مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد گفت: با توجه به این‌که نوروز پیک سفرهای استانی به یزد است ولی متاسفانه شیوع کرونا فروشگاه‌های عرضه صنایع‌دستی را در این بازه زمانی و نیز حالا با فروش صفر درصدی مواجه کرد.

صنایع دستی

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: محمدرضا دهقان مهرجردی ادامه داد: اگر تا قبل شیوع کرونا خرید آثار هنری جزو اولویت‌های سوم و چهارم خانواده‌ها بود ولی با شرایطی که در حال حاضر ایجاد شده، جزو اولویت آخر خانواده‌هاست چون مردم وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند.  

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان بیان کرد: همه امید ما به فصل بعدی گردشگری در پاییز است. اگر کرونا تا آن زمان ریشه‌کن شده باشد می‌خواهیم یک نمایشگاه ملی در یزد دایر کنیم و حتی کارگاه‌های صنایع دستی را هم تحت پوشش قرار بدهیم.  

او گفت: در حال حاضر هنرمندان باید با فضای مجازی و فروش الکترونیک ارتباط بیشتری بگیرند تا بلکه از این طریق جایگزینی برای فروش آثارشان پیدا کنند.  

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی به صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی یزد بیان کرد: طبق برآورد اولیه میزان خسارتی که به علت شیوع کرونا به صنایع دستی استان وارد شده حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.  

او ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی یزد برای کمک به فعالان این حوزه همکاری و هماهنگی‌هایی که با موسسات خیریه در قالب طرح کمک مومنانه انجام داد. در این راستا بن خرید کالا به هنرمندان تخصیص داده شد. قرار شده کمک‌های فنی و اعتباری در قالب تجهیز کارگاه به هنرمندان ارائه شود. اطلاعات این کارگاه‌ها در اختیار تهران قرار گرفته است و تا آخر همین ماه به دست هنرمندان خواهد رسید.

دهقان مهرجردی بیان کرد: کارت اعتباری ۳۰۰ تومانی هم برای کمک معیشتی داده می‌شود ولی اکثر هنرمندان تقاضای ارائه تسهیلات دارند که متاسفانه هنوز برای اخذ آن موفق نشده‌است. البته تسهیلاتی که اعطا می‌شود نهایتا ۱۰ میلیون تومان است.  

او گفت: با توجه به بازارچه‌های مختلفی که داریم می‌خواهیم در ایونت‌های مختلف ضررهای کرونا به فعالان صنایع دستی را جبران کنیم. همچنین برنامه داریم در رویدادهای گردشگری که در یزد تعریف شده از حضور هنرمندان صنایع دستی هم بهره ببریم.  

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی یزد افزود: برخی کارگاه‌های صنایع دستی هنوز بیمه نیستند. مسئولیت بیمه قبلا با تامین اجتماعی بود ولی چند سالی است که هنرمندان را به صورت آزاد بیمه می‌کند. هنرمندان هم چون هزینه بیمه بالاست تمایلی به این کار ندارند.  برنامه‌های هفته صنایع دستی 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی یزد بیان کرد: در هفته صنایع دستی که از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود، برنامه‌های مختلفی داریم. یکی از این برنامه‌ها ایجاد ویترین صنایع دستی در محل استانداری یزد با حضور مسئولان استان و رئیسان اداره‌هاست. از هنرمندان برتر و باسابقه بومی هر شهرستان هم تجلیل خواهد شد. در اردکان کارگاه کاربافی ماکو امروز و یک کارگاه کاربافی در خرانق فردا افتتاح می‌شود. کلیپ‌های مستند نیز با همکاری صداوسیما از شبکه تابان پخش خواهد شد.

دهقان مهرجردی ادامه داد: دوشنب ۱۹ خرداد برنامه‌ای با حضور دوستداران محیط زیست داشتیم در خصوص مواد استفاده شده در صنایع دستی و سازگاری آنها با محیط زیست. جلسه‌ای هم قرار هست در هفته صنایع دستی با نماینده‌ اردکان در زمینه بررسی مشکلات صنایع دستی داشته باشیم. بازارچه عرضه صنایع دستی نیز در خانه تاریخی صالحی در خاتم برگزار خواهد شد. برنامه دیگری که در شهرستان خاتم داریم بازدید از چند طرح آسیب‌دیده از کرونا با همکاری مسئولان شهرستان است که قصد داریم به این طرح‌ها کمک کنیم.

او افزود: در همه شهرستان‌ها برپایی غرفه عرضه صنایع دستی را خواهیم داشت. با همکاری واحد آموزشی هم قرار هست اولین بار به صورت مجازی و زنده هنرمندان برنامه آموزشی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند.  با همکاری شهرداری هم قصد داریم با آموزش صنایع دستی به کودکان، آنها را در منزل سرگرم کنیم. چاپ تمبر به مناسبت ۲۰ خرداد هم از دیگر برنامه‌های این هفته است.

بازگشایی فروشگاه‌ها به ضرر ما شد

یکی از فعالان صنایع دستی در زمینه سفال و سرامیک هم بیان کرد: تقریبا دو هفته است که اماکن عرضه‌کننده صنایع دستی بازگشایی شده است ولی عملا اگر باز نشده بود به نفع ما بود چون با بازگشایی مجبوریم اجاره را پرداخت کنیم. این در حالی است که طی ۳ ماه تعطیلی اجباری، اجاره را بخشیده بودند. روزانه تعداد بازدیدکنندگان حتی به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد. در واقع میزان فروش صفر است.  

مهدی نکوکار گفت: طی تعطیلات عید فطر هم گردشگر برای بازدید و خرید مراجعه کرد ولی تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسید.  

او ادامه داد: میزان خسارتی که به من وارد شده بین ۳۰ تا ۴۰میلیون تومان بوده است. معمولا طی سال آثاری که تولید می‌کنم برای عرضه در نوروز و اوایل پاییز است که فصل مناسب برای گردشگری محسوب می‌شود ولی شیوع کرونا همه برنامه‌ریزی‌های ما را به هم زد.

نکوکار بیان کرد: از طرفی با اتفاقاتی که اواخر سال ۹۸ در کشور افتاد، از تعداد گردشگران خارجی کم شد و کرونا هم به این مساله دامن زد.

این فعال صنایع دستی گفت: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار بود وام ۶ میلیون تومانی به ما بدهد ولی تاکنون خبری از این وام نشده است. چون بودجه‌ای نداشتند ولی قرار بود بنیاد خیریه‌ای این مبلغ را در اختیار فعالان صنایع دستی قرار بدهد که این اتفاق هم نیفتاد. اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی فقط یک پیج اینستاگرامی ایجاد کرد که حول معرفی کارگاه و آثار هنری بود ولی این پیج هم گرهی از مشکلات ما باز نکرد و آنطور که انتظار می‌رفت اثرگذار نبود.  

یکی از فعالان صنایع دستی در زمینه زیورآلات هم بیان کرد: مشکل فعالان صنایع دستی این است که جزو اصناف محسوب نمی‌شویم. ما حتی بیمه‌ای با عنوان اصناف نداریم، از طرف دیگر فعالیت ما را به عنوان شغل حساب نمی‌کنند. بودجه‌ای برای ما وجود ندارد.  

مریم موسوی گفت: با شرایطی که در کل کشور به علت شیوع کرونا ایجاد شده، در واقع تمام فعالان صنایع دستی یزد به نوعی ورشکسته هستند. به عنوان مثال من روزانه منفی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان ضرر می‌دهم. دو شاگرد هم داشتم که با شیوع کرونا و تعطیلی اجباری، هر دو را مرخص کردم چون از عهده پرداخت دستمزد آنان برنمی‌آمدم.

او ادامه داد: امروز هم که روز صنایع دستی است برخلاف سال‌های قبل نمی‌توانیم نمایشگاهی برای عرضه آثارمان داشته باشیم ...

این هنرمند بیان کرد: این‌که اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی قرار است به مناسبت روز صنایع دستی نمایشگاهی در استانداری برگزار کند، چندان اقدام اثربخشی نیست. اگر واقعا می‌خواهند از ما حمایت کنند شرایطی به‌وجود بیاورند تا مسئولان از آثار ما بازدید کنند. چند وقت پیش روابط عمومی استانداری از زندان اسکندر بازدید کرد ولی برای دیدن کارهای ما نیامد.  

موسوی ادامه داد: در حال حاضر با قرض و چک، مواد اولیه و تجهیزات خریداری کرده‌ام. هیچ یک از همکارانم امیدی به جبران این هزینه‌ها ندارند. تا عید سال آینده اتفاق مثبتی برای این صنعت نخواهد افتاد. پاییز هم که هر سال شاهد حضور گردشگر بودیم، گفته شده مجدد کرونا اوج می‌گیرد. بنابراین احتمالا اوضاع به همین روال خواهد بود. زمستان هم که فصل گردشگری یزد نیست. ما فقط نوروز را داریم و چشم امیدمان به سال نو و حضور گردشگران است.

فعال صنایع دستی بیان کرد: در تعطیلات عید فطر هم تعداد بازدیدکنندگان به ۲۰ نفر هم نرسید. با این وضعیت احتمالا بسیاری از فعالان صنایع دستی ورشکست خواهند شد. حتی ممکن است تا یک ماه آینده، گالری را ببندم چون واقعا از لحاظ مالی در تنگنا هستم. در حال حاضر از عهده پرداخت اجاره هم برنمی‌آیم.

او افزود: وام ۱۲ درصدی هم برای ما در نظر گرفته بودند ولی کدام یک از ما با این وضعیت نابسامان توانایی بازپرداخت آن را داریم؟ اگر اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی یزد وامی با تنفس ۶ ماه تا یک سال به ما می‌داد واقعا راهگشا بود.  

موسوی گفت: از اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی یزد می‌خواهم برای تبلیغات آثار ما و فروش آنها سایتی راه‌اندازی کند. چندین بار من و دیگر هنرمندان پیشنهاد این کار را به میراث فرهنگی داده‌ایم. ولی تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.  

کد خبر 519600
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha