یک فرد متهم به کلاهبرداری اینترنتی از زندان شهرری به صورت ویدئوکنفرانسی در شعبه هشتم محاکم کیفری دو شهرستان تهران و کرمان محاکمه شد.

دادگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، صبح امروز جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات یک متهم دایر بر کلاهبرداری اینترنتی که در زندان شهرری به سر می‌برد، به همت معاونت برنامه ریزی و فناوری دادگستری استان تهران و کرمان در شعبه هشتم محاکم کیفری دو شهرستان کرمان به صورت ویدئوکنفرانس و از فاصله بیش از هزار کیلومتر برگزار شد.

استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای از مواردی است که در قانون آیین دادرسی کیفری جدید مورد تاکید قرار گرفته است؛ چرا که استفاده از تکنولوژی‌های روز در روند دادرسی سبب می‌شود تا از بسیاری از چالش‌هایی که با بکارگیری از روش‌های سنتی متوجه دستگاه قضایی می‌شده است پیشگیری به عمل آید.

خاستگاه قانونی استفاده از ویدئوکنفرانس در برگزاری جلسات دادگاه به مواد ۱۷۵، ۳۵۵ و ۶۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری و همچنین ماده ۲۵ آیین نامه استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای بازمی‌گردد.

در ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است استفاده از سامانه‏‌های (سیستم‌ها) رایانه ه‏ا و مخابراتی، از قبیل: پیام‌نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضایی و همچنین نیابت قضایی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.

همچنین در ماده ۶۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: به کارگیری سامانه‌های ویدئوکنفرانس و سایر سامانه‌های ارتباطات الکترونیکی به منظور تحقیق از اصحاب دعوی، اخذ شهادت از شهود یا نظرات کارشناسی در صورتی مجاز است که احراز هویت، اعتبار اظهارات فرد مورد نظر و ثبت مطمئن سوابق صورت پذیرد.

ماده ۲۵ آیین نامه استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای نیز آمده است که در صورت فراهم بودن امکانات لازم، مقام نیابت دهنده می‌تواند تمام یا بخشی از موضوع نیابت را مانند تحقیق از اصحاب دعوا، اخذ شهادت شهود و نظرات کارشناسی و سایر مواردی که به موجب قانون مجاز است، از طریق ارتباط تصویری یا صوتی یا الکترونیکی از راه دور انجام دهد. درخواست این ارتباط از طریق سمپ به واحد قضایی ارسال و انجام آن با نظارت مرجع مجری نیابت صورت می‌گیرد.

کد خبر 522164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha