سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

شاخص کل بورس بعد از سه روز در حالی توانست خود را بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تثبیت کند که بر خلاف روزهای قبل، موجی از رشد در نمادهای کوچک‌تر بازار مشاهده می‌شود و برعکس، بزرگترهای صادراتی، مقداری عقب نشینی کردند.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، دیروز شاخص کل بورس ۱۴ هزار و ۷۰۰ واحد معادل ۱.۲ درصد رشد کرد. این در حالی است که شاخص کل هم وزن، حدود ۲ برابر معادل ۲.۳ درصد رشد کرد. در بازار دیروز نمادهای بزرگ صادراتی از جمله فلزی-معدنی ها، پتروشیمی ها و پالایشی ها (به جز برخی تک نمادها) شاهد عقبگرد قیمت ها بودند. افت قیمت نفت یکی از علل این موضوع بوده است.

اما در سوی دیگر، فشار خرید قابل توجهی در دو گروه خودرویی و بانکی ایجاد شد. نماد دو خودروساز بزرگ کشور که در شرایط جدید توانسته اند محصولات خود را بدون درنظرگرفتن سود مشارکت برای مشتریان پیش فروش کنند، صف های خرید قابل توجهی را تجربه می کند. تحلیل گران معتقدند این پیش فروش های پرحجم بدون سود مشارکت، می تواند هزینه های مالی خودرویی ها را به نحو معناداری کاهش دهد.

اما برخی دیگر از گروه های غیرصادراتی نیز مورد توجه ویژه بازار هستند. گروه لاستیک، گروه دارو و کاغذ هم در کنار بانکی - خودرویی ها با قدرت رشد کردند.

گفتنی است مجوز افزایش قیمت بسیاری از محصولات داخلی مثل سیمان، لاستیک و بخشی از داروها در کنار تورم داخلی منجر به توجه به شرکت های کوچ داخلی فروش و رویگردانی نسبی بازار از صادراتی ها شده است.

این در حالی است که همچنان جریان نقدینگی به بورس هم مجموعا مثبت است و بازیگران بازار در حال رش دهستند.

صحرایی مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اقبال جامعه به بورس از انتهای سال گذشته و تداوم این روند با آزادسازی سهام عدالت گفت: در ابتدای سال گذشته روزانه ۱۵۰هزار معامله‌گر اقدام به دادوستد سهام می‌کردند و این آمار این روزها به عدد ۸۵۰ هزار سرمایه‌گذار رسیده است.

کد خبر 522239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha