یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد در استان خراسان رضوی گفت: در پی حفر چاه در یکی از منازل مسکونی روستای رضویه بخش کاخک این شهرستان، پناهگاه قدیمی و تاریخی زیرزمینی در عمق پنج متری زمین کشف شد.

پناهگاه زیرزمینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا شناسایی افزود: این پناهگاه در زیر مناطق مسکونی روستای رضویه واقع شده است.

وی ادامه داد: در بررسی‌های اولیه کارشناسان این اداره از این پناهگاه بیش‌از ۹۰ متر از دالان‌های آن به همراه تعدادی اتاقک شناسایی شده‌است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد گفت: گرچه برخی به اشتباه از این پناهگاه به عنوان شهر زیرزمینی یاد می‌کنند، اما براساس نظر کارشناسان آنچه در این روستا کشف شده، پناهگاه زیرزمینی است.

وی افزود: اینگونه پناهگاه‌های زیرزمینی پدیده‌ای است که به صورت طبیعی یا انسانی در عمق پنج تا ۲۰ متری زمین ایجاد شده که از داخل منازل به هم متصل و گاهی به قلعه روستا منتهی می‌شده است و راه خروج آن از بیرون برج و باروی روستا بوده است.

شناسایی ادامه داد: این پناهگاه‌ها در مناطقی که بیشتر در معرض حمله دشمن یا راهزنان بوده، بیشتر جنبه دفاعی داشته و برخی نیز برای ذخیره و مخفی کردن آذوقه استفاده می‌شده است.

وی گفت: با توجه به این‌که داخل فضاهای پناهگاه کشف شده تا ارتفاعی پر شده است، کاوش در آن بسیار سخت و زمان بر است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گناباد افزود: در این پناهگاه حدود ۹۰ متر دالان و سه اتاقک کشف شده است که قدمت اولیه آن حدود ۲۵۰ سال تخمین زده می‌شود و تعیین ‌قدمت دقیق آن منوط به بازدید کارشناسان و بررسی‌های بیشتر است.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت قرارگیری شهرستان گناباد، ایجاد پناهگاه‌های زیرزمینی از گذشته و به خصوص در مناطق کوهپایه‌ای به عنوان یک سازه دفاعی مورد توجه بوده است و پیش‌از این در روستاهای کلات و دیسفان این شهرستان نیز اینگونه پناهگاه‌ها کشف و مشاهده شده‌اند.

روستای رضویه با جمعیت بیش از ۸۰ نفر در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر گناباد در دامنه رشته کوه‌های سیاه کوه واقع شده است.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد، خراسان رضوی قرار دارد.

کد خبر 521609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha