این روزها خبرهایی مبنی بر غرق شدن برخی از مسافران یا گردشگران در حوضه آبی کارون یا زاینده رود در چهارمحال و بختیاری منتشر می‌شود که گاهی به دلیل خروش رودخانه در فصل بهار است و گاهی نیز به دلیل نابلدی شنا از سوی گردشگران و افراد دیگر مطرح می‌شود.  

شنا ممنوع

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، خبرهایی مانند، غرق شدن کودک پنج ساله در زاینده رود، غرق شدن یک فرد میانسال به عنوان ناجی یک کودک غرق شده در زاینده رود، غرق شدن یک قرقبان در رودخانه بازفت، غرق شدن جوان ۳۵ ساله در رودخانه بازفت، غرق شدن جوان ۳۴ ساله در رودخانه عزیزآباد اردل از جمله حوادث مربوط به غرق شدن افراد در رودخانه‌های استان بوده است.  

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رود کارون و زاینده‌رود است و بخشی از آب رودخانه دز نیز در این استان تامین می‌شود و آمار نشان می‌دهد ۲ هزار و ۷۰۰ رودخانه فصلی، نهر، جویبار در استان وجود دارد.  

حدود ۸۳ درصد حوضه آبریز رودخانه کارون در این استان قرار گرفته است و بیشترین میزان تامین آب رودخانه و سد زاینده رود در حوزه استان چهارمحال و بختیاری است.  

رودخانه زاینده رود با ۴۰۲ کیلومتر از سرچشمه کوه‌های زاگرس شروع و تا تالاب گاوخونی با ۴۰۲ کیلومتر ادامه دارد که از این میزان ۱۰۲ کیلومتر در استان چهارمحال وبختیاری قرار دارد.  

بی احتیاطی عامل ۹۰ درصد غرق شدگی‌هاست

سیداحمد مرتضوی‌فرد، مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری گفت: سال‌گذشته امدادرسانی به ۴۳ حادثه غرق شدگی در استان توسط غواصان و امدادگران جمعیت هلال احمر استان پوشش داده شد.  

وی افزود: در این حادثه‌ها ۲۷ فوتی و ۱۷مورد نجات افراد توسط امدادگران و غواصان این جمعیت انجام شد و برای انجام این عملیات‌ها ۹۰ امدادگر در قالب ۳۸۰ نجاتگر اعزام شدند. در این حوادث هفت نفر فوت و ۲ نفر نیز نجات پیدا کردند.  

مرتضوی‌فرد گفت: غرق شدگان به هوای گرفتن عکس سلفی، بازی و شنا کردن در کنار آب و سدها، رودخانه‌ها و استخرها به دلیل بی‌توجهی به اخطارهای موجود در مناطق و ناآشنایی به فنون شنا غرق شدند.  

وی به ناآشنایی گردشگران، مسافران و حتی شهروندان استان نسبت به وضعیت آب‌های بستر رودخانه‌ها، جریان تند آب و وضعیت رودخانه برای آب تنی و شنا اشاره کرد و افزود: تعدادی از این افراد به دلیل فراز و نشیب در رودخانه، وجود چاله‌ها یا سنگ‌ها و شاخه درختان در زیر آب و سهل انگاری جان خود را از دست می‌دهند.  

مرتضوی‌فرد به قرار گرفتن تاسیسات و سیستم‌های آبگیری در مخزن سدها و بندهای خاکی به عنوان یک عامل تهدید برای شناگران، گردشگران و مردم بومی منطقه اشاره کرد و گفت: این تاسیسات آبی از بیرون شبیه به یک استخر هستند، ولی در عمل این تاسیسات برای شنا مکانی خطرناک است و گاهی برخی از افراد بدون توجه به خطرات این تاسیسات، برای آب تنی و شنا در این مکان‌ها بدون توجه به عواقب آن، دل به دریا می‌زنند.  

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری افزود: این استان سال گذشته به دلیل تعداد غرق‌شدگی رتبه چهار کشور در غرق شدگی‌ها را به خود اختصاص داد.  

وی اظهار کرد: بیشترین تعداد حوادث غرق‌شدگی در استان در رودخانه زاینده‌رود است، این رودخانه فریب‌دهنده است اما به دلیل فشار آب و وجود فرو چاله‌ها یا سنگ در داخل رودخانه و فشار و سرعت آب، یکی از رودخانه‌های‌ است که بیشترین قربانی را می‌گیرد.  

مرتضوی‌فرد گفت: رودخانه‌های استان در تمام فصول سال به خصوص بهار و تابستان خروشان هستند و میزان دبی آب روخانه‌ها یکسان نیست، شنا کردن در رودخانه‌های استان ممنوع است و هیچ مکانی در حاشیه و کنار این رودخانه‌ها برای شنا کردن پیش‌بینی نشده است.  

شناکردن در رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری ممنوع اعلام شده است

سید ابوالحسن عدنانی ساداتی، سرپرست روابط عمومی آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری به اطلاع‌رسانی‌های مختلف در خصوص ممنوعیت شنا کردن و ورود به رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری استان اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ رودخانه بزرگ، نهر و جویبار در استان وجود دارد که هیچ نقطه از این رودخانه‌ها برای شنا کردن ایمن و مناسب نیست.  

عدنانی‌ساداتی افزود: با توجه به گسترده بودن منابع آبی استان شامل دریاچه سدها و بندها، رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری و زهکشی به علت عمق زیاد آب، اشباع و لغزشی بودن حاشیه مخازن و دریاچه سدها و رودخانه‌ها و شیب تند دیواره کانال‌ها، مردم و گردشگران از ورود غیرمجاز و شنا کردن در این منابع آب و تاسیسات آبی خودداری کنند.  

وی به نصب علائم اخطار و هشدار و نصب تابلو در این مناطق به خصوص حاشیه رودخانه‌های که پرتردد و گردشگرپذیر است، اشاره کرد و گفت: گاهی برخی از افراد، بدون توجه به این علائم اقدام به شنا کردن و آب تنی می‌کنند که در برخی از مواقع این بی‌احتیاطی منجر به یک حادثه تلخ برای خانواده‌ها می‌شود.  

عدنانی‌ساداتی به افزایش دبی آب رودخانه‌ها و سرعت آب، همچنین وجود چاله و فروچاله در زیرآب رودخانه‌ها، احتمال وارد شدن ضربه به بدن به دلیل وجود سطوح مختلف درآب رودخانه‌ها و به هم خوردن تعادل بدن، از دست دادن کنترل بدن، تغییر دمای آب که باعث بروز سکته قلبی میشود، به عنوان دلایلی که احتمال غرق شدن در رودخانه‌ها را افزایش می‌دهد، اشاره کرد.  

سرپرست روابط عمومی آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: نبود آگاهی از شرایط مخزن تاسیسات آبی و کشاورزی که با جمع شدن آب در پشت آن، پستی و بلندی طبیعی مشخص نیست، خطر غرق شدگی را افزایش می‌دهد و باعث بروز حوادث زیادی برای گردشگران و حتی کشاورزان منطقه می‌شود.  

وی از مردم خواست به هشدارهای این شرکت در خصوص ممنوعیت ورود به تاسیسات مربوط به کشاورزی توجه و از ورود و شنا کردن در دریاچه، سدها، تاسیسات کشاورزی و کانال‌های آبیاری و زهکشی خودداری کنند.  

این مسئول به خانواده‌ها هشدار داد، شنا در آب رودخانه را شوخی نگیرند و مراقب فرزندان به خصوص کودکان و نوجوانان باشند.  

وی افزود: بیشترین تعداد حوادث غرق‌شدگی در استان در حاشیه رودخانه زاینده‌رود است، علائم هشدار و تابلوهای "شنا ممنوع" و "ورود به رودخانه ممنوع" در این منطقه نیز نصب شده است اما برخی از افراد بی‌توجه به این علائم به شنا کردن یا وارد شدن به رودخانه اقدام می‌کنند.  

عدنانی‌ساداتی اظهار کرد: به علت نوسانات میزان آب رودخانه و توپوگرافی منطقه، شنا کردن در قسمت‌های مختلف روخانه ممنوع است و تنها استخرهای شنا مکانی برای شنا کردن هستند.  

۴۰ درصد غرق شدگی‌های سال‌گذشته در استان در تاسیسات کشاورزی بود

محمد حیدری، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سال‌گذشته ۴۰ درصد غرق‌شدگی‌ها در استخرهای کشاورزی اتفاق افتاد.  

وی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: غرق‌شدگی در استخر کشاورزی نیز در سال ۹۸ گزارش شد، در حالی که برخی از افراد به دلیل ناآگاهی فکر می‌کنند غرق‌شدگی فقط مختص رودخانه است و در این مکان‌ها اقدام به آب تنی می‌کنند.  

حیدری گفت: سال گذشته ۴۹ مورد غرق‌شدگی از افراد بومی و غیربومی از جمله گردشگران در استان وجود داشت که ۲۳ غرق‌شدگی از این تعداد نیز در رودخانه زاینده‌رود بود.  

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تعدادی از غرق‌شدگی‌ها نیز در زمان نجات دادن یک نفر غرق شده توسط همراهان وی یا سایر افراد حاضر در منطقه به دلیل آشنا نبودن به شنا و عملیات نجات غریق رخ می‌دهد.  

حیدری از مردم خواست تا در زمان بروز حادثه غرق‌شدگی دچار هیجان زدگی نشوند و خود را برای نجات جان افراد به وارد آب نشوند و در کوتاهترین زمان حادثه را به نیروهای امدادی اطلاع‌رسانی کنند.  

وی اظهار کرد: در زمانی که فردی دچار غرق شده توسط ناجیان محلی امدادرسانی و از غرق‌شدگی نجات پیدا کرد باید اقدام به خواباندن فرد به سمت راست بدن عملیات احیاء قلبی رویوی برای فرد توسط افراد آشنا به فنون احیاء کنند، تا نیروی‌های امدادی در محل حادثه حاضر شوند.  

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: به دلیل سرد بودن آب و کاهش سوخت و ساز مغز، عملیات اکسیژن‌رسانی در زمانی که فرد غرق شده نجات پیدا کرده ضروری است و باید عملیات احیاء قلبی ریوی انجام شود.  

حیدری به باور غلط خارج کردن آب از ریه فرد غرق شده بعد از نجات، اشاره کرد و گفت: ماساژ قلب برای آغاز عملیات خون‌رسانی در این مواقع مهم است.  

ویگفت: در زمان غرق‌شدگی، فرد ممکن است از ناحیه گردن و سر دچار حادثه شده باشد، باید در زمان نجات فرد غرق شده برای خارج کردن فرد ناحیه سر و گردن فرد توسط یک نفر نگهداری شود تا از بروز حوادث دیگر از جمله قطع نخاع جلوگیری شود.  

براساس اعلام پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری سال گذشته ۳۸ مورد غرق شدگی به پزشکی قانونی استان ارجاع شده که از این تعداد ۷ نفر زن و ۳۱ نفر مرد بودند.  

کد خبر 522306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha