رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کردستان در زمینه کرونا در شرایطی است که باید اقدامات سختگیرانه بهداشتی و محدودیت‌ها تا مدتی ادامه داشته باشد و حتی تشدید هم شود.

نشست

به‌گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد مهدی گویا در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا کردستان اظهار کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان در برخورد با بیماری کرونا اقدامات علمی درستی را انجام داده و به جرات می‌توان گفت به هدف هم زده است.

وی افزود: اقدامات بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان بسیار خوب بوده و ۱۰ برابر بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند، در بخش سرپایی و غربالگری شناسایی و تحت مراقبت خانگی (قرنطینه) قرار گرفته و بهبود یافته‌اند.

گویا بیان کرد: اقدامات مراقبتی باعث می‌شود تا زنجیره انتقال بیماری کنترل شود،  این بزرگترین هنر است که کردستان توانسته به خوبی آن را اجرا کند و این روند باید همچنان و تا قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا ادامه داشته باشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: هم‌اکنون در شریطی قرار داریم که فاصله‌گیری اجتماعی دوجنبه دارد،  یک عده دوست دارند تا بیماری زودتر خاتمه یابد و به کار و زندگی روزمره خود برگردند و از سوی دیگر عده‌ای نگران اجرای فاصله‌گیری اجتماعی هستند برای اینکه شرایط کار سخت‌تر نشود باید به‌دنبال تعادل بین این دو باشیم.

گویا راهکار ایجاد تعادل را کسب اطلاعات دقیق از بیماری اعلام کرد و یادآور شد: کرونا یک بیماری پیچیده است و دارو و واکسن ندارد و تنها کاری که برای پیشگیری از ابتلا به آن می‌توان کرد رعایت مسائل بهداشتی، ماندن در خانه به‌ویژه برای افراد مسن‌ و خودداری افرادی که بیماری‌های قلبی، تنفسی، سرطان و دیابت  دارند در خروج از منازل است.

وی ادامه‌داد: در حال حاضر کردستان در شرایطی است که باید اقدامات سختگیرانه در آن استمرار داشته باشد، حتی در صورت لزوم باید این شرایط مقداری تشدید شود تا از این وضعیت راحت‌تر عبور کنیم.

گویا اظهارکرد: تعداد بیماران بستری در استان به‌ویژه سنندج رو به افزایش است، نباید اجازه دهیم تا تعداد بیماران بستری افزایش یابد و این مساله با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک امکانپذیر است که نقش آن در پیشگیری از انتقال از نظر علمی ثابت شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: برخی خانوارها توان تهیه ماسک ندارند،  لزوم هدایت مشاغل خانگی به سمت تولید ماسک ولو از جنس پارچه ضرورت دارد.

گویا گفت: در زمینه اطلاع‌رسانی درباره کرونا نباید فقط به صداوسیما اکتاف کرد،  باید به سمت اطلاع‌رسانی محلی حرکت کنیم و با تعیین ساعت کاری معین برای فعالیت مردم و نیز تامین امکانات ضدعفونی و بهداشتی در مجتمع‌های تجاری، کانون‌های شیوع بیماری را محدود کنیم.

وی بر لزوم سرمایه‌گذاری ویژه برای اقدامات پیشگیرانه از سوی مسئولان استان تاکید کرد و افزود: مراسم‌ عزا و عروسی باید لغو شود و اجازه حضور تجمع بیش از ۱۰ نفر برای تدفین اموات چه فوتی‌های کرونایی و چه غیر از آن نباید داده شود.

گویا همچنین خواستار تعطیلی بازارچه‌های مرزی استان به‌ویژه در تعطیلات آخر هفته بعد شد.

احتمال افزایش مبتلایان و تعداد فوتی‌های کرونا دور از انتظار نیست

معاون درمان وزیر بهداشت، امکانات و زیرساخت‌های درمانی کردستان برای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا را قابل قبول توصیف کرد و گفت: در روزهای آینده احتمال افزایش مبتلایان و تعداد فوتی‌ها در استان دور از انتظار نیست.

قاسم جان‌بابایی در این جلسه اظهار کرد: این بیماری به دلیل سرایت پذیری بالا همه استان‌های کشور را درگیر کرده است ولی نکته حائز اهمیت نحوه‌ مدیریت برای تاب‌آوری سیستم درمانی است.

وی بیان کرد: هم اکنون تجارب ارزشمندی در روش مواجه با این بیماری به دست آمده و امکانات و تجهیزات مناسبی نیز در کشور فراهم شده است، هنر امروز ما مدیریت این بحران به شکلی است که مردم کمتر آسیب ببینند.

جان‌بابایی با تقدیر از زحمات کادر پزشکی و درمانی استان کردستان برای مبارزه با ویروس کرونا اظهار کرد: در بازدیدهایی که از مراکز درمانی انجام شده متوجه شدیم که علوم‌پزشکی بهترین کادر درمانی و پزشکی را به بیماری کرونا اختصاص داده است.

معاون درمان وزیر بهداشت اضافه‌کرد: تداوم فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارها با رعایت موازین بهداشتی مانعی ندارد، لازم است مدیران استان و فرمانداران بسته ماندن اماکن تفریحی و غیرضروری که محل تجمع مردم است را کماکان در دستور کار داشته باشند.

جان‌بابایی ادامه داد: هم اکنون استان‌های همجوار کردستان نیز درگیر این بیماری هستند و کل منطقه غرب به صورت یکنواخت با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی توصیه کرد: گروه زنجیره انتقال بیماری کرونا زنان، کودکان و سالمندان هستند و تاکید می‌کنم که افراد و خصوصا سالمندان از بستری شدن نهراسند و در صورت ابتلا و داشتن علائم به بیمارستان مراجعه کنند.

جان‌بابایی یادآور شد: زدن ماسک در پیشگیری از بیماری کرونا بسیار تاثیرگذار است و مدیران استانی تدابیری اتخاذ کنند که عموم مردم به ماسک مناسب و ارزان دسترسی داشته باشند.

کد خبر 520318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha