سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: یک قلاده فوک خزری توسط ناجیان غریق در ساحل بابلسر نجات داده شد.

فک خزری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، نقی کریمیان دوشنبه شب ۱۹ خرداد افزود: عصر دوشنبه گشت ناجیان غریق در ساحل بابلسر با یک قلاده فوک خزری برخورد کردند که در شرایط نامناسبی روی آب شناور بود.  

وی اضافه کرد: ناجیان پس از خارج کردن فوک از آب متوجه شدند که از ناحیه پا دچار آسیب شده و فرض ما این بود که بر اثر برخورد با پره‌های قایق‌های موتوری آسیب دیده است.  

رئیس هیات نجات‌غریق مازندران اظهارکرد: به سرعت موضوع به مسئولان محیط‌زیست استان و شهرستان اطلاع داده شد و فوک آسیب‌دیده ساعاتی پس از خارج کردن از آب به مسئولان محیط‌زیست برای درمان تحویل داده شد.  

فک خزری با نام علمی Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می‌شود و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

فک خزری به طور میانگین ۱.۵ متر طول و ۶۸ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچکترین انواع فک به شمار می‌رود. البته ساحل‌نشینان شمال به آن سگ آبی می‌گویند. فک‌ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می‌شوند.

فک‌ها جانورانی با ارزش‌اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.

فک‌های خزری در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می‌کنند.

سال‌هاست که کاهش تعداد فوک خزری به یکی از مسائل مهم در اکوسیستم خزر تبدیل شده است. اواسط سال ۹۸ بود که مدیرکل دفتر زیست‌بوم دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، کاهش جمعیت فوک خزری در ایران را نگران‌کننده عنوان کرد.

براساس آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۶، جمعیت فوک‌های خزری به ۷۰ هزار مورد رسیده است.

کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست آلودگی دریا و عوامل بیماری‌زا را از جمله تهدیدات جمعیت فوک خزری در ایران ذکر می‌کنند.

کد خبر 519610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha