جراحان در آمریکا برای نخستین بار در این کشور به یک زن دچار آسیب شدید ریوی ناشی از ویروس کرونا دو ریه پیوند زدند.

lung transplant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس تا به حال فقط مورد معدود پیوند ریه دیگر نیز در بیماران کووید-۱۹ از چین و اروپا گزارش شده است.

این بیمار  در دهه ۲۰ زندگی که برای حدود دو ماه در شیکاگوی آمریکا به دستگاه تنفس مصنوعی و ماشین قلب و ریه متصل بود، در بیمارستان نورث‌وسترین مموریال جراحی شد.

دکتر آنکیت بهارات که این عمل را در روز جمعه پیش انجام داد، گفت عمل ۱۰ ساعته پیوند ریه بسیار چالش‌آفرین بود، چرا که عفونت ویروس کرونا باعث سوراخ‌ سوراخ شدن ریه و چسبیدن آن به دیواره قفسه سینه شده بود.

پزشکان او را پس از عمل پیوند همچنان متصل به دستگاه تنفس مصنوعی و دستگاه قلب و ریه نگهداشته‌اند تا به بدنش فرصت ترمیم بدهند، اما به گفته آنها او بخت خوبی برای بازگشت به زندگی طبیعی و بهبودی کامل دارد.

این زن کاملا سالم و بدون بیماری زمینه‌ای بود، اما پس از دچار شدن به ویروس کرونا در دو ماه پیش حال عمومی‌اش به سرعت بد شده بود. پزشکان پیش از انجام پیوند شش هفته صبر کردند تا ویروس از بدن او پاک شود.

پیوند ریه فقط ۷ رصد از کل ۴۰ هزار مورد پیوند در سال قبل در آمریکا را تشکیل می‌دهد. یافتن ریه مناسب برای پیوند معمولا کار مشکلی است و بیماران مجبور می‌شوند هفته‌ها در فهرست انتظار باقی بمانند.

این زن دچار کووید-۱۹ در وضعیت بدی بود و نشانه‌های شروع نارسایی قلب، کلیه و کبدش داشت ظاهر می‌شد.

کد خبر 520648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha