سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

گزارشی از یک نوع تلقی و انتظارات اجتماعی بر اساس نظرات خوانندگان همشهری آنلاین ...

شايعه

همشهری آنلاین- علی کدخدازاده: از آبان‌ ماه سال گذشته همشهری آنلاین نظرات مردم در خصوص رخدادها و خبرها را منتشر می‌کند. در طی این مدت بیش از ۶۰ هزار نظر مخاطبان را خوانده‌ایم.

اگر چه نمی‌توان مخاطبان همشهری و آنهایی که برای خبرها و رخدادها نظر می‌گذارند را به مثابه نظر همه آحاد مردم و کشور تلقی کرد اما به هر روی می‌توان تا حدودی احتمال داد که این نوع تلقی و اظهار نظرها می‌تواند برشی از تلقی و باورهای گروه قابل توجهی از مردم باشد.

این نظرها گاه بسیار قابل تعمق‌اند که در این یادداشت به یک نمونه آن اشاره می‌شود:

به نظر می‌رسد در طی چند دهه اخیر تغیر نگرشی قابل تامل نسبت به سلامت مدیران در کشور رخ داده است. در سال‌های نخست بعد از انقلاب نگرش مردم چنین بود "همه سالم اند، حتی اگر خلاف آن ثابت شود." در آن دوران خوش‌بینی به مسئولان و دست‌اندارکاران به گونه‌ای بود که حتی اگر سخن یا خبری از انحراف و رفتار خارج از قانون و شمول کسی منشتر می‌شد، گروه قابل توجهی از مردم به دیده شک بدان نگاه می‌کردند و احتمال می‌دادند آن خبر غلط باشد.

طی سال‌های بعد این نگرش کمی تغییر پیدا کرد و به "همه سالم‌اند، مگر اینکه خلاف‌اش ثابت شود" تبدیل شد. افشای خطاها، تخلفات و رانت‌ها و دزدی‌ها به مرور اضافه شد. اگر چه با عنوانی تحت عنوان "نباید به دست دشمن بهانه داد"، "در این برهه حساس باید مراقب بود"، مردم را نباید ناامید کرد" و مانند آن سعی می‌شد این اقدامات خلاف قانون را خفیف جلوه دهند اما همین اخبار کار خود را کرده بود.

در مرحله سوم به ویژه با گسترش ابزارهای ارتباطاتی، اطلاعات در دسترس مردم در خصوص دزدی‌ها و اختلاس‌ها (فارغ از درست یا غلط بودن آن اطلاعات) بسیار زیاد شد. در این دوران دادگاه‌های مختلفی نیز تشکیل و افرادی به واسطه تخلفات مالی مجازات شدند. اما فراوانی این اطلاعات و شایعات از یک سو و عدم پاسخگویی شفاف و کامل به جامعه از سوی دیگر، باعث شد که نگرش جدید شکل گیرد: "همه دزدند مگر اینکه خلاف‌اش ثابت شود".

اما اکنون با توجه به نظرات مخاطبان ظاهرا این نگرش نیز تغییر کرده است. به عنوان نمونه گروه قابل توجهی از معلمان، بازنشستگان تامین اجتماعی و کارگرانی که برای ما نظرات خود را فرستاده‌اند در واکنش به تعیین میزان دستمزدها ضمن انتقاد از مسئولان مرتبط با این تصمیم‌گیری‌ها مانند نمایندگان کارگری، کارفرمایی، مسئولان سازمان برنامه و بودجه، دولت و حتی مجلس، آنها را به تبانی به نفع خویش متهم می‌کنند.

با شکل‌گیری مجلس یازدهم، یک گروهی، مجلسیان قبلی را در کل به دزد و رانت‌خوار معرفی می‌کنند و گروهی دیگر از رئیس مجلس یازدهم گرفته تا تعدادی از نمایندگان را به فساد مالی متهم می‌کنند.

با تشکیل دادگاه طبری، گروهی از مخاطبان از رئیس سابق قوه قضائیه گرفته تا کلیت دستگاه قضا را به فساد متهم می‌کنند.

با تشکیل پرونده برای قاضی روحانی متهم به همکاری با طبری، ادعاهایی که روحانیون از سلامت رفتار اقتصادی برخوردار نیستند، شکل گرفته است.

در خصوص دادگاه مرتبط با متهمان خودروسازی، و یا وضعیت قیمت خودرو، تقریبا کمتر نظری را می‌توان یافت که سرتاپای این شرکت‌های خودروسازی و مسئولان کشوری در هر سه قوه را شریک این افراد عنوان نکنند.

با دستور قضایی برای تخریب ویلای شبنم نعمت‌زاده، اظهارت در خصوص اینکه مالکان سایر ویلاهای آن منطقه نیز دزد هستند و رشوه‌گیر، بسیار زیاد است.

امروز برای گروه معناداری از مردمی که – دست کم برای ما نظراتشان را ارسال می‌کنند- نگرش جدید شکل گرفته است با این مضمون "همه دزدند حتی اگر خلاف‌اش ثابت شود."

امروز فقط کافی است شایعه‌ای در خصوص یک فرد یا سازمان شکل بگیرد، اینکه در نهایت امر واقعیت آن شایعه یا ادعا چیست، شاید برای گروهی از مردم مهم باشد اما برای بخش دیگر، همین شایعه و خبر کافی است که باور کنند او دزد است حتی اگر خلاف‌اش ثابت شود.

کد خبر 520516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    53 0
    چه عجب که یک خبر صحیح هم نوشتید.
  • علی بهی IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    13 6
    قابل قبول نیست شخصی 20سال خلاف کند و کسی متوجه نشود . بس است پس چرا زمان آقای رئیسی گیر افتاد یک جا نقص داشته
    • معین IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
      2 6
      محض إطلاع این خبر نبود؛ تحلیل بود... واقعاً إجباری نیست که حتماً یه عده از دوستان در همه جا نطق فرمایند
  • H IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    36 4
    دزد را معنی کنید؟ تا دزد کی باشه؟ من پدر دزد هستم که وقتی به خانه می آیم با سر پایین هستم ، من پدر دزد هستم که حتی پول درمان دندان درد دخترم را ندارم و شاهد اشکهای آن هستم و باز من پدر که دخترم با معدل ۱۹.۹۴ کلاس یازده شاگرد اول شده و باز هزینه تحصیلش را ندارم . دزد منم که شرمنده زن بچم شدم
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    3 21
    سلام. برادرم مردم چوب بی تدبیری خود را می خورند. اگر در زمان انتخابات ها و بویژه مجلس به آدمی با وجدان و دلسوز و به فکر مردم و میهن و خداشناس رأی می دادند. امروز این نمی شد. داغ دلِ ما از جهل است و نه چیز دیگر. اللهم کل ولیک الفرج. والسّلام. خدانگهدار!
    • احمد IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      8 1
      اتفاقاً اکثریت دزد ها ظاهر ساز هستند مردم چکار کنند علم غیب که ندارند مثلاً عده‌ای بنام انقلابی گری و ولایت مداری ۸ سال است به روحانی و دولتش فحش میدهند و تهمت می زنند مثلاً امثال ذاکانی و ذالنور وکریمی وقدوسی وغیره .بعد معلوم می شود بخاطر مردم نبود بلکه بخاطر این بود که این دفعه رای بیارند
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    9 2
    پس بهتر به فکر ماله کشی نبوده واقعیت را گفته و از مردم وخداوند تقاضا ی بخشش کنند
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    3 1
    خدا پدر و مادر ت رو بیامرزه کسی که این رو نوشتی،خیر ببینی
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    6 1
    مشارکت زیر ۲۰ درصد انتخابات مجلس این موضوع‌ رو‌ نشون داد،،،انتخابات ۱۴۰۰ که دیگه کولاکه!!!
  • احمد IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    4 0
    دقیقاً درست است
  • مریم IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    3 1
    این حرفها فایده نداره و دردی از مردم دوا نمیکنه .چون هممون میدونیم چه خبره . باید یه فکر اساسی کرد .
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    4 0
    چرا یکی بداد ما مردم نمی رسه فقط موقع انتخابات ما مردم خوبی میشیم به خدا هر روز قیمتها افزایش پیدا می کنه این تورم یک عده را مولتی میلیادرکرد خیلی از مردم هم محتاج نان شب
  • محمد IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    2 0
    به نظر گزاره همه دزدند حتی اگر خلافش ثابت شود رابايد محصول سیستم ارتقاء و انتصاب مدیران و مقامات دانست تا این که در واقعیت همه دزد باشند. چون قطعا همه ما در حال حاضر هم افراد صالح و درستکار بسیاری را در محل کار، همسایگی و یا در بین مقامات سراغ داریم. اما آنچه ما را به پذیرش این گزاره قانع میکند، این است که انتصاب مدیران و مقمات و یا جايگاههايي که می تواند در خود امکان سؤ استفاده را داشته باشند، بیشتر از این که تابع قوانین، صلاحیتهای احراز شده، تخصص ویا هر نوع شایستگی مرتبط باشد، تابع زدو بندها و باند و دارو دسته هایی است که به جای منش حقوقی مرتبط با جایگاه، اخلاق و معنویت معیار کار آنها تعلق به همپالگی ها، دارو دسته های سیاسی و کسب منافع شخصی است. به این ترتیب قاعدتا مردم هر که رادر جایگاهی قرار دارد از این منظر که او فردی باندباز، متعلق به یک گعده که وظیفه و ماموریت برآوردن منافع و خواستهاي کسانی که وی را به این جایگاه رسانده اند میدانند(چون معیار روشن و در دسترس همه شایستگان برای تصدی در دست نیست) نیز علی رغم سلامت دزد بپندارند.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    0 0
    درست یادم نیست کی میگفت اما حرفش یادمه که در جواب این دزدیها جواب داد،این چیز عادیه و در همه کشورها وجود داره،اگر نباشد باید شک کرد. اما سوال اینجاست که آیا کشور و حکومت ما مثل سایر کشورهاست که دزدی در اون عادی باشه؟برای جمهوری اسلامی حتی یک فقره در صد سال هم زیاده و مایه شرم.
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      2 0
      در کدوم‌کشور پبشرفته ای این حجم دزدی و خیانت در حق ملت وجود داره؟! سوئد،،نروژ،،سوییس،،،فنلاند،،،دانمارک،،آلمان،، کجا؟! ما در همه چیز رکورد زدیم البته در جهت منفی!!