مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: بسیج استفاده از ماسک در جامعه برای کنترل هرچه بیشتر کرونا باید همگانی شود.

ماسك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نوید دانایی روز یکشنبه 25 خرداد افزود: باید برای استفاده از ماسک بسیج همگانی شکل بگیرد و شهروندان در همه مکان‌ها ماسک استفاده کنند.

وی تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است حتی ماسک‌های پارچه‌ای برای جلوگیری از کرونا مفید است، در گذشته شاید به استفاده از ماسک‌های تخصصی توصیه می‌شد ولی اکنون ماسک‌های پارچه‌ای به خاطر دسترسی برای همه توصیه می شود.

توجه مردم به رعایت فاصله‌گذاری بازگردد

وی یادآور شد: با ویروسی به نام کرونا با همان قدرت اولیه رو به رو هستیم، درست است که بستری و مرگ و میر ناشی از این ویروس کاهش یافته است ولی باید توجه داشت که ویروس با شیوع بالا ، تاخت و تاز خود را دارد.

دانایی گفت: کرونا با همان قدرت اولیه وجود دارد و نباید فراموش کنیم وظایف همه پس از طی کردن دوره اوج، سنگین‌تر شده است. اکنون در شرایطی که نگرانی مردم نسبت به ویروس کمتر شده، باید توجه شهروندان به مراقبت‌ها در برابر ویروس افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: ابتدای اردیبهشت که شیوع و بستری بالایی از کرونا وجود داشت ۹۰ درصد مردم مسایل بهداشتی و فاصله‌گذاری را رعایت می‌کردند، اکنون رعایت مردم به روایتی به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

زندگی را با رعایت بهداشت در دوران کرونا بپذیریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: باید زندگی خود را به شکل عادی ادامه دهیم، مشخص نیست تا چه زمانی درگیر ویروس هستیم.

وی ادامه داد: بستن مکان‌ها در دوران شیوع کرونا در گام اول بسیار درست بود چرا که مرحله اوج بیماری بود، در مرحله بعد مدارس، دانشگاه ها و اصناف باید به فعالیت خود تحت شرایط بهداشتی ادامه دهند.

وی تاکید کرد: باید با رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی به زندگی عادی بازگردیم و مسافرت‌ها در حد سفرهای ضروری انجام شود، سفر به عنوان تفریح و سیاحت ابدا توصیه نمی‌شود.

دانایی اضافه کرد: استان سمنان اکنون در مرحله مدیریت است، اگر فردی به مناطق درگیر سفر کند ممکن است ناقل شود و بازگردد.

وی گفت: اصناف می‌توانند فعال باشند چرا که به اقتصاد نیاز داریم، فعالان اقتصادی خودشان باید حساس باشند و فرد بدون ماسک را به داخل مغازه راه ندهند،  ازدحام داخل نانوایی ممنوع است و اگر وارد شوند با رعایت پروتکل‌ها باشد.

مطالبات کارکنان در حال پرداخت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات کارکنان این دانشگاه اکنون در حوزه پرستاری و بیمارستان به هشت ماه کاهش یافته و در بخش پزشکی به ۱۰ ماه رسیده است، در حالی که سال گذشته تا ۱۲ ماه بود، تلاش می‌شود این زمان سه تا چهار ماه کاهش یابد.

وی افزود: پاداش کارکنان حوزه های بهداشت و درمان فعال در دوران کرونا از سوی وزارتخانه یک مرحله پرداخت شده و تا پایان این هفته مرحله دوم این پاداش پرداخت می‌شود.

کرونا در استان سمنان در مرحله مدیریت قرار دارد

دانایی افزود: در مرحله مدیریت بیماری کرونا هستیم، درواقع، ویروس نه ضعیف شده و نه به مرحله مهار رسیده‌ایم، مرحله مدیریت یعنی میزان بستری کمتر شده و بیماریابی ادامه دارد و قرنطینه‌ها انجام می‌شود تا به مرحله مهار برسیم.

وی یادآور شد: ممکن است تا یکسال دیگر در معرض ویروس باشیم، خطر بیشتر ترکیب کرونا با دیگر ویروس‌هاست که کار درمان را سخت‌تر می‌کند، فصل پاییز همراهی کرونا با آنفلوانزا ممکن است نگران‌کننده باشد.

دانایی اضافه کرد: میزان بستری ناشی از کرونا در استان سمنان این روزها کاهش یافته است و بیماریابی در حال انجام است و قرنطینه برای آنها انجام می‌شود.

طرح‌های عمرانی در حال انجام

وی با اشاره به دو طرح عمرانی مهم در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت:  اورژانس بیمارستان امیرالمومنین سمنان که ۱۰ سال است ساخت آن ادامه دارد و به پایان نرسیده تا هفته دولت به پایان می‌رسد.

وی اضافه کرد: ساختمان طرح بزرگ سوانح و سوختگی تا هفته دولت تکمیل و تجهیزات تا دهه فجر تامین می‌شود که آرزوی دیرینه شهروندان استان سمنان است و با جدیت در دانشگاه پیگیری شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: بیمارستان ۸۵ تختخوابی مهدیشهر هم با اعتبارات وزارتخانه با ۸۵ درصد پیشرفت در مراحل پایانی تکمیل ساختمان است، برای تجهیزات در دو گام در حال برنامه‌ریزی هستیم، ساختمان آن تا هفته دولت و تجهیزات تا دهه فجر بهره‌برداری می‌شود.

دانایی اظهار داشت: با ایجاد بخش کرونا در بیمارستان کوثر سمنان، در عمل بیمارستان ۶۰ تختخوابی در کنار بیمارستان کوثر ایجاد شد، امید است در آینده بخش‌های مشابه با امکانات و شرایط مناسب مانند دامغان و گرمسار که بخش کرونا دارند آماده خدمت‌رسانی شود.

وی اضافه کرد: دو آی سی یو کرونا در دامغان و گرمسار پیش‌بینی شده تا اگر بیشتر درگیر ویروس شدیم به کار گرفته شود.

توسعه بخش آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

دانایی یادآور شد: بخش آزمایشگاهی در دانشگاه چندان مناسب و در شان استان نبود، از دو سال پیش برای پیشرفت این بخش تلاش شد، امروز آزمایشگاه مرجع در استان فعالیت می کند .

دانایی با اشاره به اینکه امسال توسعه آزمایشگاه مدنظر است، گفت: آزمایشگاه ویروس‌شناسی که آزمایشگاه کرونا بود با همین همت شکل گرفت، آزمایشگاه میکروب‌شناسی و بیوشیمی در استان توسعه می یابد.

کد خبر 521672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha