مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با تأکید بر اینکه توسعه گلخانه‌های استاندارد پاک‌ترین اشتغال‌زایی است، گفت: گلخانه صنعتی، پاک و باارزش است و از چنین گلخانه‌هایی حمایت می‌کنیم.

گلخانه

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، محمدمهدی جوادیان زاده در نشست مشترک مدیران شرکت آب منطقه‌ای با رئیس و اعضای شورای سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی که در سالن جلسات نظام‌مهندسی برگزار شد، استان یزد را دومین استان گلخانه‌ای ازنظر سطح زیر کشت در کشور عنوان کرد و افزود: یکی از سیاست‌گذاری‌هایی که در نظر گرفته‌شده است بالا بردن راندمان گلخانه‌های استاندارد و هیدروپونیک است.

وی توسعه گلخانه‌های استاندارد را پاک‌ترین اشتغال‌زایی دانست و اظهار کرد: گلخانه صنعتی، پاک و باارزش است و شرکت آب منطقه‌ای نیز با توسعه گلخانه‌های استاندارد و پربازده موافق است و حمایت‌های لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

جوادیان زاده در تکمیل سخنان خود افزود: گلخانه‌ها باید به سمت گلخانه‌های پیشرفته توسعه یابند و به گلخانه‌های هیدروپونیک که بازدهی محصول را چندین برابر و در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود، تبدیل شوند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد ایجاد متعدد گلخانه‌ها در محل‌های نامناسب و استفاده از چاه غیرمجاز را یکی از نگرانی‌های جدی عنوان کرد و گفت: وجود گلخانه‌های غیراستاندارد و غیر مجوز دار در استان باعث مصرف بی‌رویه آب‌شده و آلودگی منابع آبی را در پی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: تنها راه نجات آب کشور، اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی است که اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، همدلی مردم و کشاورزان، درک بحران پیش‌آمده در منابع آب توسط مسئولان از عوامل مهم در پیشبرد این طرح است.

جوادیان زاده با اشاره به مطلب فوق بیان کرد: در سال جاری، آب منطقه‌ای در هرماه بر روی یک شهرستان متمرکزشده و موارد و موقعیت‌های منطقه را بررسی می‌کند و مردم آن منطقه را نسبت به بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، آب و سایر بخش‌ها آگاه می‌سازد تا مردم بر اساس شرایط منطقه در کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد ابراز امیدواری کرد با مساعدت، همکاری و حمایت مردم، مسئولان کشور، نهادها و دستگاه‌های اجرایی در حفظ منابع ارزشمند آب زیرزمینی کشور برای نسل‌های آینده پیشرفت چشمگیری داشته باشیم چراکه حفظ منابع آب، حفظ حیات و تمدن کشورمان است.

محمدرضا خلف باغی رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان در ادامه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و اهداف این سازمان و همچنین وضعیت شرکت‌ها و مراکز، امور واگذاری‌ها و برخی دستورالعمل‌های ابلاغی پرداخت.

 وی به شروع فصل گرما و معضلات گلخانه‌های بدون مجوز و غیراستاندارد اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر با شروع فصل گرما و همچنین نگرانی ساکنین برخی مناطق، اقدامات اولیه در پایش گلخانه‌های شهرستان یزد انجام‌شده است.

خلف باغی افزود: گلخانه‌هایی که بدون مجوز و پروانه تأسیس شروع بکار کرده‌اند، معضلاتی ازجمله آلودگی در منطقه، استفاده بی‌رویه از آب، تولید محصول بی‌کیفیت، استفاده غیرمجاز از آب چاه‌ها به وجود خواهند آورد.

وی گفت: در این پایش اولیه به این نتیجه رسیدهایم که تنها نزدیک ۳۰ درصد گلخانه‌ها مجوزها و استانداردهای لازم رادارند.

خلف باغی گفت: با آن حجمی که گلخانه، غیراستاندارد شکل‌گرفته است، علاوه بر معضلات و مشکلاتی که ایجاد می‌کنند باعث ناکارآمدی گلخانه‌های باکیفیت و استاندارد می‌شوند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی استان خاطرنشان کرد: اعتراضی که به دستگاه‌های مربوطه ازجمله، آب، برق و گاز داشتیم، این بوده است که بااینکه گلخانه‌ای پروانه معتبر از سازمان ندارد به آن‌ها خدمات داده‌شده و این در حالی است که طبق قانون درازای رعایت و ضوابط و تولید استاندارد و سالم می‌بایست یارانه‌ی دولتی استفاده شود.

خلف باغی در بخشی از سخنانش به‌دقت و حساسیت بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: به دلیل اینکه بخش‌های خصوصی می‌بایست جوابگو باشند بیشترین دقت عمل را انجام می‌دهند تا کمترین خسارت و مشکلات را داشته باشند.

وی در ادامه به اهمیت سلامت محصول اشاره کرد و گفت: کمتر از یک درصد از گلخانه‌های استان مسئول فنی دارد درصورتی‌که محصولات گلخانه‌ای ازجمله محصولات تازه خوری است و مورداستفاده روزانه مردم قرار می‌گیرد و نقش سلامت محصول باید موردتوجه قرار گیرد.

وی به تعداد فارغ‌التحصیلان رشته آبیاری اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر نظام‌مهندسی یزد ۱۹۰ عضو دانش‌آموخته در رشته آبیاری دارد که اگر از توانایی آن‌ها در این زمینه استفاده شود، بسیاری از مشکلات نیز با این نیروی متخصص حل خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد، خلف باغی در پایان خواستار به‌کارگیری دانش‌آموختگان رشته آبیاری در بازدیدهای مربوطه شد و خاطرنشان کرد: اگر از استعدادها و توانایی‌های فارغ‌التحصیلان و متخصصین درزمینهٔ خود استفاده نشود در جای نامربوط مشغول بکار می‌شوند و این فرصت تخصصی که باید از آن استفاده کنیم از دست خواهد رفت.
 

کد خبر 517997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha