یک مقام ارشد روسیه گفت که گازوئیل نشت کرده از نیروگاهی در مدار شمالگان این کشور یک دریاچه بزرگ آب شیرین را آلوده کرده و این خطر وجود دارد که به اقیانوس منجمد شمالی راه پیدا کند.

نشت نفتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،‌ تیم‌های واکنش اضطراری برای مهار این آلودگی که اکنون به ۲۰ کیلومتری شمال شهر نوریلسک رسیده تلاش می‌کنند.

حادثه ناشی از فروریختن مخزن سوخت نیروگاه در روز ۲۹ مه در نیروگاهی در نزدیکی شهر نوریلسک است و به گفته مقام‌ها و فعالان محیط زیست بدترین حادثه از این نوع در مناطق قطبی روسیه است.

تاکنون حدود ۲۱ هزار تن گازوئیل رود آمبارنایا و خاک اطراف را آلوده کرده است.

محققان تصور می‌کنند ذوب خاک منجمد (پرمافراست) علت نشست پایه‌های مخزن سوخت و ریختن آن بوده باشد. قطب شمال چند هفته غیرعادی گرم را پشت سر گذاشته که می‌تواند از عواقب گرمایش زمین باشد.

این نیروگاه زیرمجموعه نوریلسک نیکل، بزرگ‌ترین تولیدکننده نیکل و پلادیوم جهان است.

دریاچه پیاسینو که اکنون آلوده شده حوضه رود پیاسینا است که به دریای کارا - بخشی از اقیانوس منجمد شمالی - می‌ریزد. این رود معمولا از اکتبر تا ژوئن پوشیده از یخ است.

الکساندر آس، فرماندار منطقه کراسنویارسک، گفت: سوخت به دریاچه پیاسینو ریخته که دریاچه‌ای زیبا به طول حدود ۷۰ کیلومتر و طبیعتا زیستگاه ماهی‌ها و سایر گونه‌هاست.

وی افزود: مهم است که مانع ورود گازوئیل به رود پیاسینا که به طرف شمال می‌رود شویم و امکان این کار هست.

خبرگزاری ریانووستی نیز اعلام کرده که تیم‌های پاکسازی تاکنون حدود ۲۳ هزار متر مکعب خاک آلوده را جمع کرده‌اند.

واسیلی یابلوکوف از سازمان صلح سبز روسیه گفت: این آلودگی بی‌شک تاثیری منفی بر منابع آب، بر حیواناتی که از این آب می‌خورند و بر گیاهانی که در کرانه رود می‌رویند خواهد داشت.

صلح سبز این نشت را با فاجعه ۱۹۸۹ اگزان والدز در آلاسکا مقایسه کرده است.

دادستان‌های روس دستور بررسی نصب این تاسیسات بر خاک منجمد که به خصوص آن را خطرناک می‌کند داده‌اند.

پوتین، رئیس جمهوری روسیه می‌گوید که تاخیر در گزارش کردن این حادثه باعث خشم او شده و "ویاچسلاف استاروستین"، مدیر نیروگاه بازداشت شده است.

کد خبر 520249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha