مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از آغاز طرح‌های عمرانی و زیرساختی گردشگری در محوطه تاریخی ریوی (شهر هخامنشی) در شهرستان مانه و سملقان خبر داد.

زیرخاکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حبیب یزدان‌پناه اظهار کرد: امسال، چهار میلیارد ریال جهت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تأمین فضاهای مورد نیاز گردشگر در محوطه تاریخی ریوی اختصاص یافت.

وی افزود: با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این محوطه در رشد صنعت توریسم منطقه، طرح ایجاد سایت موزه گردشگری در محوطه تاریخی ریوی تهیه و مورد تصویب کارگروه گردشگری استان قرار گرفت.

یزدان پناه گفت: امسال بخشی از راه دسترسی و ساختمان مربوط به معرفی محوطه احداث خواهد شد.

یزدان‌پناه تصریح کرد: نزدیکی این محوطه تاریخی به شهر آشخانه و جاده ارتباطی گرگان به مشهد فرصت مناسبی را برای ایجاد سایت موزه گردشگری و رشد صنعت توریسم در دشت سملقان فراهم کرده است.

محوطه تاریخی ریوی در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود ۳۵۰۰ سال قبل تاکنون مورد توجه جوامع بشری بوده است. مهم‌ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونت‌گاه شهری و مرکز استقرار مردمان دشت سملقان بوده است.

این محوطه مدت هفت سال است که هرساله توسط گروه مشترک ایرانی آلمانی و با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی و موسسه باستان‌شناسی آلمان مورد کاوش باستان‌شناسی قرار می‌گیرد و تاکنون بقایای ساختمان‌های خشتی بزرگی مربوط به دوره هخامنشی در آن کشف و مرمت شده است.

کد خبر 519222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha