همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: ۱۴ ژوئن برابر با ۲۵ خرداد روز جهانی اهداکنندگان خون است. روز کسانی که با اهدای خونشان، زندگی دوباره به همنوعان خود می‌دهند. به مناسبت این روز دکتر «بشیر حاجی بیگی» مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل و سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، گزارشی از دستاوردهای این سازمان در ۴ دهه فعالیتش ارائه داده است.

دکتر بشیر حاجی‌بیگی

سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ تأسیس و با گذشت بیش از ۴۵ سال گامهای توسعه و بالندگی و رشد را طی کرده و هر تهدیدی را به فرصتی برای توسعه بدل کرده است. این سازمان طی این سالها با اقدامات خوبی که داشته، موفق شده است جایگاه خود را در بین کشورهای منطقه و دنیا و نزد سازمان جهانی بهداشت ارتقا دهد.
 سازمان انتقال خون ایران با تکاپوی بی وقفه علمی و فرهنگی توانسته است خون فروشی را که در سال ۱۳۵۳ رواج داشته است به اهدای خون صد در صد داوطلبانه بدل کند و اکنون با افزایش میزان آگاهی عمومی مردم و فرهنگ سازی در زمینه اهدای خون داوطلبانه جامعه اهداکنندگان در حال تبدیل شده به جامعه اهدا کنندگان آگاه و مستمر است. 
شاخص اهدای خون مستمر به عنوان یکی از شاخص‌های ارتقای مراکز انتقال خون در دنیا شناخته می‌شود و سال ۱۳۹۸ ااز طریق همین آگاه سازی شاخص اهدای خون مستمر حدود ۶۰ درصد بوده که در بعضی از استان‌های کشور نظیر استان سمنان به ۸۰ درصد هم رسیده و این اعداد نشان دهنده افزایش شاخص اهدای خون در کشور است.
راه اندازی مراکز جامع اهدای خون برای به دست آوردن خون و فرآورده‌های آن نظیر پلاکت و پلاسما به طور مستقیم از اهداکنندگان در تمامی استان‌های کشور از دستاوردهای مهم این سازمان است. به طوری که در تمامی استان‌های کشور می‌توان پلاکت را به صورت «پلاکت فرزیس» از اهداکنندگان تهیه کرد.
اکنون پس از گذشت ۴۵ سال سازمان انتقال خون ایران هر روز  تأمین خون و فرآورده‌های آن برای بیماران به خصوص بیماران خاص کیفیت محصولات را افزایش داده است.
استفاده از روش‌های غربالگری دقیق و پیشرفته برای شناسایی عوامل عفونی مثل هپاتیت B و هپاتیتC و اچ آی وی و استفاده از خون اشعه دیده و ... برای بیماران خاص که توان استفاده از خون کامل را ندارند از جمله دستاوردهای دیگر سازمان انتقال خون ایران است.
آمار اهدای خون در بدو تأسیس سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ حدود ۱۲۳۴۵ واحد بود در حالی که این آمار در پایان سال ۹۸ به ۲۰۰۰۴۰۶ واحد افزایش یافته است.
به رسمیت شناخته شدن ایران به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی در سال ۱۳۹۲ و تأیید دوباره در سال ۱۳۹۶ و تمدید آن برای یک دوره ۴ ساله دیگر پس از بازرسی سازمان انتقال خون توسط بازرسان سازمان جهانی بهداشت از موفقیت‌های بزرگ سازمان انتفال خون ایران محسوب می‌شود.
امروز با گسترش فعالیت شبکه ملی خونرسانی کشور توزیع عادلانه خون سالم و فرآورده‌های آن در کشور دستاوردی بزرگ است به نحوی که نیاز مبرم به تأمین خون در هر جای کشور به آسانی قابل انجام است. 
 

کد خبر 521407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha