رئیس جمهوری، تامین بهداشت و درمان جامعه را وظیفه مهم دولت عنوان کرد و گفت: بسته‌های حمایتی در قالب تسهیلات بانکی، صندوق بیمه بیکاری و بسته‌های معیشتی تا زمانی‌که کووید ۱۹ روبروی ما است ادامه خواهد یافت.

روحانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسن روحانی روز شنبه ۱۷ خرداد ماه در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اظهار داشت: در جلسه امروز گزارشی از آمادگی وزارت بهداشت و درمان داده شد که ۱۲۰۰ مرکز در سراسر کشور برای همه افرادی که مایل یا لازم است نمونه‌گیری انجام شود آماده هستند. نمونه گیری‌ها انجام و نتیجه ابلاغ می‌شود که این یک شرایط و وسیله خوبی در کشور ما است و همچنین ۱۷ هزا رو ۵۰۰ خانه بهداشت در سراسر کشور آماده خدمات بهداشتی هستند که این هم یک افتخار بزرگی برای کشور است.

رییس جمهوی افزود: از لحاظ علمی و تحقیقی آمار و ارقام بسیار خوبی را در این جلسه شاهد بودیم. هم مقالات علمی که در این زمینه نوشته می‌شود و همچنین تلاش‌های کارآزمایی‌های بالینی که در کشور صورت می‌گیرد و هزار و ۹۹ بیمار در این زمینه مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتند و گزارش‌های آن آماده شده است.

روحانی ادامه داد: مردم باید شاهد باشند که نه تنها کادر درمانی در مقام عمل تلاش بسیار خوبی انجام داده بلکه در زمینه علمی و تحقیقی هم در سطح دنیا که امروز ما در رتبه علمی در سطح پانزدهم هستیم و در منطقه و جهان اسلام  رتبه اول را دارا هستیم که یکی از افتخارات ما است.  

رییس جمهوری گفت: در جلسه امروز گفته شد با بررسی های که انجام شده است ۲ دارویی که در این بیماری تا حدی موثر است بدست آمده که استفاده می‌شود امیدواریم در سایر زمینه ها کارهای علمی و تحقیقاتی ادامه پیدا کند.

وی یادآور شد: از دیرباز و اخیرا همیشه بخش بهداشت و درمان ما در سطح جهان مطرح و جزو افتخارات ما بوده است. همه مردم می‌دانند که یکروزی مردم ایران برای معالجه در نوبت بودند که به اروپا یا آمریکا بروند و امروز بسیاری از  ایرانیان و غیرایرانیان در نوبت هستند که برای معالجه به ایران بیایند. حتی جراحی‌های مهم و پیچیده از قبیل پیوند اعضا به ایران می آیند.  

رییس جمهوری گفت: کادر درمان ما در موضوع کووید ۱۹ با همین تلاش و امکانات فعالیت خود را انجام داد این‌که هزار سی تی اسکن و آی سی یو در همین مدت آماده شده و ۴۰ دستگاه سی اتی اسکن جدید برای بیمارستان‌ها آماده شده مشخص است که در حین معالجه و تلاش، ما بیمارستان‌ها و تجهیزات کردن آنها را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی تاکید کرد: باید از کادردرمان از این مدافعان پرنشاط میدان سلامت که همیشه افتخار آفرین برای ما بوده اند تشکر کنم.

  • دستورالعمل‌های بهداشتی باید تا زمان طولانی در دستور کار باشد 

روحانی درباره ویروس کووید۱۹ اظهار داشت: مردم باید به این نکته توجه کنند این اپیدمی طولانی است و پایان مشخص و روشنی برای آن در اختیار نداریم. تا زمانی که بتوانیم به یک واکسن مورد تایید و در دسترس برسیم، ممکن است با زمان طولانی روبه‌رو باشیم.  

رییس‌جمهوری افزود: پس در ذهن مردم این نباشد که امروز احتیاط می‌کنیم، دست‌ها را می‌شوییم، ماسک هم می‌زنیم و فاصله را رعایت می‌کنیم ولی این بیماری تا ۱۵ روز دیگر حذف می‌شود بلکه این تصور باید حذف شود.  

روحانی با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی باید تا زمان طولانی در دستور کار باشد، تصریح کرد: اجتماعاتی که مردم در کنار همدیگر قرار می‌گیرند؛ عروسی، عزا، اجتماعات قومی و قبیله‌ای و... باید برای مدتی کنار بگذاریم تا زمانی که بهداشت و درمان ما اعلام کند و بگوید این احتیاط‌ها دیگر لازم نیست.  

وی با اشاره به شیوع کرونا در یک منطقه خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت در جلسه امروز اعلام کرد در یکجا شاهد پیک این اپیدمی هستیم که منشا آن عروسی بوده و مشکل ایجاد کرده که این مشکل هم برای مردم، کادر درمانی و خسارت برای اقتصاد و نظام درمانی کشور است.  

  • نمی‌توان به امید کاذب تکیه کرد 

روحانی با بیان اینکه مردم به این نکته توجه کنند آنچه برای آینده مدنظر قرار می‌دهند، یک هفته و ماه نباشد بلکه آینده چند ماه یا پایان سال است، ابراز داشت: هرچه جلوتر می‌رویم، ابعاد این ویروس برای ما روشن‌تر می‌شود. در همان آغاز یک امید کاذبی برای مردم ایجاد شده بود که با گرم شدن هوا ویروس حذف می‌شود ولی دیدیم که گرمای هوا تاثیری بر این ویروس نداشت. یا شایع شد که این ویروس به تدریج ضعیف می‌شود.  

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه براساس یک امید کاذبی که مبنای علمی ندارد و متخصصان ما آن را تائید نمی‌کنند، نمی‌توان تکیه کرد، عنوان کرد: در این شرایط چاره و هیچ راه دومی نداریم. باید کار کنیم، کارخانه‌های ما فعال باشد، مغازه‌ها باز باشد و رفت و آمدها در حد ضرورت در جریان باشد و مقابله با ویروس هم ادامه داشته باشد. اینکه ضدانقلاب مدام تبلیغ می‌کند که همه کارها باید تعطیل باشند و برخی از رسانه‌های ما که مطلب ندارند، مطالب شب قبل رسانه‌های ضد انقلاب را تکرار می‌کنند، درست نیست.  

روحانی اضافه کرد: اینکه مساجد باز شده و مردم به عبادات مشغول هستند، چه اشکالی دارد اما این فاصله‌گذاری‌ها و دستورالعمل‌ها باید رعایت شود.

رییس جمهوری اضافه کرد: نکته‌ای که مردم باید توجه کنند یکی نظافت شخصی یعنی شستن دست‌ها در صدر این بهداشت فردی و نظافت شخصی است و دیگر فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی است. اگر ما با هم کار داریم فاصله را باید مراعات کنیم. دیگر مانند سابق نیست که ۴ تا خانواده می‌خواهند یکدیگر را ببینند همه بروند کنار هم، باید این فاصله را رعایت کنند.

روحانی ادامه داد: وقتی چند نفر جمع می‌شویم باید ماسک بزنیم و تجمع را فعلا کنار بگذاریم. تجمع مانند اجتماعاتی که برای عروسی یا عزاداری داشتیم یا تجمعاتی که فامیلی و قبیله‌ای و مرسوم است اینها را برای مدتی باید کنار بگذاریم. اگر این اصول را مراعات کنیم کار، کسب و فعالیت را هم ما می‌توانیم انجام و ادامه دهیم و این ضرورت برای ما است.

  • در کار جمعی اولویت با فضای مجازی است 

روحانی تصریح کرد: نکته سوم اینکه ما در فعالیت اجتماعی حتی‌الامکان باید از فضای مجازی استفاده کنیم. فضای حقیقی باید اولویت دوم شود و اولویت اول ما باید فضای مجازی باشد. در فضای مجازی باید کار اداری را در اختیار مردم قرار دهیم که مردم مراجعه نکنند و بتوانند از خانه خود آن خدمت را دریافت کنند.

رییس‌جمهوری بیان داشت: اگر خرید و فروش است اگر اقدامات مهمتر اقتصادی است، حتی‌الامکان از فضای مجازی استفاده کنیم. بخش سلامت امروز بیشترین فعالیتش را در فضای مجازی انجام می‌دهد و این فضا می‌تواند به بخش سلامت ما به خوبی کمک کند. با این فضا می‌توانیم با متخصص‌ و با پزشک‌مان تماس بگیریم، نسخه الکترونیکی بگیریم و می‌توانیم از داروخانه، دارو دریافت کنیم، حتی‌الامکان ما باید به فضای مجازی برویم، حتی در آموزش.

رییس جمهوری گفت: در آموزش در مقطع دبستان، دبیرستان و دانشگاه ما امسال کم‌کم‌ به آخر سال و امتحانات می‌رسیم و چند ماه بعد هم به آغاز سال می‌رسیم. بخشی از آموزش‌ها باید به فضای مجازی برود و بخشی هم که ضروری است با مراعات پروتکل‌ها باید به فضای حقیقی برود و انجام گیرد.

  • با اضطراب و شایعه مبارزه کنیم

روحانی اظهار داشت: نکته دیگری که بسیار هم مهم است اینکه باید با اضطراب مبارزه کنیم، شایعه درست نکنیم، بی‌خودی مساله‌ای را بزرگ نکنیم. ممکن در شهری ۲۰ تا ۴۰ نفر دچار مشکل شوند و به بیمارستان مراجعه کنند و برگردند.  

رییس جمهوری خطاب به مردم گفت: ما یک سقف داریم و آن سقف باید همیشه به عنوان خط قرمز ما باشد. آن سقف توان کشور برای امور درمانی است، تخت، آی‌سی‌یو، سی‌تی‌اسکن، آزمایشگاه و بالاتر پزشکان و پرستاران ما همه این مجموعه، این توان را باید شما در نظر بگیرید به عنوان توان سلامت در جامعه که باید اپیدمی همیشه زیر این توان باشد. این توان باید ۱۰۰ باشد و اپیدمی باید ۵۰، ۶۰ یا ۷۰ یا ۸۰ باشد، و نباید به ۹۰ و ۹۵ برسد و سر مرز که نگرانی درست کند.

روحانی عنوان کرد: اگر خدای ناکرده در کشور ما یک روزی در یک شهری، توان سلامت ما ۱۰۰ بود و اپیدمی ما ۹۵ شد، آنجا جایی است که باید نگران شویم ولی اگر توان ما ۱۰۰ است و و تعداد بیمار ما ۵۰ است اینجا نگرانی ندارد. ما باید کارمان را انجام دهیم. ما اینجا یک بیمارستان داریم که ۱۰۰ تا تختخواب دارد، ۵۰ نفر هم بیمار داریم. ۴۰ تا آی سی یو داریم و ۱۰ آی سی یو ما اشغال است این نگرانی ندارد و ما طبق روال پیش می‌رویم.

  • مردم را به وسواس وادار نکنید

روحانی گفت: نباید با بیان این که نقطه دوم و سوم اوج بیماری کرونا در کشور ایجاد شده است و کدام کار اشتباه بوده و یا سرعت عمل زیاد بوده است، فضای روانی جامعه را به هم بریزیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: البته باید در هر گامی که برداریم احتیاط کرده و براساس محاسبات پیش برویم اما نباید مردم را مضطرب و نگران کنیم. مردم همیشه باید احتیاط کنند اما آنها را به وسواس وارد نکنیم.

وی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشت یک چهارچوب و حدودی دارد، گفت: بخشی از مردم در دوران کرونا دچار مشکل دیگری شده اند، از صبح دچار وسواس هستند و مداوم دست‌های خود را می شویند و وسایل را ضدعفونی می کنند. باید یک حد معقول و صحیح همیشه باید مد نظر باشد.  

روحانی با بیان این که وظایف دولت بسیار زیاد است، تصریح کرد: دولت وظایفی را که در شرایط حساس به ویژه در کرونا دارد به خوبی دنبال می‌کند.

رییس جمهوی با اشاره به ۴ وظیفه اصلی دولت در شرایط کنونی ادامه داد: تامین وسایل و تجهیزات و امکانات برای بهداشت و درمان جامعه در این شرایط نخستین وظیفه دولت است و باید تلاش کند، اکنون همه نیازمندی های بهداشتی کرونا در حال حاضر اعم از ونتیلاتور و تخت‌های مجهز و سی تی اسکن و دارو و ماسک در داخل کشور تولید می‌شود و از طرف دیگر فعالیت تحقیقاتی در این زمینه نیز انجام می‌شود.

روحانی افزود: بخش بهداشت و درمان اولویت دولت است و در این زمینه نیز کوتاهی نکرده است؛ و انبارها و ذخایر را به اندازه کافی نگهداری کرده است و ذخایر کشور از این وسایل مورد نیاز پر است و تلاش لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور انجام داده است.  

وی افزود: دولت تمام ضوابط بهداشتی را در مرزها و ارتباط با کشورهای همسایه و سایر کشورهی دیگر  را مدنظر قرار داده است و هر چه لازم بوده مانند کاهش ساعات کار و توقف صرف ناهار در ادارات را ابلاغ کرده و عمل کردیم و ساعت اداری تا ۷ و ۳۰  تا ۱۴ و ۳۰ قرار دادیم و ناهار را حذف کردیم. هم مراعات کردیم و هم امکانات را مهیا کردیم که اولین وظیفه دولت در این شرایط بود.

کد خبر 518476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha