سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم به دلیل شیوع ویروس کرونا در نیمه دوم تیرماه ۹۹ و زودهنگام اجرا می‌شود.  

تنبلی چشم

به گزارش همشهری انلاین به نقل از ایرنا، معصومه محمدی، سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری، روز دوشنبه ۱۹ خرداد در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این طرح امسال به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا از نیمه دوم تیرماه آغاز می‌شود.  

محمدی اظهار کرد : در این طرح که از ۱۵ تیرماه آغاز می‌شود، سنجش سلامت کودکان سه تا ۶ساله از طریق دستگاه غربالگر بینایی انجام می‌شود.  

وی گفت: با توجه به شیوع کرونا، سنجش براساس پروتکل‌های بهداشتی زیرنظر سازمان بهزیستی کشور و با استفاده از دستگاه غربالگری است و در سنجش کودکان از تابلو استفاده نمی‌شود.  

محمدی افزود: پارسال در طرح غربالگری تنبلی چشم(آمبیلوبی) ۵۰ هزار و ۹۷۳ کودک سنجش شدند که از این تعداد سه هزار و ۵۶۳ کودک مشکوک به اختلالات بینایی شناسایی شد.  

به گفته وی، پس از معاینات تخصصی یکهزار و ۹۹۱ کودک دچار اختلال بینایی تشخیص داده شدند و برای چهار درصد کودکان مبتلا به تنبلی چشم نیز کمک هزینه تهیه عینک از سوی بهزیستی استان پرداخت شد.  

تنبلی چشم یا آمبلوپی (Amblyopia) که در حدود سه درصد افراد دیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد.  

این اختلال که به طور معمول در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا نبود شفافیت مسیر بینایی ناشی از عواملی مانند آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک رخ می‌دهد.  

کد خبر 519245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha