رئیس گروه هنرهای سنتی وصنایع دستی فرهنگستان هنر گفت: دو دلیل اقتصادی و توجه زیاد به فرش دستباف ایرانی موجب شده تا این فرش به جای اینکه در ابعاد بزرگ روی زمین پهن باشد به روی دیوار منتقل شود.

فرش ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر دکترحسن بلخاری رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر درباره اینکه چرا فرش دستباف ایرانی به جای زمین به روی دیوار رفته و خانواده‌های ایرانی کمتر به خرید فرش دستباف رغبت پیدا کرده‌اند  گفت: دو دلیل را می‌توانم داشته باشم یک دلیل خوشبینانه و دیگری دلیل اقتصادی است. گرانی سبب شده فرش دستباف کوچک‌تر شده و از ۱۲ متری به فرش یک متری تبدیل شود. چون به صرفه‌تر و ارزان‌تر است گرچه در تقابل جدی با نظام سنتی حضور فرش در فرهنگ ما دارد چون همیشه فرش ایرانی گسترانیده بوده و فضای بهشت را تداعی می‌کرده است.

وی افزود: از لحاظ معنایی و خوشبینانه بنا را بر این قرار می‌دهم که انسان ایرانی تصمیم می‌گیرد که چنین عظمتی را به جای اینکه زیر پای خودش قرار دهد بالای سرش بگذارد این نگاه خوشبینانه است و البته همچنین نیز هست. وقتی فرش را به دیوار منتقل می‌کنیم نگاه دیگری به آن داریم. امیدوارم اینچنین باشد اما مسئله اقتصادی مسئله مهم دیگری است که امیدوارم دولت و کشورمان فکری کنند و جایگاه مهم و عظیمی که فرش دستباف داشته به جایگاه اصلی خودش

کد خبر 520209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha