سیاستمدار و مدیر ارشد دولت‌های ششم و هفتم گفت: مخالفت‌های مجلس یازدهم با دولت اتفاق عجیبی نیست، چرا که این مجلس براساس مخالفت با دولت تشکیل شده است.

هاشمی طبا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سید مصطفی هاشمی‌طبا سیاستمدار و مدیر ارشد دولت‌های مختلف پس انقلاب که سابقه وزارت صنایع در دولت‌های شهید رجایی و موسوی و همچنین معاونت رییس‌جمهور و ریاست سازمان تربیت بدنی در دولت‌های ششم و هفتم را در کارنامه دارد، درخصوص اهمیت مثبت بودن رابطه میان مجلس و دولت و همچنین نطق‌های تندی که در روزهای آغازین شروع به کار مجلس از تریبون ساختمان بهارستان مطرح می‌شود، گفت: اینکه در این مجلس چنین اتفاقاتی رخ ‌دهد، قابل پیش‌بینی بود، از این جهت که مجلس یازدهم براساس مخالفت با دولت تشکیل شده است و میزان یا شدت مخالفت آن‌ها چندان ارتباطی به توانمندی دولت ندارد، چرا که آن‌ها از پیش از ورود به مجلس مخالف دولت بودند و علیه دولت موضع داشتند. این که علیه دولت موضع بگیرند و مخالفت کنند موضوع عجیبی نیست.

وی ادامه داد: اما اگر میان مجلس و دولت هماهنگی ایجاد شود، تاثیر مثبتی بر روند کارها خواهد داشت، به این دلیل که در شرایط سختی قرار داریم و با بحران‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنیم، لذا اگر از دولت حمایت شود، نسبت به شرایطی که به صورت دائم نگران مخالفت‌ها و اظهارنظرها از سوی مجلس باشد، از نظر روانی توان و انرژی برای پیگیری کارها و امور خواهد داشت.

 هاشمی‌طبا در ادامه تصریح کرد: البته به نظر من این مخالفت‌ها در روند کار دولت خیلی تاثیر نخواهد داشت و دولت همان کارها و برنامه‌های خودش را بر اساس سلیقه و برنامه‌ریزی‌ که دارد، ادامه خواهد داد.

وی همچنین در خصوص راهکارهای برون‌رفت دولت از شرایط کنونی که با آن مواجه هستیم، ابراز داشت: دولت اکنون قادر به انجام کار خاص و بزرگی نیست، اشکال مساله هم به این نکته بازمی‌گردد که برخی می‌گویند مشکلات فعلی به دلیل انجام مذاکرات و امضای برجام است، در حالیکه برعکس، مشکلات این روزها حاصل عدم اجرای برجام است.

هاشمی طبا در پاسخ به سوالی پیرامون راه‌های برون‌رفت از شرایط کنونی، اظهار داشت: به طور کلی اگر قرار بر ایجاد تغییر در شرایط اقتصادی کشور باشد، در ابتدا باید ببینیم که فرضیات ما چیست، یعنی ممکن است فرضیه ما بر این اساس باشد که قرار است تا ۱۰ سال تحریم باشیم، پس باید بر همین اساس برنامه‌ریزی کنیم که وضعیت صادرات نفتی و غیرنفتی، وضعیت توریسم و در مجموع اقتصاد ما چگونه خواهد بود، یعنی برای حل هر مساله‌ای در ابتدا باید یک سری فرضیات را قبول کنیم.

وی ادامه داد: این فرضیات هم باید مورد توافق همه باشد و اگر چنین نشود نه دولت و نه مجلس نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند، اشکال شرایط فعلی ما این است که فرضیاتی نداریم و هرکسی یک حرفی می‌زند در نتیجه، روش‌های التقاطی به کار برده می‌شود، بنابراین باید دولت و مجلس برای آینده فرضیه‌ها را به عنوان یک امر ملی روشن کنند و بعد اقدامات آینده را براساس آن برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

هاشمی طبا در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه مذاکره نتیجه ندارد و باید موشک تولید کنیم، بیان داشت: این هم یکی از همان فرضیه‌هایی است که عرض کردم و باید مورد توافق ملی قرار گیرد، اگر کشور این را به عنوان یک فرضیه و مبنایی برای اقدامات آینده خود در نظر بگیرد و این مساله مورد توافق ملی باشد، کاملا طبیعی است اما این که صرفا یک نفر نطقی داشته و مطالبی را بیان کرده اگرچه به عنوان یک فرد محترم است اما این موضوع باید در سطوح عالی نظام مورد بحث و توافق قرار گرفته و حتی به تایید رهبری برسد و سپس اجرا شود.

وی ادامه داد: برای مثال اینکه بگویند سیاست ما قطع ارتباط با فلان کشورها است، درحالیکه ما در ابتدای انقلاب گفتیم که غیر از اسراییل مخالفتی با رابطه با کشورها نداریم، یا مثلا اینکه ما می‌خواهیم ده سال تحریم باشیم، این که ما را در شرایط انفعال تحریم کنند با اینکه ما تحریم را خودمان بر خود فرض بدانیم و انتخاب کنیم، تفاوت دارد. براساس هرانتخابی که در این خصوص صورت می‌گیرد، می‌توانیم سیاست‌های خود را تبیین کنیم. در غیر اینصورت و تا زمانی که فرضیه‌های خود را تبیین نکرده و برای آن برنامه‌ریزی نکنیم، شرایط در وضعیت کنونی خواهد ماند.

کد خبر 519814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    2 0
    هنوز بزرگ نشده ای هنوز هم فارسی سال اول ابتدایی می خونی ما گل های خندانیم/ فرزندان ایرانیم
  • AE ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    هنوز در توهم
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
    0 0
    خدا را شکر که کشور ما بی نهایت تحلیلگر دارد اما هیچ کدام قادر به دادن یک راه حل قطعی وعملی برای حل بحرانهای کشور نیستند اینکه کفگیر دولت با تحریمها به ته دیگ خورده کاملا واضح وروشن است اما اینکه برای مقابله با این شرایط چه باید کرد همه فقط گفتار درمانی کرده و سخنرانی میکنند دریغ از یک عمل سازنده