معاون توسعه کارافرینی و اشتغال وزارت تعاون گفت: بنگاه‌های اقتصادی متقاضی دریافت تسهیلات کرونایی که پرونده آنها به بانک معرفی شده از شنبه آینده تسهیلات‌شان پرداخت می‌شود.  

عيسي منصوري

به گزاش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عیسی منصوری در نشست خبری  روز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه اظهارداشت: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه اقتصادی به طور جدی از شیوع بیماری کرونا آسیب دیدند که ۶ میلیون اشتغال را در بر می‌گیرد.  

وی افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه کد بیمه‌ای دارند و از طریق اطلاعات سازمان تامین اجتماعی شناسایی شده و نیروی کار تحت پوشش احصاء می‌شوند و وضعیت بنگاه‌هایی که کد بیمه‌ای ندارند را به صورت جداگانه دنبال می‌کنیم.  

معاون توسعه اشتغال وزارت کار افزود: از میان جمعیت ۶ میلیون شاغل در این واحدها، سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیمه دارای بیمه و دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد بیمه هستند.

وی اظهارداشت: پس از اینکه ارایه تسهیلات به کسب و کارها در دستور کار قرار گرفت، ۲۰ بانک‌ در این موضوع مشارکت کردند و مقرر شد ۴۹ هزار  میلیارد تومان با سود ۱۲ درصد اعطا شود که تاکنون ۴۴ هزار میلیارد تومان از  این رقم عملیاتی شده است.

منصوری درباره روند کار گفت: در این فاز یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه، پیامک دریافت کرده و سپس در سامانه کارا ثبت نام کردند.  

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: میزان تسهیلات به ازای هر فرد کارکن برای بنگاه‌های آسیب‌دیده ۱۲ میلیون تومان است. بنگاه‌هایی که بالاجبار تعطیل شدند به ازای هر کارکن ۱۶ میلیون تومان می‌گیرند و رانندگان مسافری (درون‌شهری و برون‌شهری) خویش‌فرما نیز مشمول وام ۶ میلیون تومانی شده‌اند.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود بنگاه‌هایی که حفظ اشتغال داشتند تسهیلات دریافت کنند، اما چنانچه بنگاهی اگر یک نفر شاغل داشته باشد نیز مشمول دریافت تسهیلات است.  
منصوری اطهارداشت: در حال حاضر با ۱۴ رسته اصلی و ۵۵۰ زیررسته مواجه هستیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه را می‌شوند.

وی بیان کرد: تاکنون ۲۲۸ هزار بنگاه در سامانه کارا ثبت نام و ۱۲۶ هزار بنگاه واجد شرایط بوده‌اند که ۲۳۸ هزار نفر اشتغال مشمول حمایت شده‌اند و حدود ۷۵ هزار پرونده در بانک‌های ۲۰ گانه تشکیل شده است. از روز شنبه افراد متقاضی ثبت نام شده که پرونده‌شان به بانک ارسال شده به شعب منتخب خود مراجعه و تسهیلات را دریافت خواهند کرد.

معاون توسعه اشتغال وزارت کار گفت: تلاش کردیم اخذ ضمانت شرایط برای کارفرمایان، تسهیل شود،  براین اساس برای وام زیر ۱۶ میلیون تومان فقط سفته یا چک، بین ۱۶ تا ۴۸ میلیون سفته با یک ضامن، تا ۱۶۰ میلیون سفته با دو ضامن، ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون سفته با سه ضامن و بالای ۲۰۰ میلیون سفته و ضامن با بانک است.

  • بنگاه‌هایی که تسهیلات نگرفتند می‌توانند اعتراض کنند 

منصوری در پاسخ به ایرنا درباره نحوه اعتراض بنگاه‌هایی که مشمول دریافت تسهیلات نیستند، گفت: تمام فعالان در ۱۴ رسته‌ معرفی شده برای دریافت تسهیلات کرونا می‌توانند درخواست خود را در سامانه کارا ثبت کنند.  

وی افزود: به صورت رندوم متقاضیانی که درخواست خود را ثبت نام کردند را چک می‌کنیم که آیا پیامک دریافت کردند یا خیر؟  
منصوری گفت: در سامانه کارا هشت شماره تماس‌ برای اعتراض افراد پیش بینی شده که از طریق آن می‌توانند مساله را پیگیری کنند.  

  • مشاغل فاقد بیمه نیز تسهیلات می‌گیرند 

معاون توسعه اشتغال وزارت کار درباره پرداخت تسهیلات به مشاغل فاقد بیمه که بنگاه‌ آنها در کرونا آسیب دیده است، گفت: در جلسه امروز ستاد مدیریت مقابله با کرونا درباره ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد بیمه که کسب و کار آنها آسیب دیده تصمیم می‌گیریم و دستورالعمل مربوطه تهیه می‌شود.  
منصوری افزود: اما در حال حاضر اولویت ما برای کسب و کارهایی است که کد بیمه‌ای دارند یا اطلاعات آنها در وزارت کشور، شهرداری ثبت شده است و منطقی نیست که برحسب ادعای افراد برای آنها تسهیلات پرداخت شود.  

وی همچنین درباره تصمیمات وزارت کار در صورت بروز موج دوم کرونا گفت: در حال تدوین برنامه‌هایی در این خصوص هستیم و حتی برای دوران پسا کرونا نیز سه سناریو در نظر گرفتیم به این صورت که ممکن است برخی واحدهای اقتصادی به رونق بهتر از قبل از کرونا بازگردند، سناریوی دیگر وجود دوره افول و سپس بازگشت سریع به رونق است و سناریوی آخر اینکه بازگشت به روال قبل از کرونا و درگیرشدن دوباره با این موضوع است.  

  • روند نزولی درخواست بیمه بیکاری

معاون وزیر کار درباره ثبت نام بیمه بیکاری گفت: تاکنون ۸۴۰ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند و روند ثبت نام کاهشی بوده است. برای نمونه در خرداد ماه ۲۸۰۰ نفر ثبت نام داشتیم این در حالی است که در اسفند سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند.  

وی افزود: از ۸۴۰ هزار نفر ثبت نام شده در سامانه بیمه بیکاری، ۷۰۳ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شدند و تاکنون برای ۱۰۳ هزار نفر بیمه بیکاری واریز شده است و بقیه نیز در ۱۰ روز آینده مقرری خود را دریافت می‌کنند.

کد خبر 519544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha