یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵
۰ نفر

کتاب حاضر با توجه به شیوع جدی اخبار جعلی و ضرورت ارتقاء سواد رسانه‌ای مخاطبان رسانه‌ها می‌تواند برای عموم جستجوگران خبر و اطلاعات مفید باشد.

كتاب

همشهری آنلاین، معرفی کتاب: کتاب «پنج گفتار درباره اخبار جعلی» دستاورد تلاش سید غلامرضا فلسفی پژوهشگر حوزه علوم ارتباطات جهت واردکردن ادبیات مفهومی پربسامدترین واژه سال‌های اخیر در رسانه‌های جهان یعنی اخبار جعلی به بوم ارتباطی کشور است که در گذشته گزیده‌هایی از مجموعه مذکور در رسانه‌های گوناگون منتشرشده است.

در این کتاب به شکل‌های گوناگون اخبار جعلی از قالب‌های نوشتاری و تصویری گرفته تا فیلم‌ها و نقش هوش مصنوعی در تولید دیپ فیک و آثار زیان‌بار آن‌ها بر افکار عمومی اشاراتی رفته است. هم‌چنین سعی شده در حد امکان به شیوه‌های شناسایی این جعلیات چه برای مخاطب عام و چه خبرنگاران و سازمان‌های رسانه‌ای پیشنهادهایی سخت افزارانه و نرم افزارانه ارائه شود.

نقش سواد رسانه‌ای، دیجیتالی و خبری در قالب سوادهای نوین در مواجهه با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی، از دیگر موضوع‌هایی است که در این کتاب بدان اشاره‌شده است. در گذشته‌های دور باسواد به کسی می‌گفتند که خواندن، نوشتن و حساب کردن می‌دانست ولی امروزه باسواد به کسی می‌گویند که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند. تغییری که در گرو کاهش حداکثری ورود اطلاعات نادرست و اخبار جعلی به فرایند تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان افراد به مدد سوادهای نوین در روند زندگی است. گفتنی است که خواننده در فرایند مطالعه کتاب علاوه بر واژگان محوری اطلاعات نادرست و اخبار جعلی با واژگانی چون حقایق جایگزین، پساحقیقت، مرگ حقیقت و امثال آن بیشتر آشنا می‌شود.

چاپ اول کتاب «پنج گفتار درباره اخبار جعلی» طی ۷۰ صفحه و به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان در اردیبهشت‌ماه ۹۹ توسط انتشارات آرین روانه بازار نشر شده است.

کد خبر 519076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha