشاورزی و گردشگری دارد که تلفیق آن‌ها با یکدیگر می‌تواند موجب تحول در اشتغال و اقتصاد استان و محرکی نو برای توسعه صنعت گردشگری شود.

احمد تجری افزود: روستاهای زیارت، جهان‌نما، وامنان و بسیاری از روستای شرق و غرب گلستان مستعد اجرای برنامه‌های گردشگری کشاورزی هستند و با داشتن طبیعت بکر، فرهنگ اصیل کار و کشاورزی و روستاهایی دست‌نخورده از ده‌ها سال قبل، می‌توانند پای مسافران بسیاری به استان باز کنند.

اقامت چندروزه گردشگران در روستاها، آموزش عملی کاشت و داشت محصولات زراعی، برداشت محصول، اقامت در خانه‌های روستایی، دوشیدن دام، صرف غذاهای محلی، شرکت در بازی‌ها، مسابقات، سرگرمی‌های محلی، مراسم عروسی و جشنواره‌های روستایی و پیاده‌روی در روستا، سوارکاری و ماهیگیری از جمله بخش‌های گوناگون گردشگری کشاورزی است.

علی فندرسکی از کارشناسان حوزه گردشگری گلستان گفت: گردشگری کشاورزی به عنوان فعالیتی درآمدزا با حضور گردشگران در مزرعه یا دامداری برای لذت بردن، آموزش و تفسیر میراث طبیعی، فرهنگی، تاریخی و زیست‌محیطی جاذبه‌های روستایی و اراضی روستایی همراه است.

وی اظهار کرد: کشاورزان در این نوع از گردشگری شرایطی را در مزرعه خود فراهم می‌کنند که مسافران بتوانند اقامت شبانه، پذیرایی، تغذیه دام و تغذیه دستی جانوران اهلی روستایی، اسب سواری و تعامل مستقیم با مزرعه و بسیاری از فعالیت‌های کشاورزی را تجربه کنند.

وی افزود: گردشگری کشاورزی با نهادینه کردن این بخش از صنعت توریسم در مناطق روستایی با توجه به ظرفیت‌های استان، راهی موثر برای تحقق تولید پایدار و درآمد اقتصادی کشاورزان به ویژه کشاورزان خرده مالک است و با توسعه این بخش از گردشگری می‌توان به مهاجرت معکوس نیز امیدوار بود.

وی اظهار کرد: آثار گردشگری کشاورزی در نواحی روستایی بسیار گسترده است که از آن جمله می‌توان به گسترش بهره‌برداری از مزرعه، نوآوری در کسب درآمد برای روستائیان فاقد مزرعه، افزایش مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی، افزایش آگاهی پیرامون محصولات کشاورزی محلی، کمک به احیا و توسعه سنت‌ها و صنایع محلی، ارتباط و درک درون‌منطقه‌ای و تدارک فرصت برای مدیریت بحران‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی اشاره کرد.

گلستان به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی خاص، آب و هوای مناسب، خاک حاصلخیز، تنوع قومیتی با آداب، رسوم و سنت‌های خاص، اماکن تاریخی مانند برج قابوس، موزه گرگان، کاروانسرای قزلق، میل رادکان، پل‌های شاه‌عباسی و روستای فارسیان قانچی، صنایع دستی مانند ابریشم‌بافی، پشتی، جاجیم و قالیچه ترکمنی، غذاهای محلی و بازارهای محلی و مرزی، ظرفیت‌های فراوانی در زمینه جذب گردشگر دارد.

وجود آب و هوای متفاوت در مناطق مختلف استان و پراکندگی روستاها و زمین‌های کشاورزی در مناطق مختلف کوهستانی و جلگه‌های، فرصت مناسب تولید انواع محصولات کشاورزی است که این ظرفیت در صورت استفاده صحیح، عامل مهمی در جذب گردشگران طبیعت و توسعه گردشگری کشاورزی گلستان خواهد بود.

در استان گلستان بیش از ۷۰ نوع محصول مهم زراعی و باغی همچون گندم، جو، سویا، کلزا، پنبه، ذرت، برنج، زیتون، هلو، زعفران و گیاهان دارویی تولید می‌شود.

همچنین انتخاب بیش از ۵۰ روستای هدف گردشگری در گلستان نشان می‌دهد که پتانسیل مناسبی در جذب گردشگران بومی و غیربومی و توسعه توریسم روستایی و گردشگری کشاورزی این استان وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

زندگی صنعتی و ورود تکنولوژی به زندگی روستانشیان موجب کاهش برخی کسب و کارهای سنتی شده است؛ موضوعی که اگر به آثار آن پرداخته نشود تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مانند مهاجرت و پیری جمعیت بر جای خواهد گذاشت.

کد خبر 522454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha