شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

نازنین برادران: هرکول پوآرو، کارآگاه زیرک داستان‌های ملکه جنایی نویس بریتانیا، آگاتا کریستی است که از سال 1931 تا کنون با حضور در سینما و تلویزیون، محبوبیت چشمگیری به دست آورده است.

هرکول پوارو، شخصیت اصلی نیمی از داستان‌های آگاتا کریستی، در سال 1931 با ایفای نقش در فیلم «‌قاتل راجر اکروید » برای اولین بار در سینما ظاهر شد. البته در حدود 5سال پیش این داستان به‌صورت تئاتر با بازی موسیو پوآرو اجرا شده بود.

در نسخه سینمایی این داستان، اوستین ترور، هنرپیشه محبوب و جذاب آن زمان نقش موسیو پوآرو را بر عهده داشت. البته آنچه آگاتا کریستی در داستان هایش به‌عنوان موسیو پوآرو تعریف کرده بود از لحاظ ویژگی‌های ظاهری بسیار متفاوت با ترور بود اما با وجود اندام نامناسب ترور برای این نقش ( قد بسیار بلند و پوست تیره )، وی در 2 فیلم « قهوه تلخ »، ساخته شده در سال 1931، براساس اولین نمایشنامه آگاتا کریستی و « لرد ادوار مرد » ساخته شده در سال 1934، براساس رمانی که در سال 1933 نوشته شده بود، نقش کارآگاه آراسته و زبل را بازی کرد. این در واقع آخرین بازی ترور در نقش پوآرو بود.

پس از ایفای نقش در تئاترهای ساخته شده براساس داستان‌های جنایی آگاتا کریستی و فیلم‌های سینمایی که این کارآگاه نقش اول آنها را بازی می‌کرد، در اول آوریل سال 1962، پوآرو اولین حضور خود را در تلویزیون تجربه کرد: اولین اجرای تلویزیونی وی در ایالات متحده در سی بی‌اس بود. در این تجربه تلویزیونی که اجرای فیلم « ناپدید شدن آقای داونهیم»، بود و براساس داستان کوتاهی به همین نام از آگاتا کریستی نوشته شده بود، مارتین گابل، نقش کارآگاه پوآرو را بر عهده داشت.

 مارتین گابل که از لحاظ ویژگی‌های ظاهری نسبت به ترور بسیار مناسب‌تر برای نقش پوآرو بود، چندان در این نقش دوام نیاورد و به‌زودی جای خود را به کارآگاه بعدی داد، اما این جایگزینی در حدود 30 سال به طول انجامید و در این 30سال موسیو پوآرو نه بر صحنه تئاتر، نه پرده سینما و نه صحنه تلویزیون ظاهر شد.

موسیو پوآرو پس از یک وقفه 30 ساله با فیلم « جنایت‌های الفبایی » در سال 1966 به سینما بازگشت. این فیلم که براساس داستان « جنایت‌های ABC » نوشته شده، با کارگردانی فرانک تاشلین، که با فیلم کمدی جری لوئیس و کارتون باگزبانی مشهور شده بود و با بازی تونی راندال، هنرپیشه مشهور آمریکایی در نقش پوآرو ساخته شده است. نکته عجیب در پخش این سریال این بود که برخی از منتقدین بازگشت موسیو پوآرو را پس 30سال در این فیلم قابل‌قبول و حتی راضی‌کننده و برخی دیگر فاقد جذابیت‌های لازم می‌دانستند.

حضور بعدی پوآرو با بازی آلبرت فینی در فیلم «‌قتل در قطار سریع السیر شرق » در سال 1974 بود که به عقیده بسیاری از منتقدین نه تنها در این فیلم موسیو پوآرو از نظر ظاهر و همچنین خصوصیات اخلاقی بسیار به کارآگاهی که آگاتا کریستی توصیف کرده بود نزدیک شده است، بلکه این فیلم بیشتر به معرفی این کارآگاه و توصیف خصوصیاتش برای مخاطبان پرداخته بود.

چهره پردازی و آرایش موی فوق العاده و متناسب شخصیت این کارآگاه با آن سبیل‌های کوچک، این هنرپیشه را چنان به شخصیتی که آگاتا کریستی در رمانش توصیف کرده بود، نزدیک کرد که بینندگان این فیلم با تماشای اولین صحنه، همان کارآگاه زیرک و نکته بین را به خاطر آوردند. این فیلم در دوره‌ای از چنان محبوبیتی برخوردار شد که برنده 3جایزه در جشنواره‌های فیلم انگلیسی و 6 بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد که البته شایسته آن نیز بود.

پس از آن پیتر اوستینوف، هنرپیشه کهنه کار انگلیسی نیز، در فیلم‌های بسیاری بازی در نقش پوآرو را بر عهده داشته است. وی در یک دوره زمانی نه چندان کوتاه در فیلم‌های مرگ در رودخانه نیل (1978)، شیطان زیر خورشید ( 1982) و قرار ملاقات با مرگ ( 1988 ) در سینما حضور پیدا کرد. همچنین در فیلم‌های تلویزیونی موسیو پوآرو مانند فیلم قتل در3حرکت، ساخته شده در سال 1986، در نقش پوآرو بازی کرده است.

پوآرویی که اوستینوف ساخت، کمی جا افتاده‌تر و کمدی‌تر از آن شخصیتی بود که آگاتا کریستی در داستان هایش توصیف می‌کرد که موجب محبوب‌تر شدن این شخصیت نزد مخاطبان این داستان‌ها شد اما دوران شکوفایی این مجموعه در تلویزیون، از سال 1989 همزمان با پخش این مجموعه از شبکه تلویزیونی انگلیس و با هنرمندی دیوید ساچت آغاز شد.در واقع دیوید ساچت همان موسیو پوآرویی است که در حال حاضر در ذهن تمام علاقه مندان به این سریال جای گرفته است. پخش این سریال تا سال 1991 از این شبکه به طول انجامید و پس از آن در سایر کانال‌های تلویزیونی دنیا پخش این سریال شروع شد.

در این سریال طولانی، هیو فریزر در نقش کاپیتان هاستینگ و فیلیپ جکسون در نقش بازرس جپ هنرنمایی می‌کنند. دیوید ساچت نه تنها در نقش موسیو پوآرو در فیلم‌های جدید که براساس داستان‌های آگاتا کریستی ساخته شده ایفای نقش کرده بلکه فیلم‌هایی که پیش از این بازیگران پیشین این نقش در آنها هنرنمایی کرده بودند نیز مانند« قتل راجر آکروید» و «شیطان زیر خورشید»، دوباره با بازی دیوید ساچت ساخته شده است.

کد خبر 52077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز