یک نماینده مجلس گفت: با ادامه روند کاهش جمعیت کشورمان در حال حاضر میانگین ضریب هوشی یا IQ ایرانی‌ها از ۱۰۴ به ۶۸ رسیده است؛ دلیل آن این است که نخبگان و تحصیلکردگان ما عمدتاً ازدواج نکرده‌اند یا دیر ازدواج کردند یا نهایتاً تک فرزند و دو فرزندی هستند.

جمعیت ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، فاطمه محمدبیگی درباره طرح‌های در دست بررسی مجلس یازدهم برای حل مسئله "بحران جمعیت و فرزندآوری" اظهار کرد:  از سال ۱۳۸۵ جامعه‌شناسان و جمعیت‌شناسان تذکر دادند که وضعیت جمعیتی ایران رو به وخامت است اما متاسفانه در دولت‌های وقت این تذکرات جدی گرفته نشد تا اینکه رهبری معظم در سال ۱۳۸۹ به مسئولان تذکری جدی در حوزه جمعیت دادند.

وی ادامه داد: آن زمان، بعد از تذکر رهبری و اطلاع از نگرانی ایشان، یک سری مطالعات جمعیتی را انجام دادم؛ نتیجه آن این شد که چند سال در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس درس "جمعیت و دانش خانواده" شدم؛ متاسفانه جریان غالب کشور، جریانی موافق با موضوع "جمعیت و تعالی خانواده" نبود دلیل آن نیز عدم دانش و شناخت از حوزه جمعیت و اثرات جمعیتی در سلامت، پیشرفت اقتصادی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، پیشرفت تکنولوژی و حتی پیشرفت در "IQ" یا "ضریب هوشی" است.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کسانی که با علم جمعیت و نظریه‌های این رشته آشنا هستند، می‌دانند که عامل رشد و پیشرفت کشورها، ثروت اجتماعی کشورهاست و منظور از ثروت اجتماعی، جمعیت است؛ اگر این ثروت با منابع طبیعی و جغرافیایی همراه شود منجر به استخراج صنعت و تکنولوژی می‌شود و در نتیجه باعث بالا رفتن ضریب رشد کشور می‌شود و اگر با سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی عجین شود، جنبه تعالی و تکامل روحی انسان را نیز پوشش می‌دهد؛ پس نقش و اهمیت جمعیت دو چندان می‌شود.

وی افزود: متاسفانه تحت تاثیر سیاست‌های بین‌المللی بانک جهانی، سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول و سازمان "WHO" که ثابت شده بازیچه سیاست‌های جمعیتی پنتاگون و صهیونیزم بین‌الملل هستند، جنگ جمعیتی پنهانی در سطح سازمان‌های بهداشت جهانی آغاز شده است! این جنگ با رنگ و لعاب تنظیم خانواده و دلسوزی برای کشورها، قصد کنترل و کاهش جمعیت برخی از کشورها را دارد؛ در واقع با این کار سیطره علمی، اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاستی استکبار بر جهان تثبیت می‌شود.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: حتی در دهه ۱۳۶۰ صندوق جهانی پول به کشورهایی که سیاست‌های تنظیم خانواده را رعایت نمی‌کردند، وام نمی‌داد! به این معنی که با اجبار تمامی نظام بانکی، پولی و سیاسی کشورها را تحت تاثیر خود قرار می‌داد! جالب است که کشورهایی مثل آمریکا، کنوانسیون بین‌المللی تنظیم خانواده را امضا نکردند! در زمان بوش پدر، نماینده آمریکا در سازمان ملل اظهار کرد متاسفم که نماینده کشوری هستم که خود اعتقادی به امضای این کنوانسیون ندارد اما کشورهای آسیایی و آفریقایی باید آن را امضا کنند! در آن زمان ما درگیر جنگ تحمیلی و مشکلات اقتصادی بودیم و خیلی متوجه این نقشه‌های پشت پرده نشدیم! متاسفانه سیاست‌های تنظیم خانواده به غلط و بیش از اندازه ادامه پیدا کرد به طوری که ایران نخستین و تنهاترین کشور دارنده جایزه جمعیت است که در رابطه با کاهش جمعیت به آن دست پیدا کرده‌ است!

وی افزود: ایران تنها کشوری است که در قله کاهش رشد جمعیت در برنامه‌های تنظیم خانواده قرار دارد! در سال ۱۳۶۵ این برنامه‌ریزی شد که در دهه ۱۳۹۰ نرخ باروری ایران از ۶ فرزند به حدود ۴ فرزند برسد؛ به طرز عجیبی ما در سال ۱۳۷۲ به این نرخ دست پیدا کردیم به عبارت دیگر ما مسیر ۳ یا ۴ دهه‌ای را در عرض ۷ سال طی کردیم! با این حال این طرح باید در مجلس و دولت مورد بازنگری قرار می‌گرفت، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و دولت‌ها تذکرهای جمعیتی را جدی نگرفتند؛ ارائه این روند تا سال ۱۳۹۰ نرخ باروری را به ۲ فرزند کاهش داد و در حال حاضر این نرخ به حدود ۱.۶ فرزند کاهش یافته است!

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کاهش جمعیت، خطرات اضمحلال جمعیتی، پدیده سالمندی، کاهش نیروی کار، خطر امنیت ملی، خطر بیماری‌های سرطانی، خطر افزایش بار بیماری‌ها، عدم توان نگهداری از سالمند و کاهش "IQ"را به ما هشدار می‌دهد؛ طبق تحقیقات، در حال حاضر میانگین ضریب هوشی یا "IQ" ایرانی‌ها ۶۸ است در حالی که در سال‌های اول انقلاب ضریب هوشی ایرانیان ۱۰۴ بود! و ایران جزو ۴ کشور برجسته ضریب هوشی در جهان قرار داشت؛ دلیل آن این است که نخبگان و تحصیلکردگان ما عمدتاً ازدواج نکرده‌اند یا دیر ازدواج کردند یا نهایتاً تک فرزند و دو فرزندی هستند لذا ذخیره ژنتیکی ایرانی‌ها در حال کاهش است! از بُعد علمی، سلامت محوری و اقتصادی این وضعیت زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست و در کل به صلاح هیچ کشوری نیست.

محمدبیگی گفت: حتی در چین و هند با جمعیتی میلیاردی و با وجود آسیب‌های جمعیتی، سیاست‌های جمعیتی از حالت تک‌فرزندی خارج شدند! زیرا این کشورها متوجه شدند که با ادامه این روند، ذخیره ژنتیکی خود را از دست می‌دهند؛ اگر مشاهده می‌کنیم که در دهه ۷۰ و ۸۰ رشد تکنولوژی خوبی در سطح جهان داشتیم، علت آن بالا بودن جمعیت متولدین دهه ۵۰ و ۶۰ است؛ ما در دهه ۹۰ با کاهش المپیادی‌ها مواجه شدیم در حالی که در دهه‌های قبل در المپیادهای فیزیک و شیمی مقام‌آور بودیم! از طرفی حتی از لحاظ بار بیماری‌ها و سلامت و مواردی همچون افزایش سرطان‌های خانم‌ها را شاهدیم که یکی از دلایل آن کاهش باروری خانم‌هاست! تحقیقات نشان می‌دهد خانم‌هایی که بیش از یک فرزند به دنیا می‌آورند به نسبت کمتر از بقیه خانم‌ها به بیماری دچار شده و طول عمر آنها افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: باید توجه داشت سلامت روحی، روانی و عاطفی خانواده‌های چند فرزند هم بیشتر است و این خانواده‌ها با محیط، سازگاری بیشتری دارند؛ خواهش من از دولتمردان این است که نگاهی کلی و جامع به بخش جمعیت داشته باشند؛ در کل جهان متوسط ۳ تا ۵ فرزند به عنوان یک هدف جمعیتی عنوان شده و هیچگاه نرخ زیر ۳ فرزند مورد اشاره قرار نگرفته است اما متاسفانه در کشور ما فرهنگ غربی، مدگرایی، و رفاه‌طلبی خانواده‌ها را خالی از فرزندان کرده است؛ اصلاح نسلی که به تک یا دو فرزندی و دیر ازدواج کردن عادت کرده، سخت است؛ فرزندآوری و ازدواج در جوانی به زیرساخت‌های اقتصادی و قانونی نیاز دارد و این گره به دست مجلس و دولت باز می‌شود؛ مجلس در راس امور است و اگر در ۸ سال گذشته درست عمل می‌کرد، امروز می‌توانستیم میوه درخت اصلاح جمعیت را بچینیم! ما در حال حاضر در پنجره و فرصت جمعیتی قرار داریم و این یعنی جمعیت ۱۵ تا ۴۵ سال که در سن باروری هستند در صورت تأهل به صورت بالقوه قابلیت فرزندآوری دارند.

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر در ۸ سال گذشته مواردی همچون سیاست‌های تشویقی جمعیتی، مرخصی‌های زایمان، مرخصی‌های بارداری، دورکاری و همین‌طور بسته‌های مشوق فرزندآوری، طرح‌های تکریم مادری و همسری، بیمه زنان خانه‌دار، بیمه ویژه فرزندان یا وام فرزندآوری به مرحله اجرا می‌رسید، قطعاً امروز به اهداف بالاتر از دو فرزند نائل می‌شدیم؛ آیندگان از ما سؤال خواهند کرد و ما باید جوابگوی نسل‌های بعد باشیم! اصلاح این روند باید به‌صورت قانون به تصویب مجلس درآید؛ خوشبختانه در مجلس یازدهم شاهد وجود یک بدنه کارشناسی و علمی قوی هستیم که با دید منطقی به موضوع جمعیت می‌نگرد؛ در این زمینه باید چشم‌انداز داشته باشیم؛ ما به قول مقام معظم رهبری به "جمعیت پویا، بالنده و متعالی" نیاز داریم تا بتواند چشم‌اندازهای پیشرفت را میسر کند؛ ما همه‌جوره پای "جمعیت و تعالی خانواده" در مجلس می‌ایستیم.

کد خبر 521321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 16
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد حسین بدر IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    18 17
    سلام جالبه
  • سعید IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    57 19
    همین ادم ها با همین IQ پایین واسه این سیستم سرمایه هستن.
  • ایرانی US ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    50 41
    انشاالله که همه همت کنند و جامعه را جوان و پویا نگه بدارند.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    57 23
    بگذارید هرکسی با iq خودش برای خودش تصمیم بگیره چند فرزند داشته باشه.
    • محمد IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      4 29
      اونوقت چرا؟؟؟؟ وبرای کی؟؟؟؟؟
  • امین IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    سازمان بهداشت جهانی بازیچه پنتاگون و صهیونیزم نیست، این فقر و فلاکت است که مانع ازدواج و فرزند آوری می گردد.
  • فاطمه IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    145 8
    تنها راهش حذف گرونیه
  • پریچهر نصیری IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    مال بعضی ها زیر 60 هم هست اگر آی کیوی ما بالا بود این کلاه گشاد را سرمان نگذاشته بودند.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    102 7
    واقعا نیازه جمعیت ایران برای ۳۰ ۴۰ سال به پایین ترین حد برسه و نخبگان از کشور خارج بشن تا تغییر ساختار کاری صورت بگیره و با رشد معکوس هم حقوق بالاتر میره و قیمت کارگر افزایش پیدا میکنه و نخبگانی جدید متولد خواهند شد .از ما که گذشت ، انشالا برای ایندگان بهتر خواهد شد
  • رضا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    77 11
    کسی مجبورتون کرده عدد بسازین ؟ آی کیو زیر ۷۰ یعنی عقب افتاده ! آخه اول یه بررسی میکردین بعد حرف میزدین !
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      40 5
      واقعیت تلخیه.ما که سوختیم ولی امیدواریم ایندگان از زندگیشون لذت ببرن
  • مهرنگار IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    89 9
    سلام قبل از چاپ پنین اخباری که ظاهرا سند کافی نیز ندارد به جدول رتبه بندی این شاخص روان شناسی مراجعه نمایید چاپ این عدد که در رتبه بندی اختلالات روانی نیز دسته بندی می گردد توهینی است به تمامی اقشار جامعه . این موضوع بسیار تخصصی است و ابراز بدون پشتوانه علمی موضوع فوق ، قابل تسری به جامعه نمی باشد!!!!!!!!
    • IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      42 6
      پ ن پ بنده خدا فکر کردی عقل مردم سالم مونده و آی کیوشونم بالای صد و پنجاه !!! اگر بود که وضعیت جامعه این نبود ای کیو
  • GB ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    54 5
    دلیلش اینهایی نبود که نوشتید عمده دلیل فشارهای اجتماعی و اقتصادی و تنشهای روانی جامعه که مقصدش نه مردم بلکه مسئولان هستند
  • بهنام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    92 1
    نماینده محترم سخنان شما جالب بود ولی ای کاش دلایل کاهش جمعیت راهم میگفتید من یک کارمند هستم چگونه باحقوق۳میلیون و۲۰۰هزارتومن میتوان چند فرزند اورد اگه حقوق من هم مثل شما بود انوقت قضیه فرق میکرد
  • JP ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    82 14
    نخبه اگر نخبه واقعی مثل من باشه نه نخبه رانتی میدونه برای بقای ژنتیکی و استمرار خودش و تکرار خودش با هر سختی و مشقت هم که شده باید فرزنداوری داشته باشد.
  • علی IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    62 25
    الان من خودم 38 سالمه ارشد دارم یه لقمه بخور و نمیر گیرم میاد ولی ازدواج نکردم چون برای بدنیا آوردن بچه ای که باید در این سیستم مثل مورچه کارگر زندگی کنه انگیزه ای ندارم مگه خودم زندگی کردم که یکی دیگه رو بدبخت کنم
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    131 1
    نماینده محترم از رابطه مهاجرت نخبگان و ضریب هوشی هیچ صحبتی نکرده و این موضوع اینقدر مهمه که گفتند : ملتی که نوابغ را در راس مدیریت خود ندارد، به هیچ جا نخواهد رسید
  • سارا CA ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    58 5
    نمیگه هرکی میتونه مهاجرت میکنه. کلا ماها رو اینجا حساب نمیکنن، هیچ وقت حساب نکردن. خوب هر انسانی هم میخواد پیشرفت کنه. چون آی کیو کافی داره. میخوان بگن آی کیوتون پایینه بچه دار شین. چه ربطی داره آخه؟
  • حمید IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    58 5
    دلیلش مهاجرت مغزهاست داداش! داری اشتباه میزنی
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    59 5
    آقا مسئولین بر عکس حرفایی که میزنن تمام تلاششون دارن میکنن که کسی ازدواج نکنه چی میگی شما؟ قانون سربازی به نفع ازدواج هست یا پیش شرط رضایت مادام العمر پدر و جد پدری بی سواد برای دختران با تحصیلات فوق لیسانس؟ دخالت پلیسی در روابط دختران و پسران به نفع ازدواج هست یا قیمت پراید و مسکنتون؟ فقط بگید چکار کردید که مردم عادی (غیر آقازاده و روحانی) بتونن ازدواج کنن؟ فقط سنگ نمینداختید مردم ازدواج میکردن نفستون از جای گرم بلند میشه
  • . IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    34 4
    عالیه
  • sh IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    27 3
    دلیلش فقره وگرونی باید مسئولان به فکرش می بودن ولی درکل این مقاله سطحیه خیلی علمی نیست
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    30 39
    بنده ازطریق اینستاگرام قبلا. این خطر را گوشزد کرده بودم.. وگفتم. غربیها میخواهند. ایران را دومین کشور پیر جهان بعد از ژاپن تبدیل کنند. تا برما استیلا پیدا کنند.
    • سارا CA ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      18 6
      شمام که توهم توطئه دارین.
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    33 25
    این حرف ها رااز کجاشون در میارن طبق چه اماری این ارقام میدن. اصلا این نماینده محترم انگار خودش از نور بالایی هاست میدونه آی کیو چیه ، ای کیو ما هیچ مشکلی نداره. اتفاقا مشکل شمایید. ایکیو سان هم تو این کشور بود با این همه نخبه های مدیریت و این طرح های صدمن غاز هنگ میکرد ، طرح دادن ازدواج اجباری طرح دادن کمک مجرد ها به متاهل اجباری طرح دادن گوشی بنجل از کار افتاده تو خونه بدین به دانش اموزان فقیری که گوشی ندارن ، به جای حل مشکلشان. ، طرح حذف صفر از پول ، طرح دادن مرگ بر این و آن.
  • Bahman IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    39 6
    اولا که نگفت نخبه ها همشون ازایران رفتن میگه نخبه ها دیر ازدواج میکنن و تک فرزندن دوما در مورد مشکلات اقتصادی که ایجاد کردن و ازدواج رو برای خیلی از جوونها غیر ممکن کرده حرفی نزد فقط دنبال خودشیرینه جرات گفتن واقعیتها رو هم نداره بعد میخواد از حق مردم دفاع کنه این آقا
  • اناری IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    32 7
    عزیران من خودم بازنشسته فرهنگی هستم و۲فرزندپسردارم که هر دو بیکارندودرکارهمین دوتاموندم به هر دری میزنند به رویشان بسته میشود.یابومی نیستندیارزومه ندارنداینهاجوابهایی است که میشنوندشهرماهم که هیچ شرکت،معدنو......نداردحتی یکی ازشهرهای همجوارمااگریکی اناری پیدایش شودکتک میخورد این درحالی است که اکثرادارات ماراهم افرادهمان شهراشغال کرده اند اصلا ما فراموش شده ایم وهیج کس به فکرمانیست ای کاش شهرستان نشده بودیم
  • مسعود IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    29 3
    این آقای نماینده میدونه آیکیو 68 یعنی چی؟ یعنی عقب مونده ذهنی. مردم ایران عقب مونده ذهنین؟ این حرفی که زده کاملا توهین آمیزه. هوش به زاد و ولده مگه؟ نخبه بچه دار بشه بچشم نخبست؟ لابد پای ژن خوب وسطه.
    • IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
      10 5
      طرف مرد نیست زنه باباجون
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    15 2
    البته میگه آی کیو به 84 رسیده و رتبه 68. نه اینکه آی کیو 68 شده!آی کیو 68 کودن محسوب میشه!،لطفا خبر رو اصلاح کنید. تو خبرگزاری تسنیم هم که شما نقل کرید دیدم اونها درست نقل کردن.
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    18 1
    تو این وضعیت هرکس که یکم عقل داشته باشه ازدواج نمیکنه اگرم کرد بچه دار نمیشه
  • فاطمه IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    24 2
    اون عزیزی که این مطلب رو گذاشته حواسش هست که با ضریب هوشی 70 افراد به سختی میتونند مدارس عادی ثبت نام کنند و 68 مربوط به مدارس استثنایی هست! یعنی غالب مردم ما چنین ضریب هوشی دارن؟؟؟!!! ایشون یا اطلاعاتشون خیلی ناقصه یا اغراق کردند. لطفا به ایشان تذکر بدید اطلاعات غلط در جامعه نشر ندید!
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    7 13
    چیزی مهمتتر از این هست این روزها از برادرو خوار و برای بچهایمان خبری نیست بچه ها دایی یا خاله یا عمه یا عمو ندارند همه اینها بخاطر اشتباه تک فرزندی هست درست مشکلات زیاد هس ولی ایا توقعاتمان زیاد نیس !؟
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    10 10
    خودتون میگید نخبه. کسی که حتی کمی از میانگین هوشی بهره ای برده باشد با این شرایط نامساعد اقتصادی و عدم وجود چشم انداز روشن حتی در آینده دور، حتی به ازدواج فکر نمی کنید چه برسد به بچه درست کردن.
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    15 0
    شما که ته حرفتون‌ افزایش جمعیت کشورِ خب یکم وضعیت اقتصادی مردم رو بهتر کنید بعد این صحبت رو مطرح کنید
  • ناشناس IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    16 0
    خیلی ببخشید این همه گرانی بنظرتون توقع دارین ملت یکی ۴ ۵ یا ۶ فرزند به دنیا بیارن باشه مثل کشور المان پول پوشاک و.... بچه رو بدید اون موقع این همه بچه دنیا میاریم فکر کنم خودتون توی پولا غلطک میزنید ک ملت بدبختمونو درک نمیکنین هیییی روزگار
  • آندیا AE ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    19 0
    درود وقتی جوانها کار ندارند و به دنبال آن پول خرید لوازم ضروری زندگی و ندارند و بطور کلی از سیر کردن خودشون عاجزن چطوری میخواهند ازدواج کنند و فرزندی داشته باشند
  • خودم SE ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    18 3
    بهترین راه برای رشد جمعیت ان است که همه دارای مسکن و کمک هزینه با نرخ یورو و برای هر نفر ۱۰۰۰ یورو در ماه است.
  • خودم SE ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    14 0
    این حربه سرمایدارهاست، میخواهند حداقل دسمزد را از همین هم که هست پایین تر بیاورند.
  • Nil IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    13 0
    اینایی ک میگن فرزند آوری پس ی لطفی کنن حقوق رو اونقدری بالا ببرن که ادم دستش به دهنش برسه کسی که نداره نون خودشو زنشو در بیاره میخواد واسه تو ۵ تا بچه بیاره؟ بشین تا افزایش جمعیت داشته باشیم
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    15 3
    نمایندگانی که با رای زیر ۲۰ درصد رفتن مجلس بهتر از این نمیشن!! این خانم به اصطلاح کارشناس نمیدونه که آی کیوی زیر ۷۰ عقب مونده ذهنی محسوب میشه!!
  • محمود خانلاری IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    15 4
    طبق نظر رابرت مک کال (Robert McCall)، روانشناس دانشگاه پیتسبرگ (Pittsburgh)، حدود دوسوم جمعیت جهان در بازه ۱۶ امتیازی عدد نرمال یعنی 100 قرار دارند، یعنی کسب نمره‌ای بین ۸۴ تا ۱۱۶ در تست ضریب هوشی، برای اکثریت مردم امکان‌پذیر است و به‌عنوان عدد نرمال ضریب هوشی در نظر گرفته می‌شود. ادعای این عزیز نماینده باید با در نظر گرفتن واقعیات علمی این رشته انجام می شده، مگر هر کس نماینده شد اجازه دارد شان ملت خودش را به حد پائین بیاورد. کاش قبل از بریدن چند بار متر کنیم. اظهارات هیجانی حتی خیرخواهانه در جهت تخریب توان یک ملت و یک نظام مورد سوء استفاده دشمنان و ابلهان قرار می گیرد.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    3 12
    تنها راه مسیله برگشتن به خونه های ویلایی.فلسفه آپارتمان نشینی زندگی مجردی و اغلب مردم هم آپارتمان نشین هستن.
  • نسیم IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    12 0
    شما حقوقت رو 49 میلیونه.تو باید 20 تا بچه بیاری نه ما که وسط ماه دیگه پول نداریم باید تا آخر ماه گرسنگی بکشیم
  • سعادت AE ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    18 0
    نفست از جای گرم بلند میشه.ماهی چند حقوق میگیری.احتمالا آقازاده ای،مایه دار
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    8 3
    این گزارش دروغ محض و برای تحقیر ایرانیان نوشته و پرداخته شده است. سنجش هوش ایرانیان چگونه انجام شده است. نمونه شما چه کسانی بوده اند، بسیاری از بچه هایی که در روستاها و حلبی آبادها هستند از شهری ها باهوش و موفق ترند، ظاهرا شما در راستای پروژه خودتحقیری ایرانیان گام برداشته اید
  • مسعود ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    14 1
    بهش وقتی دکتر ها و مهندسها ی مملکت به علت مشکلات اقتصادی نمیتونن نهایتا بیش از یک فرزند داشته باشن . جناب نماینده در تحقیقت همه چیز هست الا مشکلات اجتماعی و اقتصادی
  • ناشناس IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    18 0
    مسله اینجاست کسی که ای کیو بالایی داشته باشه تو این وضعیت سمت ازدواج میره؟
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    8 0
    اگر کسی حرف نزند بهتر از این است که حرف بي ربط بزند
  • افشین IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    9 3
    علت ازدواج نکردن جوونا فقط گرانی است
  • مهدی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    20 1
    می اعتراض دارم به اتفاقا ای کیو ایران حتی جهان هرساله در حال بالا رفتن است
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    7 0
    فعلابرید تکلیف یارانه فرزند جدید خانواده ها را حل کنید ببینیم چند مرده حلاجید نمایندگان جدید
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    4 0
    104 خیلی اغراق امیزه
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    1 1
    IQ ایرانی ها خیلی خوب است و مشکلی ندارد ان چه آن را دچار اختلال می نماید استرس ها، ناراحتی های روانی فشارها و پریشانی های موجود و خود آسیبی ها و خود تخریبی ها و حتی خوراکی های و تغذیه نادرست و سبک غلط زندگی خصوصا افسردگی هاست افسردگی ها می توانند یک نابغه را از پا درآورند و تبدیل به یک معلول و فلج ذهنی کنند نگاهی به کتاب سرآمدها و سرگذشت تلخ نوابغ در گدشته و تحقیق محقق انگلیسی در آن یک نمونه کافی است این ها همه نتیجه سیاست های غلط سال های اخیر است که اکنون میوه آن پشیمانی است و کسانی دارند شکوه می کنند که خود این دانه مضر را کاشته اند و اکنون پشیمانی سودی ندارد!
  • علی IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    2 0
    عزیزان منظور نماینده نزول درصد نخبگان هست نه ضریب هوش ای کیو ها منظورش اینه که تعداد باهوش ها و نخبه ها کم شده عدد ضریب هوش رو مد نظر قرار نداده بلکه تعداشون رو به درصد اعلام کرده
  • سعید DE ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    14 0
    نخیر نخبگان رفتن جای دیگه بچه دار بشن...