ارزش خالص دارایی‌ها در واقع همان تغییرات ارزش دارایی‌ها در کنار سود تقسیمی آن‌هاست که بر بازده کل کسب شده از سبد دارایی‌ها تاثیرگذار است.

02

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان برای انجام یک سرمایه‌گذاری موفق در بازار سهام همواره باید  به تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی سهام پرداخت و در صورتی که قیمت روز سهام کمتر از ارزش ذاتی سهام بود، آنگاه می‌توان اقدام به خرید سهام کرد. با توجه به اینکه سرمایه گذاران زیادی به خصوص تازه واردهای عرصه بورس و تحلیل بنیادی از ما در خصوص ارزش گذاری سهام شرکت های سرمایه گذاری سوال می پرسند به همین علت گزارشی را تهیه کرده ایم.

  • NAV چیست و چگونه محاسبه می شود؟

Net Asset Value که به اختصار از آن به NAV یاد می‌گردد به خالص ارزش دارایی‌های یک شرکت سرمایه‌گذاری اشاره دارد. در واقع به ما این موضوع را نشان می‌دهد که ارزش روز آنچه متعلق به سهامداران است چند ریال است و این موضوع اصلی‌ترین مبحث در امر سرمایه‌گذاری است. فرمول محاسبه NAV از رابطه زیر محاسبه می‌گردد:

  • علت استفاده از NAV در شرکت‌های سرمایه‌گذاری

همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی عمده شرکت‌های بورسی را تشکیل می‌دهند به همین دلیل با استناد به صورت‌های مالی این دو نوع شرکت به تبیین موضوع فوق می‌پردازیم. همانگونه که پیش از این ذکر شد معادله اصلی حسابداری از رابطه زیر تبعیت می‌کند:

جمع کل دارایی‌ها = جمع کل بدهی‌ها + جمع حقوق صاحبان سهام

  • NAV صدور چیست؟

به پولی که سرمایه گذاران برای خرید واحدهای جدید پرداخت می‌کنند، NAV صدور گفته می‌شود و اندکی بیشتر از ارزش خالص هر واحد (NAV هر واحد) است. این تفاوت به این دلیل است که مدیر صندوق در خرید اوراق بهادار جدید باید هزینه‌ای را بابت کارمزد پرداخت کند و برای اینکه این کارمزد به سرمایه‌گذاران قدیمی تحمیل نشود، از سرمایه‌گذاران جدید دریافت می‌شود.

  • NAV ابطال چیست؟

 اگر سرمایه‌گذاری به پول نقد احتیاج داشته باشد و بخواهد واحدهایش را بفروشد، قیمت واحدها به صورت NAV ابطال محاسبه می‌شود. NAV ابطال با فرض کسر هزینه‌های مربوط به معاملات از بهای فروش دارایی‌های سبد تعیین می‌شود و مبنای خالص پرداخت به شخص قرار می‌گیرد. یعنی در NAV ابطال هزینه کارمزد معاملاتِ فروش، در نظر گرفته می‌شود و از ارزش خالص هر واحد کسر می‌شود. بنابراین NAV ابطال معمولا کمتر یا مساوی NAV هر واحد است.

  • قیمت آماری واحدهای صندوق یا NAV آماری چیست؟

گاهی به دلیل وجود شرایط خاص و محدودیت‌هایی که در بورس اوراق بهادار وجود دارد، تعدادی از سهام بورسی موجود در سبد اوراق بهادار صندوق، قابلیت نقدشوندگی ندارند. در چنین شرایطی برخی از سهم‌ها با صف فروش یا صف خرید همراه می‌شوند.

بنابراین قیمت اعلام شده در تابلوی معاملاتی، قیمت واقعی و منصفانه نیست. بنابراین به مدیر صندوق اختیاراتی داده شده است تا بتواند قیمت برخی سهم‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری را تا حدودی تعدیل کند و NAV جدیدی محاسبه شود که مبنای تعیین قیمت صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری قرار ‌گیرد.

برای اینکه سرمایه‌گذاران بدانند این تعدیل چقدر بوده، صندوق‌ها موظفند در کنار اعلام NAV صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، NAV آماری را نیز اعلام کنند. NAV آماری یک مبنای مقایسه‌ای است و در آن آخرین قیمت بسته شدن سهام، بدون اعمال تعدیل مدیر است، یعنی همان قیمتی که روی تابلوی معاملاتی اعلام شده است.

اگر مدیر قیمت هیچ‌یک از سهام موجود در سبد سرمایه‌گذاری صندوق را تعدیل نکرده باشد، NAV آماری و ابطال باهم برابر و مقداری از NAV صدور کمتر هستند.

کد خبر 522002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha