مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

شهروندان قزوینی معتقدند که افزایش تردد خودروهای شخصی و ترافیک سرسام‌آور، تعدد فزاینده سرعت‌گیرها و نبود پارکینگ عمومی و قابل‌دسترس در نقاط مرکزی از ویژگی‌های بارزی است که مدت‌ها بر تن شهر قزوین حک‌ شده است.

ترافیک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهر قزوین چندان عریض و طویل نیست و همه شهروندان آن بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که می‌توان ابتدا و انتهای آن را در عرض ۱۵ دقیقه طی کرد؛ با این حال چرا این شهر نسبتا کوچک با مشکلات عدیده شهری روبرو است؟

افزایش ترافیک سرسام‌آور بین ساعت ۱۱ تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۰ در محدوده مرکزی شهر شامل خیابان‌های نادری، سبزه میدان (میدان آزادی)، طالقانی، خیام، امام خمینی (ع)، خیابان بلوار، تقاطع فلسطین تا پادگان و سپه به حدی بالاست که باعث شده شهروندان با اکراه در این محدوده با خودروهای شخصی تردد کنند.

ویژگی دیگر شهر قزوین تعدد سرعت‌گیر به انواع و اقسام مختلف است که برخی در فواصل طولانی و برخی دیگر در فاصله خیلی کم از یکدیگر قرار گرفته‌اند.

آسفالت ناهموار درد کمی نبود که اکنون کف نویسه‌های این شهر نیز کمرنگ و ناپیدا شده‌اند و کمتر جایی را پیدا می‌کنید که علائم تردد عابر پیاده، هندسه ترافیکی در تقاطع و نوشته‌های سرعت مجاز و غیرمجاز در روی آسفالت آن پیدا و خوش‌رنگ و لعاب باشد.

سرعت‌گیرهای بدون رنگ و هشدار قبلی

میلاد ۲۳ ساله دانشجوی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: من گاهی اوقات برای عزیمت از قزوین به سمت محمدیه با خودروی شخصی تردد می‌کنم و شخصا می‌بینم که نوع آسفالت و سرعت‌گیرهای این ۲ شهر از کیفیت متفاوتی برخوردار است.

وی اظهار کرد: بی‌کیفیت بودن آسفالت شهر قزوین از روی لرزش و تغییر صدای لاستیک خودرو قابل تشخیص است، سرعت‌گیرهایی که در محدوده شهر قزوین وجود دارند، بدون هشدار قبلی بوده و رنگ‌آمیزی نشده است که همین موضوع باعث شده تا عبورهای ناگهانی به قطعات خودرو آسیب بزند.

میلاد تصریح کرد: جالب‌تر اینکه برخی از سرعت‌گیرها که به نظر می‌رسد با پیچ و مهره نصب شده‌اند، پس از مدتی تخریب شده و بخشی از آن برداشته می‌شود که این ناهمواری خود باعث برهم خوردن تعادل راننده شده و خطر تصادفات را افزایش می‌دهد.

این شهروند از مسئولان قزوین خواست تا با رنگ کردن سرعت‌گیرها و اعدام قبلی به راننده با نصب تابلو، به حقوق شهروندی احترام بگذارند، به هرحال این موضوع برای شهروندان و مسافران خارج از استان نیز چندان جالب و پسندیده نیست.

ترافیک، پارک دوبل و تکمیل پارکینگ‌ها

شهروند خیابان نادری گفت: من سال‌هاست که در این منطقه ساکن هستم و چون خیابان روبرویی ما به سبزه میدان متصل می‌شود، هر روز مشاهده می‌کنم که بین ساعات ۱۷ تا ۲۰ ترافیک سرسام‌آوری در این محدوده وجود دارد.

سیدحسین اوروجی اضافه کرد: تکمیل شدن پارکینک زیر پل نادری و نبود جای پارک نزدیک به مراکز خرید باعث شده که بیشتر خودروها در این محدوده به‌صورت دوبل پارک کرده و معضلات ترافیکی را دوچندان کنند.

اوروجی تاکید کرد: مسئولان شهری باید با اعمال برنامه‌های ترافیکی زوج و فرد میزان تردد خودرو در خیابان نادری را کاهش دهند و این نوع افزایش خودرو در یک فضای محدود به نفع هیچ شهروند و دستگاهی نیست.

شهر قزوین باید از حالت تک‌هسته‌ای خارج شود

رئیس گروه تخصصی مسائل شهرسازی در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قزوین گفت: شهرداری باید در امور شهری خود لیستی از اولویت‌ها تعیین کرده و بر اساس مطالبات شهروندان خود به رفع مشکلات و نواقص اقدام کند، متاسفانه ارتباط مدیریت شهری قزوین با مردم بسیار ضعیف است و هر ۶ ماه یکبار هیچ نوع بیلان عملکردی در حوزه معابر شهری به شهروندان ارایه نمی‌شود.

سید محمد قریشی افزود: متاسفانه شهر قزوین تک‌هسته‌ای است و بیشتر ادارات و مراکز تجاری در بافت مرکزی قرار گرفته‌اند و سیل مردم برای انجام امورات روزمره خود در این منطقه بحران‌های فراوانی ایجاد می‌کند؛ به عنوان مثال در مناطق ۲ و سه فاقد یک مرکز تجاری قوی هستیم و شهروندان برای خرید تره بار و میوه با قیمت مناسب باید به مرکز شهر مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: بافت مرکزی شهر قزوین سنتی است و توسعه شهری بر مبنای یک بافت سنتی قرار دارد و به طور حتم برای رهایی از مشکلات کمبود فضاهای شهری و افزایش فزاینده ترافیک باید شهر قزوین چند هسته‌ای شود.

قریشی به مسائل کمبود فضاهای پارکینگ در شهر پرداخت و گفت: کاربری پارکینگ به تنهایی برای سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی ندارد و مدیران شهری باید با ترکیب این فضاها و اماکن تجاری برای سرمایه‌گذار انگیزه ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل شهرسازی بیان کرد: برای طی کردن مسافت طولی شهر قزوین از شمال به جنوب تنها ۱۵ دقیقه زمان صرف می‌شود، اما به محض عبور از مرکز شهر همه با ترافیک و کمبود فضا مواجه می‌گردند و در دیگر نقاط شهری قزوین خودروی چندانی تردد نمی‌کند.

قریشی خاطرنشان کرد: شهرداری امروز باید روی هزینه کردهای خود مدیریت کرده و صرفه اقتصادی و اجتماعی را در کنار یکدیگر دنبال کند، به این شکل که بهتر است به جای صرف هزینه زیاد در یک طرح، همان اعتبارات را برای ده‌ها طرح هزینه کرده و بازخورد اجتماعی بهتری را کسب کند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال هزینه‌ای که برای پل تقاطع غیر همسطح امام رضا (ع) صرف شده است، اگر در سایر امورات شهری صرف می‌شد، بسیاری از مشکلات معابر شهری را برطرف می‌کرد.

نصب سرعت‌گیر (سرعتکاه) در کمیته مشترک با پلیس راهور ایجاد می‌شود و محدودیتی ندارد

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در خصوص تعدد سرعت‌گیرها در سطح شهر گفت: رعایت نکردن سرعت مجاز از سوی شهروندان در معابری که عرض زیادی دارند، مانند وجود یک مدرسه در این معابر باعث شده تا مدیریت شهری مجبور به استفاده از روش‌های مختلف آرام‌سازی ترافیک باشد.

شیما زرآبادی پور افزود: سرعتکاه روشی زودبازده و کم هزینه برای آرام‌سازی ترافیک و جلوگیری از تصادفات با شدت بالا است و انواع مختلفی دارد که به فراخور مورد استفاده آن، شرایط ترافیکی معبر و پس از شناسایی در کمیته مشترک با پلیس راهور در سطح شهر احداث می‌شود؛ با این حال برخی از انواع سرعتکاه، در معابر با عبور عرضی، فرصت دیده شدن عابر را برای راننده خودرو ایجاد کرده و برخی تنها برای کنترل سرعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: سرعت مجاز در معابر محلی ۳۰ کیلومتر در ساعت است که معمولا از طرف رانندگان رعایت نمی‌شود، سرعتکاه‌ها معمولا در مکان‌هایی که امکان نصب دوربین‌های کنترل سرعت نباشد، ایجاد می‌شود و به لحاظ آیین نامه‌ای، محدودیتی برای نصب سرعت‌گیر در معابر محلی وجود ندارد.

زرآبادی پور تاکید کرد: در نقاط شریانی شهر، اگر روش‌های دیگر مانند نصب دوربین کنترل سرعت وجود نداشته باشد، از سرعت‌گیر استفاده می‌شود، اما در مجموع براساس درخواست‌های مردمی، شناسایی نقاط حادثه‌خیز و تصادفات جرحی با خسارت بالا، سرعت‌گیرهای سطح شهر جانمایی می‌شوند.

این مسئول تصریح کرد: قبل از نصب سرعت‌گیر در مرحله اول از علائم راهنمایی و رانندگی، کف نویسی و نصب نوشتار برای هشدار به رانندگان برای رعایت سرعت مجاز استفاده می‌شود، سپس درصورت رعایت نکردن شهروندان، از دوربین‌های کنترل سرعت و در نهایت نصب سرعت‌گیر برای کاهش سرعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجم خودروهای قزوین متناسب با فضای شهر قزوین نیست

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در ادامه در پرسش به ترافیک فزاینده شهر و نبود توازن بین خودروها و فضاهای شهری اظهار کرد: سالانه شاهد رشد ترافیک در کشور هستیم که به تبع آن، این افزایش در شهر قزوین نیز اتفاق می‌افتد.

شیما زرآبادی پور افزود: رشد ترافیک به دلیل افزایش سرانه خودرو و استفاده از خودروهای شخصی به جای ناوگان حمل و نقل عمومی است و عدم استقبال مردم از حمل و نقل عمومی، پیاده و دوچرخه از علل ترافیک بالا در شهر بوده که تنها با فرهنگ‌سازی و اعمال قانون می‌توان در بلندمدت به کاهش شدت آن دست‌یافت.

وی تاکید کرد: حجم خودروهای شخصی در این شهر تناسبی با فضای شهری به‌ویژه در معابر مرکزی ندارد و امکان تعریض معابر نیز میسر نیست که بر همین اساس شهر قزوین با کاهش سطح سرویس معابر مواجه می‌شود.

زرآبادی پور بیان داشت: امروزه به‌موجب تغییر در سبک زندگی، شهروندان برای کوتاه‌ترین مسیرها از خودروی شخصی استفاده می‌کنند که علاوه برافزایش ترافیک، آسیب‌هایی را در حوزه سلامت جسمی و روانی برای آن‌ها به همراه می‌آورد.

۱۲ پارکینگ عمومی تحت نظارت شهرداری است؛ رنگ‌آمیزی علائم فقط ۶ ماه ماندگاری دارد

این مسئول در ادامه به تعدد پارکینگ‌های سطح شهر پرداخت و گفت: ۱۲ پارکینگ تحت نظارت شهرداری قزوین در سطح شهر به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند. تعدادی پارکینگ بخش خصوصی نیز فعال هستند که تحت نظارت سازمان ترافیک فعالیت می‌کنند که در مجموع، بیش از ۲ هزار فضای پارکینگ حاشیه‌ای هم در سطح شهر موجود است.

زرآبادی پور اضافه کرد: پراکندگی پارکینگ‌ها بر اساس تقاضای شهروندان احداث می‌شود؛ ازاین‌رو، با توجه به حجم بالای تقاضا، تمرکز پارکینگ در بافت مرکزی شهر قرار دارد.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین تاکید کرد : نکته‌ای که در مورد پارکینگ‌های سطح شهر وجود دارد این است که شهروندان پارک حاشیه‌ای و غیرمجاز در خیابان و معابر را به پارکینگ‌های عمومی ترجیح می‌دهند و هیچ‌گاه پارکینگ‌ها به ظرفیت ۱۰۰ درصدی نمی‌رسد که برای تحقق این مهم باید از ابزار پلیسی و فرهنگ‌سازی استفاده کرد.

زرآبادی پور در پاسخ به این پرسش که چرا رنگ‌آمیزی علائم راهنمایی و رانندگی در خیابان‌ها مانند عبور عابر پیاده مغفول مانده است، گفت : رنگ‌آمیزی علائم راهنمایی مغفول نمانده و به‌صورت روتین و سالیانه در شهر اجرا می‌شود اما لازم به ذکر است که باوجود بودجه محدود و جنس مصالح استان در تهیه آسفالت رنگ‌ها ماندگاری کم‌تری دارند.

وی تصریح کرد: ماندگاری رنگ‌ها در حدود ۶ ماه است که ازاین‌رو سالیانه دومرتبه رنگ‌آمیزی معابر انجام می‌شود که یا به‌صورت موردی و در صورت ایجاد معابر جدید در شهر رخ می‌دهد یا طبق برنامه روتین سالانه، در قالب ستاد مهر و ستاد نوروزی انجام می‌شود.

 چندی پیش نیز از سوی ابراهیم مبارک قدم، مدیرکل راه و شهرسازی قزوین اعلام‌شده بود که جمعیت قزوین به لحاظ نبود توسعه افقی متراکم شده است که همین موضوع شدت ترافیک خودرو را افزایش می‌دهد.

اعمال محدودیت‌های ترافیکی زوج و فرد، تمرکززدایی ادارات و مراکز تجاری به سایر مناطق قزوین (شرکت گاز استان قزوین هم‌اکنون در منطقه مینودر قرار گرفته است) می‌تواند به کاهش ترافیک در سطح شهر منجر شود.

به نظر می‌رسد تعداد سرعت‌گیرهای شهر قزوین بسیار بالا رفته و نبود هشدار قبلی باعث شده تا بیشتر رانندگان با غافلگیرانه با این موانع روبرو شده و گله‌مند باشند که می‌توان با نصب تابلو  و کف نوشته ۱۰۰ متر قبل از سرعت‌گیر این مشکلات را برطرف کرد.

کد خبر 521794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    0 0
    همه فرمایشات خانم مهندس درسته ولی جاده نسیم شمال مدتی هست که بسته شده به علت ترمیم و آسفالت عدم وجود کمربندی و پل نیمه کاره تهران قدیم باعث حل مشکل ترافیک قزوین نشد پل باید تا میدان سرداران ادامه پیدا می‌کرد تا باعث ترافیک میدان سرداران و خارج شدن بار ترافیکی میدان تره بار هم میشد