چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

گروه بورس: بورس کالا با آغاز سال جدید به‌دلیل افزایش قیمت محصولات قابل عرضه روزهای پرنوسانی را تجربه کرد

 دولت هم که سعی در مهار قیمت دارد تلاش کرد با توقف عرضه محصولات فلزی از افزایش قیمت، دست کم در رینگ فلزات جلوگیری کند. این روند تا همین هفته پیش که بالاخره انتظارها به سر رسید و محصولات ذوب آهن اصفهان به بازار آمد، ادامه داشت.

در نتیجه همین تحولات هم ظاهرا مدیران بورس کالا تصمیم گرفته‌اند برای کاهش اتکای این بازار به محصولات فلزی که قیمت آنها کماکان از سوی دولت تعیین می‌شود، بازار محصولات پتروشیمی را مورد توجه جدی قرار دهند؛ محصولاتی که به تازگی از سبد حمایتی خارج شده‌اند و قطعا بازار مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. 

حسین خزلی خرازی عضو هیأت‌مدیره بورس کالا در تشریح مشکلات این بازار در روزهای سپری شده سال جدید به همشهری می‌گوید: تا هفته گذشته در رینگ فلزات هیچ عرضه مهمی صورت نگرفت و دلیل این امر هم نگرانی دولت از افزایش دولت و توقف عرضه محصولات ذوب آهن اصفهان بود.

به گفته خرازی با عرضه محصولات ذوب آهن اصفهان نه تنها قیمت‌ها ثابت ماند بلکه روند نزولی هم طی کرد به این ترتیب نیاز بازار تامین و نگرانی‌ها برطرف شد.  او نسبت به آینده حضور فرآورده‌های نفتی به‌خصوص محصولات پتروشیمی بسیار امیدوار است و می‌گوید امسال حجم مناسبی از محصولات پتروشیمی و قیر در بورس کالا عرضه شده و این روند در روزها و ماه‌های آتی ادامه خواهد داشت اما به رغم این خوش‌بینی در مورد فرآورده‌های نفتی و حتی فلزات خرازی روند معامله در رینگ محصولات کشاورزی را چندان رضایت‌بخش توصیف نمی‌کند. 

به گفته او معادله محصولات کشاورزی در بورس کالا افزایش یافته نه کاهش اما نسبت به 2بخش دیگر یعنی رینگ فلزات و فرآورده‌های نفتی، بازار محدودی بوده است. عضو هیأت‌مدیره بورس کالا دلیل بی‌رمق بودن در خرید و فروش محصولات کشاورزی را سیاست‌های حمایتی وزات جهادکشاورزی می‌داند و می‌گوید: معاملات محصولات کشاورزی از گذشته هم با مشکلات زیادی مواجه بوده اما این موانع، به تدریج تشدید هم شده است.

او با این همه امیدوار است با برگزاری جلسات پذیرش، اقلام جدیدی به‌خصوص در گروه کشاورزی وارد بورس کالا شوند و معامله در این بخش را رونق دهد.  خرازی پیش‌بینی می‌کند به‌زودی معامله شکر هم در بورس کالا افزایش یابد.

اولین معامله صادراتی نفت 2هفته آینده

حسین ملاحسین‌آقا، رئیس هیأت‌مدیره بورس کالا  هم در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در اولین جلسه کمیته پذیرش، عرضه محصولات جدید پتروشیمی و اولین معامله صادراتی نفت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اوبه اولین جلسه کمیته پذیرش در هفته‌ آینده اشاره کرد و گفت: در این جلسه 5 محصول پتروشیمی آماده عرضه در بورس مورد بررسی نهایی قرار گرفته و ظرف 15 روز آینده به بورس کالا ابلاغ و شرایط انجام معامله آن فراهم می‌شود.   ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود: پرونده محصولات پتروشیمی و سنگ آهن در خرداد ماه به نتیجه برسد.

رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس با اشاره به اینکه مراحل نهایی تاسیس رینگ صادراتی نفت در بورس کالا انجام شده گفت: نفتا در جلسه هفته آینده کمیته پذیرش مورد بررسی قرار گرفته و اولین معامله صادراتی این محصول طی 2‌هفته آینده در بورس کالا انجام می‌شود.

کد خبر 51909

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز