دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

رامتین شاهرودی: بنا بر افسانه‌ای باستانی، پنج الهه سوار بر پنج بز می‌شوند و دانه‌های غله را همراه خود به شهر می‌آورند؛ از این رو گوانگ‌جو را شهر بزها نام داده‌اند.

شهر بدون زمستان گوانگ‌جو دارای تاریخ و فرهنگی غنی است که قدمت آن به بیش از 2800 سال پیش باز می‌گردد. تابستان طولانی و سرسبز گوانگ‌جو، امکان وجود گل‌های زیبا و گوناگون را در سراسر سال در این شهر فراهم آورده است، از این رو آن را شهر گل‌ها هم نام داده‌اند.

در گوشه و کنار شهر بناهای یادبودی از انقلابیون و مبارزین برپا کرده‌اند. یکی از معروف‌ترین آنها، بنایی است که به یاد کشتگان یورش و تجاوز انگلیسی‌ها در سال 1841 برپا شده است. بنایی هم به یاد 72 سربازی ساخته‌شده که در برابر پادشاهان مانچو قیام کردند و در این راه جان باختند.

علاوه بر بناهای یادبود جاذبه‌های دیگری نظیر معابد، کوهستان نیلوفر آبی، پارک‌های طبیعی، پارک‌های تفریحی، باغ‌وحش، موزه اقیانوس و... موجب شده تا این شهر مقصدی جذاب برای گردشگران باشد.

جشنواره‌های گوانگ‌جو فرهنگ و تمدن چین و آداب و رسوم مردم شهر را به‌خوبی نشان می‌دهد. طراحان این جشنواره‌ها خیال را با واقعیت درآمیخته‌اند تا مخاطبان خود را مسحور تمدن چین سازند. جشنواره گل‌های بهاری، جشنواره فانوس‌ها، جشنواره قایق‌های اژدها، جشنواره نیلوفر آبی، جشنواره نهمین روز از نهمین ماه تقویمی چینی، جشنواره هنر، توریسم و... برخی از آنها هستند.

در گوانگ‌جو سنت و مدرنیته پهلو به پهلوی هم می‌سایند. این شهر2800 ساله خود شاهدی زنده از گذشته باشکوه و حیرت‌انگیز خویش است و باستانی‌ترین شهر بازرگانی بین‌المللی دنیا به‌شمار می‌رود.

گوانگ‌جو نقطه آغاز جاده ابریشم و دروازه تجارت جهانی چین است. مساحت آن بالغ بر 7434 کیلومتر مربع و جمعیتی افزون بر 6 میلیون دارد که از این بین، 500 هزار نفر آنها با بیش از 90 ملیت و مذهب مختلف در آن سکونت دارند.

مردم گوانگ‌جو به لهجه کانتونی، که متفاوت با نواحی شمالی چین است، صحبت می‌کنند. این لهجه، برخلاف سایر لهجه‌ها که حداکثر از 4 آهنگ استفاده می‌کنند، از 9 آهنگ صدا بهره می‌برد. مردم این شهر آرام و صلح‌جو هستند و کمتر به سیاست و موضوعات جنجال‌برانگیز می‌پردازند.

تولیدات کشاورزی این شهر، سیب‌زمینی، گندم، ذرت، برنج، میوه‌های استوایی و ابریشم است. ابریشم، چای و چینی نیز کالاهای اصلی تجارت خارجی گوانگ‌جو در عهد باستان بوده است.

مهمترین صنایع این منطقه ساخت ماشین‌آلات، کشتی‌سازی، نساجی، لوازم برقی و خانگی، کامپیوتر، صنایع روشنایی، پتروشیمی، لاستیک و پلاستیک‌سازی و صنایع کشاورزی است. کشتزارهای برنج و شکر، میوه و صیفی‌جات، پرورش آبزیان و ماکیان و دانه‌های روغنی تنها بخش کوچکی از صنعت پررونق کشاورزی گوانگ‌جو است.

وجود معادن غنی آهن، مس، زغال‌سنگ، سنگ‌های قیمتی و نمک و موقعیت جغرافیایی و منطقه‌ای به سبب قرار گرفتن در مرکز منطقه اقتصادی جنوب شرقی آسیا، اهمیتی استراتژیک به این شهر داده است.

گوانگ‌جو، منطقه ساحلی آزاد در همسایگی هنگ‌کنگ و ماکائو است و مسیری 2 ساعته از راه زمین، این شهر را به هنگ‌کنگ وصل می‌کند. گوانگ‌جو مرکز اقتصاد، تمدن، سیاست و بازرگانی چین است که مجموعه‌ای از تولید، حمل و نقل، تجارت، تحصیل و منابع انسانی را در خود جای داده است.

زیرساخت‌های گوناگون حمل و نقل بار و مسافر، از جمله فرودگاه، راه‌آهن، آبراه و بزرگراه، موجب تسهیل رفت و آمد به این منطقه شده است. همچنین زیبایی‌های طبیعی و میهمان‌نوازی مردم این شهر باعث شده تا توریست‌ها و بازرگانانی که از دورترین نقاط دنیا به گوانگ‌جو آمده‌اند تن خسته خود را به‌دست آرامش‌بخش این شهر بسپارند و رنج سفر را فراموش کنند.

کد خبر 5212

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز