انتشار تصاویری از سنجاب سوخته منتسب به حادثه آتش‌سوزی خائیز در حالی است که این تصاویر مربوط به حادثه‌ای در سال ۹۴ بود.

سنجاب سوخته

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، آتش‌سوزی هفته گذشته در خائیز در نبود سخنگوی مدیریت بحران، شایعات و اخبار جعلی در فضای عمومی جامعه در پی داشت.

انتشار تصاویری از جانوران سوخته در آتش از جمله اخبار غیرواقعی بود که با وجود تکذیب دیرهنگام از سوی مسئولان و متولیان، جو روانی و فضای ملتهب ایجادشده را التیام نبخشید.

این در حالی است که با جست‌وجویی ساده متوجه می‌شویم تصاویر سنجاب‌های سوخته مربوط به آتش‌سوزی در ارتفاعات دینارکوه شهرستان آبدانان و منطقه شاه‌بیشه از توابع ایلام در سال ۹۴ بود که تعدادی از گونه‌های مختلف جانوری از جمله سنجاب‌ها در آتش سوختند.

در این حادثه که مرداد ماه ۹۴ روی داد، درختان تنومند و کهنسال بلوط جنگل‌های زاگرس زغال شدند، جانورانی در آتش سوختند و بچه‌سنجاب‌ها سرگردان شدند.

همچنین نماهنگی از گله گرازها منتشر و ادعا شد این حیوانات وحشت‌زده از زبانه‌های آتش خائیز در حال فرار هستند، در حالی که فرماندار کهگیلویه با رد این ادعا گفته بود که کوه خائیز گراز ندارد. تصویر آهوی سوخته نیز چنین داستانی دارد.

آتش‌سوزی خائیز اگرچه باعث نابودی حجم وسیعی از طبیعت و مرتع و سوختن پرندگان و خزندگانی شد، اما بر اساس بررسی‌های کارشناسانه میدانی خسارت وارده به درختان جزئی بود و هیچ خسارتی به حیات وحش نرسید.

با این حال، اما فضای مجازی و برخی رسانه‌ها از روزهای پس از حادثه تصاویری از سوختن پرندگان و آوارگی حیات وحش منطقه حفاظت‌شده خائیز حکایت داشت و به نظر می‌رسید این واکنش‌های بی‌اساس به خاطر نبودن سخنگوی ستاد مدیریت بحران در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

می‌طلبد مسئولان برای حوادث احتمالی بعدی این مهم را مد نظر قرار دهند تا از ارائه  آمار متناقض و مطالب کذب جلوگیری شود.

کد خبر 518569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha