صدر اعظم آلمان در نخستین واکنش به ناآرامی‌های اخیر آمریکا، مرگ جورج فلوید را بسیار بسیار دهشتناک توصیف کرد اما حاضر نشد درباره نقش و مسئولیت دانلد ترامپ در دوقطبی شدن این کشور و شدت گرفتن خشونت‌ها اظهار نظر صریح کند.

آنگلا مركل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پالیتیکو، آنگلا مرکل روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه دوم تلویزیون آلمان درباره قتل فلوید گفت: «بسیار بسیار دهشتناک بود. نژادپرستی دردناک است و جامعه امروز آمریکا بسیار قطبی شده است.» وقتی خبرنگاران ZDF از خانم صدر اعظم درباره نقش ترامپ در دوقطبی شدن جامعه و دامن زدن به خشونت‌ها به ویژه با توییت‌هایش پرسید، مرکل از انتقاد کردن صریح رئیس جمهوری آمریکا پرهیز کرد.

او گفت: «ایده من در دنیای سیاست این است که همیشه بکوشم همه را کنار هم جمع و صلح و آشتی ایجاد کنم.» مرکل در پاسخ به اینکه آیا ترامپ هم مردم را کنار هم جمع می‌کند، افزود: «آنچه من با رئیس جمهوری آمریکا گفته‌ام و در جمع نمی‌گویم این است که جامعه آمریکا به شدت قطبی شده و من امیدوارم مردم کنار هم به آرامش برسند. معتقدم شیوه سیاست‌ورزی هر کس بسیار بحث‌انگیز است و من نمی‌خواهم اینجا به آن بپردازم. نژادپرستی همیشه وجود داشته و برای ما هم هست.»

صدر اعظم آلمان که پیش‌تر احساس خود را درباره رئیس جمهوری آمریکا آشکارا بیان کرده بود، این بار ترجیح داد کمی محتاط‌تر باشد. او درباره اینکه آیا هنوز به ترامپ اعتماد دارد، گفت: «من با همه رئیسان جمهوری و رهبران برگزیده دنیا کار می‌کنم و البته با آمریکایی‌ها هم. امیدوارم این کشور روی آرامش را ببیند.»

کد خبر 518211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha