مدیر کل منابع طبیعی گلستان گفت: بیشترین جنگل‌های سوزنی برگ کشور در استان گلستان واقع شده، جنگل‌های انبوه و فشرده‌ای با قدمت ۳۰ تا ۴۰ ساله که در کف جنگل‌های استان ایجاد می‌شود. در ماه‌های گرم سال به ویژه مرداد همچون انبار باروت ضمن به‌صدا درآمدن زنگ خطر حریق در استان مستعد آتش‌سوزی هستند.

آتش‌سوزی مراتع

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، ابوطالب قزل‌سفلو اظهار کرد: اولویت در بحث حریق مساله پیشگیری بوده و با توجه به همکاری دستگاه‌های دیگر و اطلاع از روزهای گرم سال که پیش‌بینی حریق در آنها امکان‌پذیر است و همچنین با اطلاع‌رسانی و برقراری اقدامات ترویجی این مهم امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: نکته تمایزکننده استان گلستان از استان‌های دیگر که بحث حریق را حساس‌تر می‌کند، مرز بین زمین‌های زراعی و عرصه‌های جنگلی در استان است که به صورت محیطی حدود ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر عرصه‌های جنگلی و مراتع استان با زمین‌های کشاورزی مرز مشترک دارند و کشاورزان نیز عموما بعد از برداشت محصول، کاه و کلش محصولات خود را آتش می‌زنند و همین مساله گاهی باعث آتش‌سوزی‌های گسترده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان ادامه داد: گونه‌های سوزنی‌برگ در سطح استان و حتی حاشیه شهر فراوانی دارد و بیشترین جنگل‌های سوزنی برگ کشور در استان گلستان واقع شده، جنگل‌های انبوه و فشرده‌ای که قدمت ۳۰ تا ۴۰ ساله دارند و با توجه به پوشش گیاهی که در کف این جنگل‌ها ایجاد می‌شود در ماه‌های گرم سال به ویژه مرداد با انبار باروت مواجهه هستیم.

قزل‌سفلو در خصوص اقدامات انجام شده اظهار کرد:  اقدامات ترویجی و اطلاع‌رسانی از مهم‌ترین اقداماتی ست که هر ساله انجام می‌شود، اقدام مهم دیگر احداث آتش بر در مرز مشترک بین جنگل‌ها و زمین‌های زراعی به ویژه در نقاط حساس است.

وی افزود: ایجاد کشیک‌های منظم و فشرده و به کارگیری دیده‌بان‌ها و همچنین ایجاد سایه‌بان‌ها در مناطق حساس و استقرار نیروها به صورت شبانه‌روزی از دیگر اقدامات جلوگیری از حریق و پیشروی آن است که همه این‌ها در دستور کار ما قرار دارد.

قزل‌سفلو عنوان کرد: امضای تفاهم‌نامه بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور منعقد شده و در امر حریق دهیاری‌ها پیشانی کار هستند که با اقداماتی در زمینه ارتقای فرهنگ پیشگیری از حریق در جنگل‌ها و مراتع و مساعدت در اطفای حریق‌ در چارچوب وظایف مدیریت‌های محلی می‌توانند کمک شایانی داشته باشند.

رئیس کارگروه اطفا حریق شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان ضمن تشکر و قدردانی از همکاری مردم ادامه داد: حساسیت بسیار خوبی در بین مردم استان ایجاد شده و هر دودی در هر نقطه که مشاهده می‌شود مردم از طریق سامانه ۱۵۰۴ به نیروهای ما اطلاع داده تا به موقع در صحنه حضور داشته باشند، در نتیجه ما در کشف حریق مشکل خاصی نداریم، همچنین در هنگام آتش‌سوزی نیز نیروهای داوطلب مردمی گاها زودتر از نیروهای ما به محل می‌رسند و این نشان از حساسیات بالای مردم در بحث حریق است.

مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان نیز در این نشست گفت: به طور قطع امسال با بحران حریق مواجه خواهیم بود برای همین باید از حالا اقدامات پیشگیرانه را انجام داد و از ظرفیت سایر دستگاه‌ها نیز استفاده کرد.

محمدرضا کنعانی افزود: منابع طبیعی و محیط‌زیست دو جز لاینفک بوده و در همه حال در کنار یکدیگر همکاری متقابل دارند.

وی گفت: کمبود امکانات و نیاز به تخصیص اعتبار داریم و به دنبال تهیه طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق برای مناطق تحت مدیریت هستیم.

جلسه کارگروه اطفا حریق جنگل‌ها و مراتع با حضور دستگاه‌های اجرایی و به میزبانی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در سالن جلسات یگان حفاظت منابع طبیعی استان برگزار شد.

اعضای کارگروه اطفا حریق استان شامل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیرکل محیط‌زیست، اداره‌کل مدیریت بحران، اداره کل هواشناسی و صدای سیمای استان هستند که هر کدام به بیان ایرادها و اقدامات و همکاری‌های خود پرداختند.

کد خبر 518769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha