مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: طرح پیشگیری از بروز حریق و پایش  حفاظتی در عرصه‌های مستعد آتش‌سوزی در محدوده جاده قدیم ماهان، روستای سیرچ و جاده منتهی به رودخانه و آبگرم استان اجرایی شد.

آتش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی رجبی زاده افزود: راه‌های صحیح طبیعت‌گردی به گردشگران و افرادی که در این مناطق حضور داشتند هم آموزش داده شد. 

وی گفت: در این طرح علاوه بر مسئولان ادارات و کارکنان تعدادی از همیاران طبیعت (محافظین و مروجین افتخاری) نیز در توزیع بروشورها و ترویج نکات و پیام‌های هشداردهنده به طور داوطلبانه به کمک و یاری ماموران منابع طبیعی آمده بودند که خود نشان از دلسوزی اقشار مختلف در حفاظت وحراست از عرصه‌های منابع طبیعی دارد.

رجبی زاده افزود: از علاقه‌مندان و دلسوزان به حفظ و نگهداری از طبیعت می‌خواهیم نکاتی از قبیل روشن نکردن آتش در مجاور درختان و بوته‌ها ،خاموش کردن بقایای آتش بعد از تفریح به ویژه با آب وخاک و رها نکردن زباله به ویژه اجسام شیشه‌ای و بطری‌های آب که قابلیت متمرکز کردن نورو اشعه خورشید را دارند و می‌توانند شروع‌کننده حریق باشد را به عنوان نکات کلیدی در پیشگیری به طبیعت رعایت کنند.

وی بیان کرد: در این طرح که با پایش منطقه نیز همراه بود با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی انجام شده تاکنون شاهد حریق یا آتش‌سوزی در اراضی جنگلی  و مرتعی این منطقه نبوده‌ایم که این نشان از کارکرد اقدامات پیشگیرانه به ویژه در زمینه‌های فرهنگسازی‌ بوده است. 

رجبی زاده ادامه داد: تامین اعتبار و مشارکت گروه‌های مختلف از جمله همیاران طبیعت، سازمان مردم نهاد و سایر علاقه‌مندان این اقدام در تمامی مناطق بحرانی در سراسر کرمان انجام شود تا شاهد بروز آتش در طبیعت از روی ناآگاهی و سهل‌انگاری نباشیم و تابستان امسال را بدون حریق پشت سر بگذاریم.

وی بیان کرد: سامانه همیار طبیعت به آدرس www.hamyartabiat.frw.irآماده نام‌نویسی از تمامی علاقه‌مندان به عضویت در طرح افتخاری و داوطلبانه همیار طبیعت در سه سطح (محافظ،مروج و دانش‌آموزی) است و همچنین سامانه شبانه‌روزی و گویای ۱۵۰۴ نیز در تمامی ساعات و به طور ۲۴ساعته به عنوان امداد جنگل و مرتع آماده دریافت گزارش‌های شهروندان در زمینه‌هایی از قبیل آتش‌سوزی، زمین‌خواری و غیره در طبیعت است. 

کد خبر 518502

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha