برداشت نخستین محصول دانه روغنی کاملینا در خراسان شمالی، از سطح ۶ هکتار کشتزار این گونه زراعی در شهرستان شیروان آغاز شد.

مزرعه کاملینا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرجهادکشاورزی شیروان روز دوشنبه ۱۹ خرداد اظهار کرد: کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی باکیفیت بالا از آن حاصل می‌شود و سرشا از امگا ۳ و ۹ است.

مهران حیاتی افزود: این گونه گیاهی در خاک‌های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت بهتری دارد و به طور کلی برای اراضی فقیر و کم‌آب بسیار مناسب است.

وی گفت: میوه این محصول بر خلاف دیگر محصولات نه غلافی خورجینی است که به همین دلیل نسبت به کلزا ریزش پایین‌تری دارد و عملکرد آن در شرایط کشت دیم و با یک آب برای سبز شدن، بین یک تا ۲ تن است.

حیاتی اظهار کرد: این محصول در شرق کشور فقط در شهرستان شیروان و به شیوه دیم کشت شده است که تنها به یک نوبت آبیاری در زمان سبز شدن نیاز دارد.

وی گفت: زمان کشت این محصول از آبان تا دی‌ماه است و میزان برداشت محصول در مزرعه با میانگین ۱.۸ تن در هکتار است و میزان بذر مصرفی برای این محصول ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم با توجه به شرایط خاک و آبیاری است.  

حیاتی افزود: این محصول نسبت به کلزا سبزی کمتری دارد، اما به علت این‌که بازار ثابتی ندارد هنوز برای کشت آن فرهنگ‌سازی نشده است و قیمت خرید محصول در سال ۹۹ هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

شهرستان شیروان افزون بر ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

بیش از ۱۵ هزار هکتار از کشتزارهای استان خراسان شمالی به کشت دانه‌های روغنی شامل کلزا، گلرنگ، آفتابگردان، کنجد و نیز پنبه اختصاص دارد.  

کد خبر 519385

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha