در روزهای اخیر وقوع آتش‌سوزی‌های بسیاری دامن اهوازی‌ها را گرفته و باعث شده تا شعله‌های آتش از هر سو در این شهر لهیب بزند و پرونده آتش‌سوزی‌های عمدی روی میز دستگاه قضایی قرار بگیرد.

آتش‌سوزی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، آتش‌نشانی اهواز روزهای سختی را پشت سر گذاشته که در عملیات‌های مهم از سیلاب، آشوب‌ها و بحران پس‌زدگی فاضلاب تا کرونا با حضور پررنگ تجهیزات و نیروها به فرسودگی در تجهیزات و امکانات دچار شد.

روز چهارشنبه ۱۴ خردادماه شروع آوار حوادث مختلف آتش‌سوزی بر سر این سازمان بود؛ شروع این حوادث از ساعت هفت صبح با انفجار گاز در روستای عیاشیه در جاده خرمشهر کلید خورد و تا بامداد ۱۵ خرداد تداوم داشت.

ساعت ۹ صبح زنده گیری یک قلاده گرگ در منطقه کیانپارس، ساعت ۱۲ آتش‌سوزی در مهدیس، آتش‌سوزی در پارکینگ یک منزل مسکونی منطقه ۳۰۰ دستگاه و همچنین حریق در خیابان هدایت منطقه زیتون کارمندی با نجات ۳۰ مصدوم، ساعت ۱۳ آتش‌سوزی وسیع در انبارهای شرکت فولاد خوزستان و ساعت ۱۴ آتش‌سوزی در کارگاه چوب ملاشیه آتش‌نشانان را از نفس انداخته و کار به جایی ادامه پیدا کرد که بامداد روز ۱۵ خرداد نیز پارک چوبی جاده ساحلی اهواز به صورت عمدی دستخوش حریق شد.

هرچند پرونده آتش‌سوزی عمدی پارک‌های اهواز روی میز دستگاه قضائی قرار گرفته است ولی اینکه خدمات سازمان آتش‌نشانی اهواز با این حجم از نیرو و تجهیزات جوابگوی جمعیت شهری اهواز (متناسب با نرخ رشد جمعیت و همچنین مهاجرپذیری از دیگر شهرهای استان) است یا خیر از یک سو و خدمات‌رسانی به شهرها و مناطق تا شعاع ۶۰ کیلومتری بر اساس قانون از سوی دیگر نگرانی از کمبود توان این سازمان را دوچندان می‌کند.

آسیب جانی بسیار بالاست

با این وضعیت اگر دو یا سه حادثه گسترده به صورت هم‌زمان در چند نقطه شهر رخ بدهد، معلوم نیست که کدام یک از شهروندان از این کمبود رنج می‌برد؛ برای نمونه آتش‌سوزی پاساژ رضوان یا انبار کالای خانگی در کمپلو که دودش تا آن سر شهر هم قابل تماشا بود اگر هم‌زمان با هم رخ می‌دادند به طور قطع خسارت‌های جانی نیز در کنار خسارت‌های مالی خودنمایی می‌کرد.

نکته بعدی اینکه آتش‌نشانان بعد از هر حادثه نیازمند بهبود هستند و همچنین تجهیزات و ماشین‌آلات آنها نیز به به روز رسانی نیاز دارد اما با این حجم از نیروها و عملیات‌های گسترده آیا امکان انجام این کار وجود دارد؟

اگر آتش‌نشانی بدون استراحت و یا به روزرسانی تجهیزاتی مثل دستگاه اکسیژن راهی عملیات بعدی شود نه تنها حضورش بی‌فایده است بلکه با جان خود هم بازی می‌کند؛ به عنوان مثال اگر اکسیژن دستگاه تنفسی آنها درست وسط عملیات به اتمام برسد، امکان آسیب جانی بسیار بالاست.

نبود متولی واحد برای اطفای حریق

برای جبران کمبود نیروی انسانی در آتش‌نشانی آزمونی از سوی استانداری خوزستان برگزار شد و نتایج آن نیز اعلام شد ولی تاکنون هیچ اطلاعیه‌ای از نحوه جذب و به‌کارگیری افراد منتخب در آزمون صادر نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: مسئله نبود متولی واحد برای اطفای حریق در خارج از محدوده شهرها، یک خلأ است که باید در مورد آن فکری اساسی داشته باشیم؛ مثلاً هلال‌احمر و دهیاری‌ها برای اطفای حریق منابع طبیعی، جنگل‌ها و روستاها اقدام کنند.

فاضل عبیات ادامه داد: مثلاً در شوش و حمیدیه که حریقی پیش می‌آید مثل آتش‌سوزی در مسیر خسرج، شهرداری مکلف به اعزام خودرو برای اطفای حریق است؛ بنابراین شهرداری‌ها بار خارج از شهرها را نیز تا حدود زیادی بر عهده می‌گیرند که به تبع مشکلاتی ایجاد می‌کند و باید به آتش‌نشانی‌ها کمک شود.

کمبود ۹ ایستگاه آتش‌نشانی

وی گفت: باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشیم، در اهواز ۹ ایستگاه آتش‌نشانی مطابق با جمعیت فعلی شهر کم داریم که باید راه‌اندازی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان یادآور شد: در جریان سیلاب و به ویژه آب‌گرفتگی‌های آذرماه سال گذشته ماشین‌های آتش‌نشانی اهواز به صورت گسترده برای رفع آب‌گرفتگی خیابان‌ها و میادین فعالیت داشته و پمپ‌های این خودروها از دست رفت که باید تعمیر و یا جایگزین شوند ولی تاکنون انجام نشده است.

عبیات با اعلام خبر تلاش برای اختصاص سه و نیم میلیارد تومان به تعمیرات ماشین‌آلات آتش‌نشانی، عنوان کرد: برای خرید نردبان بلند از رئیس سازمان برنامه و بودجه وعده‌ای داشتیم که به دنبال تأمین اعتبار هستیم و مکاتبات آن نیز انجام شده است.

رفع مشکلات ماشین‌آلات

وی گفت: در بودجه سال جاری این مسئله لحاظ شده که وزارت کشور بتواند اوراق مشارکت منتشر و از محل آن نیز نردبان بلند برای شهرهای موردنیاز تأمین کند؛ همچنین امکان تأمین برخی هزینه‌های سازمان آتش‌نشانی را هم دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی اهواز در سیلاب ۹۸ و همچنین با شیوع کرونا از اسفند سال گذشته تاکنون برای ضدعفونی معابر و شهر حضور داشته که ماشین‌آلات آنها آسیب‌دیده و پیگیر مرتفع کردن این مشکل هستیم.

عبیات با اشاره به اطلاع داشتن از مشکلات آتش‌نشانی اهواز برای تأمین هزینه‌های جاری، ماشین‌آلات و تأمین نردبان گفت: با مکاتباتی مختلف خود امیدواریم تأمین اعتبار خوبی برای کمک کردن به این سازمان داشته باشیم.

وی در خصوص نتیجه آزمون و مراحل جذب آتش‌نشانان جدید بیان کرد: نتیجه آزمون اعلام و جذب این افراد نیز در حال طی مراحل نهایی اداری است و تا نیمه دوم امسال به‌کارگیری می‌شوند.

بی‌توجهی به آتش‌نشانی

شهردار اهواز اظهار کرد: از زمان انتصاب تاکنون کمک‌های جدی به سازمان آتش‌نشانی داشتم و تعداد زیادی از ماشین‌آلات نیز بازسازی شدند؛ همچنین افزوده شدن ۱۰ خودروی جدید مصوب که تا اول تیرماه پنج دستگاه آن به سازمان تحویل داده می‌شود.

موسی شاعری با اشاره به افزوده شدن تعدادی خودروی سبک به ناوگان سازمان آتش‌نشانی اهواز ادامه داد: توجه شهرداری اهواز برای تقویت سازمان آتش‌نشانی این کلان‌شهر طی ۱۰ سال اخیر کم‌نظیر بوده چون ایمنی شهروندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی عنوان کرد: هرچند نیازهای سازمان آتش‌نشانی اهواز خیلی بیشتر از این‌هاست چون ۱۰ سال به آن بی‌توجهی شده است.

خرید نردبان

شهردار اهواز خبر داد: در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بنا بود که نردبان بلند برای سازمان آتش‌نشانی به قیمت پنج و نیم میلیارد خریداری شود ولی این تأمین اعتبار انجام نشد و حالا با وجود قیمت ۳۰ میلیارد تومانی قرارداد خرید آن از کشور آلمان به امضا رسیده و بعد از انجام تشریفات گمرکی به دست ما می‌رسد.

شاعری اضافه کرد: این نردبان تنها بالابر نیست و به آسانسور حمل و نقل مجهز است؛ در عین حال نیز قابلیت اطفای حریق در ارتفاع ۵۶ متری را دارد.

وی عنوان کرد: سلامت و امنیت مردم خط قرمز شهرداری اهواز است و با وجود وضعیت بد اقتصادی، مشکلات، تحریم‌های ظالمانه و شرایط سختی که در کشور داریم، خرید این نردبان در اولویت قرار گرفته است.

شهردار اهواز بیان کرد: بخش اعظمی از درآمدهای مدیریت شهری به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های مکرر تاکنون وصول نشده، به عبارتی شهرداری نتوانسته آن‌طور که باید از محل ارزش افزوده و همچنین عوارض پایان کار و صدور پروانه درآمدی کسب کند.

شاعری با اشاره به تلاش برای حفظ وضعیت پایدار و حرکت به سمت توسعه شهری در اهواز افزود: با این وجود شهر را مدیریت و توجه لازم را به سازمان آتش‌نشانی هم داریم؛ اولین دریافت حقوق بین سازمان‌های مختلف شهرداری اهواز را آتش‌نشانی دارد.

خسارت‌های غیرقابل‌جبران پذیر

وی با اشاره به عمدی بودن آتش‌سوزی پارک‌های اهواز گفت: حریق در پارک چوبی جاده ساحلی اهواز خسارت سنگینی را به مجموعه وارد کرد چون از تجهیزات گران‌قیمت منحصر به فرد و آلمانی در این پارک استفاده شده بود.

شهردار اهواز در پاسخ به برآورد خسارت‌های مالی ناشی از آتش‌سوزی پارک‌ها گفت: وقتی درختان کهن‌سال پارک حجاب آسیب دیده‌اند، واقعاً چطور این خسارت قابل جبران است؟ برآورد خسارت وارده در خصوص از بین رفتن درختان ۵۰ ساله در این پارک با عدد ریالی امکان پذیر نیست.

شاعری در پایان تأکید کرد: از دستگاه قضائی و نیروی انتظامی درخواست داریم که عوامل این آتش‌سوزی‌ها را هرچه سریع‌تر شناسایی و به دست قانون بسپارند.

افزایش تماس با سامانه ۱۲۵

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز نیز اظهار کرد: روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ خرداد عملیات بسیاری از سوی آتش‌نشانان این سازمان انجام شد که متأسفانه برخی از آنها مانند آتش‌سوزی در پارک چوبی جاده ساحلی اهواز به صورت عمدی رخ داد.

ابراهیم قنبری ادامه داد: از اواخر اردیبهشت هم‌زمان با گرم‌تر شدن هوا تعداد تماس با سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی نیز افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: با توجه به افزایش مأموریت‌های انجام شده و همچنین گرمای هوا به تجهیزاتی مانند خودرو و دستگاه تنفسی و همچنین لباس بیشتری نیاز داریم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز بیان کرد: بر اساس قانون تا شعاع ۶۰ کیلومتری خدمات‌رسانی داریم؛ یعنی خودروهای آتش‌نشانی اهواز برای مهار آتش‌سوزی نیزارها و درختان به کرخه، خسرج، الهایی و شوش هم اعزام می‌شوند.

افزایش آتش‌سوزی‌ها و حوادث

قنبری گفت: آتش‌نشانی علاوه بر حضور در مأموریت‌های اطفای حریق باید در پایگاه امداد و نجات برای امدادرسانی به حوادثی مثل واژگونی خودرو نیز حضور داشته باشد. پمپ آب و برخی تجهیزات در عملیات‌های سنگین آسیب می‌بینند که همه تلاش خود را برای بهبود و بازیابی آنها به کار می‌گیریم.

وی عنوان کرد: مجموع حریق شاخ و برگ درختان، نیزار، نخلستان و فضای سبز را در سال گذشته ۸۵۵ مورد بود؛ مجموع این آتش‌سوزی‌ها در سه ماهه اول سال گذشته ۸۱ مورد بوده در حالی که سه ماهه اول امسال البته تا ۱۶ خرداد مجموع آتش‌سوزی‌های مذکور به علاوه دو مورد آتش‌سوزی جنگل جمعاً به ۲۴۰ مورد افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز ادامه داد: از فروردین تا ۱۶ خردادماه امسال یک هزار و ۶۲۷ حادثه داشتیم که یک هزار و ۵۵۰ مورد درون‌شهری و ۷۷ مورد نیز برون‌شهری بودند؛ در این بین ۹۰۹ مورد حادثه اطفا حریق داشتیم که ۵۲۳ مورد آن عمدی و ۳۸۶ مورد نیز غیرعمدی بود.

قنبری گفت: در این مدت همچنین ۲۴۱ مورد حریق مسکونی، ۴۷ مورد حریق تجاری، چهار مورد حریق اداری، یک مورد حریق صنعتی، ۸۲ مورد حریق خودرویی و ۵۳۴ مورد سایر حریق‌ها داشتیم.

وی با اشاره به ۷۱۸ حادثه امداد و نجات و ۶۱ تصادف خودرو، اضافه کرد: ۲۰۸ مورد حادثه ناشی از اتصال برق، ۴۹ مورد حادثه ناشی از سوخت مایع و همچنین ۱۷ حادثه ناشی از وسایل گازسوز داشتیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در پایان خبر داد: در این مأموریت‌ها یک هزار و ۴۸ نفر نجات یافته، ۵۸ نفر مصدوم، ۹ نفر فوتی ناشی از آتش‌سوزی (قبل از اجرای عملیات)، دو مورد نجات از رودخانه و پنج مورد کشف جسد از رودخانه داشتیم.

علت‌یابی حوادث

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز با تقدیر از خدمات کادر بهداشت و درمان برای کنترل و مبارزه با کرونا اظهار کرد: در روزهای اخیر وقوع چند حادثه آتش‌سوزی و انفجار گاز نگرانی‌هایی را به دنبال داشت که با افزایش گرما در اهواز باید سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با بیشتر از هر زمان دیگری تقویت کرد.

فتح‌الله حاجتی ادامه داد: باید ماشین‌آلات نیازمند تعمیر این سازمان را بازسازی و همچنین جایگزین کردن ماشین‌های جدید با ماشین‌آلات فرسوده از دیگر اقدامات لازمی است که باید انجام شود.

وی بیان کرد: خرید نردبان بلند برای سازمان آتش‌نشانی نیز هنوز به نتیجه نرسیده و انتظار داریم که این اقدام هرچه سریع‌تر به اتمام برسد تا شهر اهواز نیز از این ماشین کاربردی بهره‌مند شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز یادآور شد: در آتش‌سوزی‌های اخیر تلاش می‌شود که در صورت وجود مصدوم مراحل درمان به خوبی طی و در حد توان نیز به ساختمان‌های آسیب‌دیده کمک می‌کنیم.

حاجتی اضافه کرد: هر کدام از حوادثی که عمدی رخ داده نیز باید علت‌یابی شده و با شناسایی افراد مقصر برخورد لازم را با آنها داشته باشند.

وی عنوان کرد: با توجه به گرمای بالای هوا در شهر اهواز باید خیلی احتیاط کرد و در عین حال آتش‌نشانی نیز باید آمادگی لازم را داشته باشد تا در صورت بروز وقایع از جان و مال مردم حفاظت کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در پایان گفت: در شورای شهر اهواز نیز هر آن چه که از دستمان بر بیاید، هیچ‌گونه کوتاهی نمی‌کنیم تا از جان و مال مردم در حوادث مختلف صیانت شود.

بر اساس این گزارش، اهواز شهری است که رنگین‌کمان حوادث و بحران‌ها در آن رخ می‌دهد؛ یک روز سیل، یک روز زلزله، آتش‌سوزی و روز دیگر انفجار و متأسفانه زیرساخت‌های شهری در اهواز یا فرسوده شده و یا از بین رفته است.

به همه این‌ها باید آتش‌سوزی‌های عمدی را نیز اضافه کرد که باری بر دوش آتش نشانی شده است؛ بنابراین تا کار به جاهای باریک و وخیم کشیده نشده باید با تهیه تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانی، از حوادث تلخ آینده جلوگیری کرد.

کد خبر 519215
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha