چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

یک عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا روایتی جدید از مولفه‌های کلان سیاست رئیس‌جمهور این کشور در قبال ایران ارائه کرده است.

ترامپ در نشست خبری کاخ سفید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، یک مقام سابق دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی که روز سه‌شنبه منتشر شده روایتی از مولفه‌های کلان سیاست ترامپ در قبال ایران بیان کرده است.

«ریچارد گلدبرگ» عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا گفته واشنگتن به عنوان جزئی از راهبرد خود برای دور نگه داشتن چین از منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) ایران را به شدت تحت نظر خواهد داشت. 

پایگاه نشنال‌اینترست نوشته دولت ترامپ بر اساس سند راهبرد امنیت ملی سال ۲۰۱۷ توجه خودش را به سمت رقابت با قدرت‌های بزرگی مانند روسیه و چین تغییر داده است. این تغییر توجه در منابع باعث ایجاد سئوالاتی درباره آینده حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا شده است. 

«ریچارد گلدبرگ» که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ در شورای امنیت ملی کاخ سفید وظیفه نظارت بر مسائل مربوط به پرونده برنامه هسته‌ای ایران را به عهده داشت ادعا کرده ترامپ به عنوان بخشی از رقابت جهانی با چین سیاست موسوم به فشار حداکثری را علیه ایران ادامه خواهد داد. 

گلدبرگ در ادامه با اشاره به حالت فرضی روی کار آمدن «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات آمریکا در دولت بعد گفته که سیاست‌های ترامپ به او هم در قبال ایران کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: «اعمال فشار بر ایران به دولت احتمالی بایدن هم برای تغییر سیاست‌ها و به دست آوردن بیشترین اهرم فشار برای تعامل با ایران کمک خواهد کرد.»

او گفت تمرکز آمریکا بر روی ایران، ادامه سیاست فشار حداکثری و ارائه گزارش به شورای امنیت سازمان ملل در خصوص «تخلفات هسته‌ای» را شامل خواهد شد. 

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است. 

با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

کد خبر 520058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha