رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر گفت: مهم‌ترین آلاینده‌های خلیج فارس در درجه اول آلودگی نفتی و پس از آن فاضلاب‌های شهری و صنعتی است.

خلیج فارس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مریم قائمی گفت: تغییر اقلیم و اسیدی شدن، ورود انواع آلودگی به دلیل بهره‌برداری ناپایدار، صید بی‌رویه و تخریب زیستگاه‌ها از دیگر چالش‌هایی است که دریاها، اقیانوس‌ها و بویژه خلیج فارس را تهدید می‌کند.

آلودگی‌های پلاستیکی و به‌ویژه ریز پلاستیک‌ها از دیگر آلودگی‌هایی است که با رها شدن در طبیعت و قرار گرفتن در مسیر آب باران و روخانه‌ها به دریا وارد می‌شوند و با قرار گرفتن در چرخه غذایی جانداران حیات این اکوسیستم را با خطر روبرو کرده ‌است.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر گفت: گرمایش جهانی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که بشر در قرن حاضر با آن روبرو است، اسیدی شدن اقیانوس‌ها و تغییر تراز سطح آب آنها نیز مشکل دیگری است که حیات همه اکوسیستم‌ها را تهدید می‌کند.

قائمی افزود: آب ‌سنگ‌های مرجانی و جانداران دریایی که صدف آنها از جنس کربنات کلسیم است با اسیدی شدن دریاها نازک یا به کلی در آب حل می‌شود و قادر نیستند اسکلت کربناتی خود را تشکیل دهند.

وی بیان کرد: گازهای گلخانه‌ای بویژه کربن دی‌اکسید توسط فعالیت‌های صنعتی تولید و در آب حل و سبب اسیدی شدن دریاها می‌شود.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر گفت: در این ارتباط شبکه پایش اسیدی شدن دریا در این مرکز راه‌اندازی و پایش در این زمینه  برای نتیجه‌گیری دقیق، طولانی مدت و چندساله آغاز شده‌ است.

قائمی با بیان اینکه برنامه پایش تغیر اقلیم نیز به تازگی در پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی راه‌اندازی شده‌ است ادامه داد: پایش سواحل یکی دیگر از برنامه‌هایی است که به صورت منظم در سواحل خلیج فارس در خوزستان و بوشهر انجام می‌شود و تاکنون چندین برنامه پایش در زمینه‌های سیلاب‌ها، آلودگی نفتی و اکوسیستم‌ها صورت گرفته است.

پایش آب‌های دور با استفاده از کاوشگر خلیج فارس از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی در چند سال اخیر است که تاکنون ۶ گشت به صورت فصلی در آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان انجام داده ‌است.

قائمی افزود: در این برنامه پایشی پارامترهای دریایی، فیزیکی، شیمیایی، زیستی، زمین‌شناسی دریا و هواشناسی و سنجش از دور پایش و نتایج آن در بانک‌ داده‌های پژوهشکده اقیانوس‌شناسی جمع‌آوری می‌شود.

بانک اطلاعاتی اقیانوسی و دریایی در زمان حاضر ۵ میلیارد رکورد دارد و برای پژوهشگران داخلی و بین‌المللی قابل دسترسی است.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر گفت: انجام مانورهای مرتبط با مخاطرات دریایی در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸، ورود مطالب مرتبط با اقیانوس‌ها و دریاها در کتاب‌های درسی، برگزاری برنامه‌های پاکسازی سواحل با کمک گروه‌های مختلف به طور منظم، برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه دبیران آموزش و پرورش، برگزاری کارگاه‌های صنایع دستی دریایی، ساخت بسته‌های آموزشی شناخت دریا و برگزاری برنامه‌های مناسبتی در مناسب‌های مرتبط از برنامه‌های ترویجی است که با همکاری پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی استان بوشهر صورت گرفته است.

قائمی با یادآوری نام‌گذاری روز جهانی دریا و اقیانوس در هشتم ژوئن سال ۲۰۰۸ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل گفت: روز جهانی دریا و اقیانوس از سال ۲۰۰۸ به بعد با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به اقیانوس‌ها و نقش ان در حفظ یک سیاره سالم گرامی داشته می‌شود.

وی افزود: سازمان ملل هر سال شعاری را برای این روز در نظر می‌گیرد که شعار امسال « نوآوری برای دریا و اقیانوس پایدار» است و دهه آینده نیز از سوی این سازمان به عنوان « علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار» نام‌گذاری شده‌ است.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر گفت: این نام‌گذاری نشان‌دهنده اهمیت جهانی موضوع است و باید در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور مورد توجه قرار گیرد.

قائمی گفت: اقیانوس‌ها بیش از ۳۰ درصد از کربن دی اکسید تولید شده توسط بشر را جذب می‌کند و باعث تعادل آب و هوای زمین می‌شود که در غیر این صورت دمای سطح کره زمین به ۶۷ درجه سانتی‌گراد می‎رسید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اقیانوس‌ها و دریاها بزرگ‌ترین منبع تامین پروتئین هستند به گونه‌ای که بیش از سه میلیارد نفر از مردم جهان برای تامین منبع اولیه پروتئین به اقیانوس‌ها وابسته‌اند.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر به نقش کلیدی اقیانوس‌ها به عنوان منبع بسیاری از داروها مانند داروی سرطان و آلزایمر اشاره کرد و گفت: بسیاری از کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی کرونا حاصل ترکیباتی است که از باکتری‌های موجود در ارگانیسم‌های دریایی استخراج شده ‌است.

قائمی یادآوری کرد: کشور ما دارای سه حوزه آبی مهم که زیستگاه هزاران گونه آبی است و ظرفیت بالایی از لحاظ اقتصادی و توسعه پایدار برای کشور ایجاد کرده ‌است.

وی در بیان ظرفیت‌های ویژه خلیج فارس گفت: جنگل‌های مانگرو و آب سنگ‌های مرجانی دو زیستگاه با اهمیت و پر تولید خلیج فارس و دریای عمان است طوری که آب سنگ‌های مرجانی که جنگل‌های زیر آبی نیز نامیده می‌شود پس از جنگل‌های حاره‌ای دومین اکوسیستم پر تولید کره زمین محسوب می‌شود و حیات بیش از یک هزار گونه جانوری به این زیستگاه وابسته است.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر اضافه کرد: اشکال آب‌شناختی مانند مصب‌ها، خورها، خلیج‌های کوچک و تالاب‌های ساحلی از شاخصه‌های خلیج فارس است.

بیش از ۷۱ درصد از حجم کره زمین را اقیانوس‌ها و دریاها تشکیل می‌دهد.

کد خبر 520097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha