دوستی با ایران و ونزوئلا برای تاجر کلمبیایی دردسر شد.

ونزوئلا - ايران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، آمریکا این تاجر کلمبیایی را که الکس ساب موران نام دارد، درحالی‌که قصد داشته برای تهیه مواد غذایی به ونزوئلا کمک کند، در یک جزیره کوچک آفریقایی دستگیر کرده است. برخی منابع گفته‌اند که این تاجر راهی ایران بوده؛ ولی تا زمان تنظیم این گزارش، مقامات ایران چنین خبری را تأیید نکرده‌اند.  

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته تصور می‌شود الکس ساب موران، بازرگان کلمبیایی، رابطه نزدیکی با نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، دارد. او در کشور «دماغه سبز»- مجمع‌الجزایری کوچک در غرب آفریقا- بازداشت شده است.

او با هواپیمای شخصی خود راهی ایران بوده است. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که مقامات مجمع‌الجزایر «کیپ ورد» (دماغه سبز)، الکس ساب موران، یک تاجر نزدیک به رئیس‌جمهور ونزوئلا را بازداشت کرده‌اند.

او در هنگام توقف در این مجمع‌الجزایر بازداشت شده است. این تاجر کلمبیایی که در زمینه قراردادهای یارانه غذای ونزوئلا فعالیت می‌کرده است، به اتهام پول‌شویی و فساد تحت پیگرد دادگستری آمریکا بوده است.

او در حالی بازداشت شده که چند هفته قبل نیز پنج نفتکش ایرانی برای تأمین بنزین ونزوئلا راهی پالایشگاه‌های این کشور شدند.

خبرگزاری فرانسه نیز به این نکته اشاره کرده و نوشته «بازداشت این تاجر چند هفته پس از ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا و ناکامی آمریکا در توقف این کشتی‌ها انجام شده است.

منابع آمریکایی می‌گویند ونزوئلا بهای سوخت دریافتی از ایران را با طلا می‌پردازد. سفیر ایران در کاراکاس معامله سوخت با طلا را تکذیب کرده است. انتقال سوخت از ایران به ونزوئلا که با همراهی کشتی‌های نظامی ونزوئلا با نفتکش‌های ایرانی انجام شد، از طرف مقام‌های دو کشور به‌عنوان دستاوردی مهم ستایش شد و نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، گفت برای تشکر شخصا به ایران خواهد رفت. دراین‌حال برخی منابع مدعی شده‌اند الکس ساب موران با هواپیمای شخصی خود راهی ایران بوده است».

اواسط خرداد که نفتکش‌ها یک‌به‌یک در حال رسیدن به آب‌های ونزوئلا بودند، معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران گفت که «در صورت درخواست ونزوئلا همکاری‌های ایران و آن کشور در بخش‌های مختلف ادامه خواهد داشت. ... ونزوئلا یکی از بازارهای خوب برای تولیدات پایین‌دستی و نفت ما به شمار می‌رود و درصورتی‌که متقاضی باشند، می‌توانیم در بخش‌های مختلف این همکاری‌ها را ادامه دهیم. ونزوئلا درخواست تعمیر تأسیسات خود را از جمهوری اسلامی ایران و به دست متخصصان کشورمان داشته که این موضوع در حال بررسی است».

به گزارش رویترز، الکس ساب موران، یک شهروند کلمبیایی که پاسپورت ونزوئلایی نیز دارد، قراردادهایی را برای کسب منابع برای برنامه یارانه غذا زیر نظر دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، به دست آورد. آمریکا سال گذشته ساب را به پول‌شویی متهم کرد و او را به خاطر قراردادهای غذایی‌اش تحریم کرد؛ قراردادهایی که مقامات آمریکایی آنها را به‌عنوان یک کلاهبرداری طراحی‌شده برای ثروتمندکردن ساب و مادورو توصیف کرده‌اند.

نیکول ناواس آکسمن، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا، بدون ارائه جزئیات در بیانیه‌ای گفت: ساب براساس اخطار قرمز پلیس اینترپل که با توجه به کیفرخواست آمریکا برای او صادر شده بود، بازداشت شد.

به گزارش فارس، وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد ساب در زمان بازداشت به‌عنوان «نماینده» دولت این کشور در حال تجارت برای تهیه غذا، دارو و دیگر کالاهای بشردوستانه بود تا به مردم این کشور آمریکای جنوبی برای مقابله با همه‌گیری کرونا کمک کند. این وزارتخانه، اقدام یادشده را «بازداشت خودسرانه» و ناقض قوانین بین‌المللی خواند و از دولت کیپ ورد خواست ساب را آزاد کند.

کد خبر 521753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha