مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برپایی آیین پایانی جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا در جوار آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی خبر داد.

آرامگاه فردوسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جشنواره «نقشا» گفت: حوزه هنری در مرکز هنرهای نمایشی خود با تکیه بر منویات رهبری و تذکرات ایشان در خصوص پرداخت به ادبیات کهن فارسی و پاسداشت زبان فارسی همواره در تلاش بوده و هست تا این امر محقق شود. از این رو در سال جاری با توجه به برپایی و تجربه موفقیت‌آمیز چند دوره جشنواره نقالان علوی، اقدام به برپایی جشنواره‌ای با پرداخت به شاهنامه فردوسی در حوزه نقالی و شاهنامه‌خوانی کرده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری فردوسی را حکیمی الهی و پدر زبان فارسی امروز می‌دانند و حکمت او را نشأت گرفته از حکمت الهیِ اسلامی عنوان می‌کنند از این رو وظیفه خود دانستیم تا برای رسیدگی و پرداخت به چنین موضوع مهمی در امر فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور، جشنواره نقالی شاهنامه و شاهنامه‌خوانی را که پیش از شیوع ویروس کرونا قرار بر برپایی حضوری آن داشتیم، به صورت مجازی و بسیار گسترده برگزار کنیم.

زارعی با اشاره به فاجعه‌ای که در زبان محاوره‌ای عموم مردم در حال شکل‌گیری است، عنوان کرد: متاسفانه در میان عموم مردم واژه‌های غیرفارسی و بیگانه در حال رواج است و باید برای جلوگیری از شیوع بیش از پیش آن با فرهنگ‌سازی و پرداخت به ادبیات کهن فارسی در قالب‌های هنری از جمله تئاتر و آیین‌های نمایشی همچون نقالی و شاهنامه‌خوانی تلاش کرد. یکی از خواسته‌ها و اهداف ما از جشنواره «نقشا» پیوند اسطوره‌های کهن ایران‌زمین همچون رستم با اسطوره‌های تاریخ معاصر ایران همچون شهید حاج قاسم سلیمانی است.

وی درباره تعداد آثار دریافتی دبیرخانه جشنواره و آثار نامزد شده برای دریافت جوایز این رویداد گفت: در این جشنواره بیش از ۷۰۰ اثر با حضور شرکت‌کنندگانی از ۷۰ شهر سراسر کشور به دست دبیرخانه این رویداد رسید. همچنین از این میان بیش از ۶۰ نامزد برای دریافت جوایز جشنواره معرفی شدند.

زارعی درباره گروه انتخاب و داوری آثار و تغییرات آن توضیح داد: داوران این جشنواره را ابتدا علی دهباشی، مجتبی حسن‌بیگی و ابوالفضل ورمزیار تشکیل می‌دادند که متاسفانه استاد دهباشی دچار بیماری شد و از آنجایی که سلامتی ایشان برای ما بسیار اهمیت دارد احمدرضا آذربایجانی در ادامه کار برای داوری جایگزین وی شد و ما را در این امر یاری کرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اعلام خبر برپایی آیین پایانی این جشنواره در هفته اول تیرماه سال جاری یادآور شد: آیین پایانی نخستین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» هفته اول تیرماه در جوار آرامگاه فردوسی با حضور جمع محدودی از پیشکسوتان و برگزیدگان برپا می‌شود. همچنین این مراسم به‌صورت زنده و مستقیم از اپلیکیشن حوزه هنری و دامنه‌های پرمخاطب همچون آپارات و اینستاگرام پخش می‌شود.

وی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: پس از برپایی اختتامیه و اعلام نفرات برتر جشنواره، از سوی دبیرخانه با برگزیدگان تماس گرفته خواهد شد و آن‌ها را از چگونگی دریافت جوایز خود مطلع خواهند کرد.

کد خبر 520265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha