پزشکان و پرستاران از حفاظ‌ها یا «شیلدهای» صورت در محیط‌های پزشکی به همراه ماسک هنگام درمان بیماران کرونا استفاده می‌کنند، اما آیا استفاده از آنها برای مردم عادی هم مزیتی دارد؟

shield

یک مزیت حفاظ‌های صورت این است که استفاده درست از آنها آسان است و جلوی قطرک‌های تنفسی حاوی ویروس را می‌گیرند.

در مقابل استفاده درست از ماسک مشکل است و خیلی اوقات ماسک‌ها با صورت به درستی اندازه نمی‌شوند. از طرف دیگر افراد در هنگام گذاشتن و برداشتن ماسک و تنظیم کردن آن ممکن است بیشتر صورتشان را لمس کنند. ماسک‌ها راحت نیستند و نفس کشیدن را مشکل‌تر می‌کنند.

مزیت دیگر حفاظ‌های صورت آسان بودن ضد عفونی کردن و استفاده دوباره از آنها است. همچنین حفاظ‌های صورت مشکلی از از لحاظ ارتباط با دیگران ایجاد نمی‌کند، افراد می‌توانند حالات صورت طرف مقابل را ببینند و افراد ناشنوا می‌توانند لبخوانی انجام دهند.

توصیه به ماسک زدن بیشتر از آنکه برای حفاظت از کسی باشد که ماسک می‌زند، برای حفاظت از دیگران است، چرا که می‌دانیم افراد دچار عفونت با ویروس کرونا که بدون علامت هستند یا علائمشان هنوز بروز نکرده است، می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

حتی هنگامی که ماسک می‌زنید هنوز بخش‌هایی از صورت مانند چشم‌ها بی‌حفاظت می‌مانند و ممکن است ویروس از طریق آنها منتقل شود، اما حفاظ‌ها همه صورت از جمله چشم‌ها را می‌پوشانند.

البته هنوز معلوم نیست که انتقال ویروس از طریق چشم‌ها تا چه حد در انتشار ویروس اهمیت دارد.

همچنین حفاظ‌های صورت ممکن است به پیشگیری  از «انتقال هواپخش» ویروس کمکی نکنند، چرا که ذرات ریز معلق حای ویروس ممکن است بتوانند از شکاف پایینی حفاظ به زیر آن راه یابند.

استفاده از حفاظ صورت به خصوص در بیمارستان‌ها هنگامی کارکنان درمانی کارهایی مانند لوله‌گذاری تنفسی را در بیماران دچار کرونا انجام می‌دهند، و چشم‌هایشان در نزدیکی دهان بیمار قرار می‌گیرد، بسیار مهم است.

برخی از کشورها هم استفاده از حفاظ‌های صورت در خارج از محیط‌های بیمارستانی شروع کرده‌اند، مثلا به کودکان در سنگاپور با بازگشایی مدارس از حفاظ صورت استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد حفاظ‌های صورت با بازگشایی جوامع می‌توانند نقشی در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا داشته باشند.

کد خبر 518733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha