شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

وحشت ابتلا به کرونا را بی‌توجهی به هشدارهای بهداشتی در هرمزگان افزایش داد اما مسئولان در برخورد با کلونی‌های شیوع، مانند شلوغی‌های اطراف بساط دست‌فروشان همچنان با تردید برخورد می‌کنند.

دستفروش

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر،   رضا زرگر گفت: با شیوع بیماری منحوس کرونا دستگاه‌های نظارتی بارها بر ساماندهی و جمع‌آوری دست‌فروشان تأکید کردند. وزارت بهداشت در پیام‌ها و هشدارهای بهداشتی مردم را در خرید از دست‌فروشان منع می‌کند تا شاهد اتفاقات تلخ‌تر از وضعیت کنونی نباشیم. در هفته‌های اخیر شیوع گسترده کرونا و افزایش آمار نگرانی‌ها را از این بیماری افزایش داده است.

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مصاحبه‌های مختلف بر کلونی‌های شیوع کرونا تأکید کرده است. بعد از تجمعات، مراسمات عزا و عروسی، مجتمع‌های تجاری، دست‌فروشان را هم جزو عوامل گسترش کرونا عنوان کرده است. دست‌فروشی از دیرباز یکی از عوامل تنش‌زا در استان بوده است. علیرغم اینکه در جلسات مختلف بر ساماندهی و گاهی جمع‌آوری و جلوگیری از بساط کردن آن‌ها در اماکن عمومی تأکید شده است اما عزم جدی در مسئولان برای برخورد و ارائه راهکار دیده نشده است.

هنوز شیوع گسترده کرونا در ابتدای امسال از طریق دست‌فروشان بازار ماهی و انتقال آن به این بازار از یاد مردم استان و کشور نرفته است. ازاین‌رو می‌طلبد تا مسئولان نگاه جدی به دست‌فروشان سایر صنوف مانند پوشاک، میوه و تره‌بار و اغذیه‌فروشی‌های سیار داشته باشند. در این وضعیت که هرمزگان جزو استان‌های قرمز است و با توجه به جمعیت بیش از یک‌میلیون و ۸۵۰ هزارنفری که نسبت به استان‌هایی مانند کرمان، فارس و خوزستان خیلی کمتر است اما شیوع بیماری به‌شدت در حال اوج‌گیری است.

دست‌فروشان همکاری نمی‌کنند

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بندرعباس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انتظارات شهروندان از داشتن شهری سالم از یک‌سو، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر از سویی و درگیری میوه‌فروشان با نیروهای رفع تخلف شهری از سوی دیگر موضوع چگونگی رفتار با آنان را برایمان پیچیده کرده است.

رضا خوشبخت افزود: شهروندان از ما انتظار دارند شهری سالم و پاکیزه و بدون خطر داشته باشند اما اطلاع ندارند ما در انجام وظایف خود با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیروهای این مجموعه بر اساس وظایف خود بیش از دو هزار بار جلوی تخلف خودروهای میوه‌فروش در بندرعباس را گرفته‌اند اما باز در محلی دیگر فعالیت کرده‌اند.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بندرعباس بیان کرد: مخالف فعالیت منظم دست‌فروشان و امرارمعاش آنان نیستیم و از هر راهی به دنبال حمایت از این قشر زحمت‌کش هستیم اما این افراد حاضر نیستند با ما همکاری کنند و محل فعالیت خود را راحت جابجا می‌کنند.

رضا خوشبخت اظهار کرد: این مدیریت به‌منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر تاکنون مکان‌هایی را در بلوار پاسداران، رجایی، امام حسین، علی ابن ابی‌طالب و محدوده میدان میوه و تره‌بار تعیین کرده است اما میوه‌فروشان تا به امروز حاضر نشده‌اند در هرکدام از این مکان‌ها فعالیت منظم و قانونی داشته باشند.

وی اضافه کرد: تاکنون نظر مسئولان شهرستان بر این بوده که در انجام مأموریت‌های خود مراعات حال این گروه از افراد جامعه را داشته باشیم اما متأسفانه این افراد مراعات حال نیروهای ما را نمی‌کنند و به آنان آسیب می‌رسانند.

توان نیروهای رفع تخلفات شهری شهرداری در دادگاه‌ها صرف می‌شود

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بندرعباس تصریح کرد: موضوع چگونگی رفتار با این دست‌فروشان و حضور در مراکز دادگستری به دلیل شکایات آنان، توان و وقت نیروهای ما را در بخش‌های دیگر برخورد با متخلفان در شهر گرفته است.

رضا خوشبخت گفت: متأسفانه برخی از دست‌فروشان متخلف بعد از جمع‌آوری وسایل شأن با اظهارات غیرواقعی در تنظیم شکایات خود، سعی در محکوم کردن نیروهای وظیفه‌شناس شهرداری بندرعباس و ادامه تخلف دارند که با درایت و آگاهی همه‌جانبه قضات محترم این موضوع به‌درستی تشخیص داده می‌شود.

وی یادآور شد: نیروهای این مجموعه که هدف شأن برقراری آرامش و حفظ سلامت شهر و شهروندان است تاکنون حین انجام وظایف خود صدمات جسمی فراوانی را دیده‌اند و از نواحی مختلف بدن مورد آسیب قرارگرفته‌اند.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بندرعباس اضافه کرد: با این نوع رفتار میوه‌فروشان، سلامت نیروهای رفع تخلف شهری به خطر افتاده است و تعدادی از آنان دیگر سلامت گذشته خود را ندارند.

رضا خوشبخت گفت: بسیاری از این خودروها، میوه‌ها را به قیمت فروشگاه‌ها به شهروندان عرضه می‌کنند، فعالیت غیرقانونی این افراد، حقوق واحدهای صنفی را که هزینه اجاره محل کسب، مالیات و عوارض را پرداخت می‌کنند نیز تضییع می‌کند و موجبات نارضایتی آنان را فراهم کرده است.

وی تأکید کرد: ایجاد ترافیک و تصادف در خیابان‌ها، آلودگی معابر اصلی، رعایت نکردن نکات بهداشتی به‌ویژه در شرایط بیماری کرونا و به خطر افتادن سلامت شهروندان هنگام خرید میوه از مهم‌ترین ایرادات فعالیت خودروهای سیار فروش میوه در بندرعباس است.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بندرعباس تنها راه برخورد با این متخلفان را حمایت بیشتر نیروی انتظامی در همراهی با گروه‌های رفع تخلف شهری هنگام انجام مأموریت، پشتیبانی دستگاه قضائی و حمایت رسانه‌ها در انتشار و اطلاع‌رسانی این اخبار عنوان کرد.

هشدارها و پروتکل‌های بهداشتی علوم پزشکی هرمزگان باید رعایت شود

فرماندار بندرعباس در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح آخرین وضعیت برخورد با دست‌فروشان بندرعباس بیان داشت: ویروس کرونا یک بحث جدی است و همچنان ادامه دارد لذا لازم است همچنان فعالیت فلافل فروشان به‌صورت بیرون بر باشد. کلیه دستگاه‌ها موظف هستند دستورالعمل‌ها و دیدگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی را با جدیت دنبال و رعایت کنند تا هر چه زودتر به حالت عادی برگردیم.

عزیزالله کناری در مورد بازارچه ۲۲ بهمن بندرعباس عنوان کرد: غرفه داران و فروشندگان بازارچه ۲۲ بهمن نیز فقط با رعایت کامل موارد بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و در چارچوب سیاست‌های ستاد مدیریت کرونا می‌توانند فعالیت داشته باشند و مدیریت بازارچه باید استقرار کامل داشته باشد تا بازار را تحت کنترل بیشتری بگیرد.

وی تأکید کرد: با توجه به وضعیت و منظر نازیبا و همچنین تبعات منفی بهداشتی و تهدیداتی که فعالیت‌های صنفی خارج از چارچوب اصناف و مغازه برای سلامت شهر ایجاد می‌کند در سال جاری به کمک مردم و مسئولین ذی‌ربط شهرستان و استان تلاش می‌کنیم از فعالیت واحدهای غیرمجاز و دست‌فروش در سطح شهر بندرعباس جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: با اعطای مجوزهای قانونی و در صورت ضرورت تسهیلات بانکی آن‌ها در قالب واحد صنفی و با اخذ مجوز به کار خود ادامه دهند، حوزه تخلفات شهری شهرداری در چند روز اخیر بااقتدار ظاهرشده و توانست کسانی که سعی داشتند تحت عنوان دست‌فروشی سلامت جامعه را به خطر اندازند، ساماندهی کند که انتظار داریم همچنان این اقدام‌های خوب تداوم داشته باشد.

کناری بیان داشت: در سطح معابر عمومی چیزی بنام جا گرفتن نداریم و فضاهای شهری برابر تعریف مربوطه متعلق به همه مردم است از حوزه تخلفات شهری شهرداری می‌خواهیم بااقتدار کلیه اشیایی که در سطح شهر و معابر توسط این افراد جانمایی شده است را جمع‌آوری کند.

دست‌فروشان ماهی‌ باید جمع‌آوری شوند

وی بیان کرد: جواز فعالیت عمده‌فروشانی که ماهی در اختیار این دست‌فروشان قرار دهند؛ باطل می‌شود. خودروهای پارک شده در اطراف این بازار هم به مدت یک ماه توقیف می‌شوند.

فرماندار شهرستان بندرعباس بیان کرد: از مدت‌ها قبل به دست‌فروشان ماهی اخطار شده و از امروز با همکاری شهرداری بندرعباس به‌شدت با متخلفان برخورد می‌شود.

کناری اضافه کرد: این دست‌فروشان باید در بازار جدید ماهی‌فروشان بندرعباس فعالیت کنند و تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی با بهره کم نیز تا ۲۰ فروردین به این دست‌فروشان پرداخت خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: اکنون بازار جدید ماهی‌فروشان بندرعباس با فضایی بهداشتی و با ۲۲۲ غرفه در حال فعالیت است.

کد خبر 521183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha