پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

بخشی از بیوگرافی شهیدان مدافع سلامت مازندران همچون؛ مهندس حسن مکرمی، دکتر غلامعلی معنویان، سید عظمت موسوی، جمشید محدثی، محمد معصومی میری، جمشید محدثی، کلثوم خون خروس، احمد ابراهیمی کلاریجانی و سیده محبوبه امینی در متن زیر آمده است.

شهید

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، بیوگرافی شهدای مدافع سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران به شرح زیر است؛

مهندس حسن مکرمی در سال ۱۳۴۴ در شهر رستمکلا شهرستان بهشهر در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود.

نام پدرش علی‌اکبر و از سمت مادر گرامی‌شان خویشاوند علامه ایازی است و از همان کودکی و جوانی علاقه و ارتباط خاصی با بیت علامه داشتند. تحصیلات دبستان و راهنمایی را در شهر رستمکلا و دوره دبیرستان را در دبیرستان شهید رجایی بهشهر به اتمام رساند.

سلامت مردم خط قرمزش بود

شادروان مهندس مکرمی در سال ۱۳۶۶ مدرک کارشناسی را در رشته علوم تغذیه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران اخذ کرد و در سال ۱۳۶۵ به مدت سه ماه در جبهه‌های جنگ تحمیلی حضور یافت.

دوره کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی در دانشگاه مازندران گذراند و دانشجوی دکتری رشته صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران نیز بود.

وی در اردیبهشت سال ۱۳۷۶ ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند است. زنده‌یاد مهندس مکرمی از سال ۱۳۷۵ در مرکز بهداشت و درمان شهرستان ساری به‌عنوان کارشناس تغذیه مشغول به کار شد و پس از چند سال به سبب توانمندی و شایستگی به‌عنوان مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مشغول به انجام‌وظیفه شد.

شادروان مهندس مکرمی همیشه این شعار را یادآوری می‌کرد: «خط قرمز من سلامت مردم است» و در عمل هم تلاش کرد.

وی چند روز پس از آخرین مأموریت کاری خود در تهران دچار تب و لرز شدند و پس از چند روز با همین علائم و متعاقب آن تنگی نفس در ۶ اسفند ۱۳۹۸ با تشخیص کرونا در بیمارستان بستری و شب چهارشنبه ۲۱ اسفند چشم از جهان فروبست.

وی صادقانه زیست و مسئولانه در راه سلامت مردم کشور خدمت کرد.

تعهد در دوران خدمت

دکتر غلامعلی معنویان پزشک مرکز حاج مصطفی آشوری شهر سورک بود وی فرزند احمد در سال ۱۳۴۰ در سورک چشم به جهان گشود.

معنویان دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه عقیل سورک و دوره دبیرستان را در مدرسه ۱۵ خرداد ساری در رشته ریاضی و فیزیک طی سالهای ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۹ گذراند.

این پزشک برای تحصیلات دانشگاهی در سال ۱۳۶۵ در دانشگاه گازی آنکارای ترکیه به تحصیل در رشته پزشکی مشغول و در سال ۱۳۷۱ موفق به اخذ مدرک دکترا شد.

در سال ۱۳۷۲ به‌عنوان پزشک طرحی در مراکز بهداشتی استخر پشت، دارابکلا و اسرم مشغول بکار شد و در سال ۱۳۷۳ در شهر سورک مطب خصوصی افتتاح کرد و تا سال ۱۳۹۳ در آنجا طبابت می‌کرد.

در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان پزشک بهبر در مرکز بهداشتی و درمانی سورک مشغول بکار شد.

این پزشک متعهد و بزرگوار در بحبوحه شیوع کرونا در استان همچنان به درمان بیماران می‌پرداخت و در ۱۹ اسفندماه به علت علائم گوارشی تهوع و اسهال و ضعف و بی‌حالی به پزشک عفونی مرکز تب‌سنجی شهرستان میاندورود مراجعه کرده و با تجویز دارو در منزل تحت درمان قرار می‌گیرد.

شادروان دکتر معنویان در تاریخ ۲۵ اسفند به علت تنگی نفس و کاهش اکسیژن خون به بیمارستان امام خمینی ساری و سپس به بخش‌ای سی یو بیمارستان شفا منتقل شد.

متأسفانه باوجود اقدامات درمانی و حمایتی به علت افت شدید اکسیژن خون در تاریخ ۲۹ اسفند دعوت حق را لبیک گفت.

نگران مادران باردار بود و به طبابت مادران شهید می‌پرداخت

سید عظمت موسوی مامای مراقب سلامت مرکز بهداشتی درمانی پایین دزا ساری بود.

وی فرزند سید رمضان دردهم دی سال 1354 در ساری متولد شد و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد و پدرش از کارکنان بازنشسته بیمارستان بوعلی سینای ساری و از ایثارگران دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که در طی هشت سال دفاع مقدس به‌صورت بسیجی در عملیات‌های مختلف شرکت داشت.

شادروان عظمت موسوی دوران ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خود را در ساری گذراند و تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده نسیبه ساری در رشته مامایی طی کرد.

وی دوران طرح خود را به مدت دو سال در مرکز بهداشت گزنک از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۴۰ خدمت کرد و از شهریور ۱۳۸۴ در رسکت دودانگه مشغول به کار شد و سابقه فعالیت در مراکز بهداشتی درمانی آکند، پنبه چوله، پل گردن و مرکز شماره ۷ را در کارنامه شغلی خود دارد و از سال ۱۳۹۶ در مرکز بهداشتی درمانی روستای پایین دزا ساری فعالیت می‌کرد.

وی در ۱۷ فروردین ۱۳۷۹ ازدواج کرد و حاصل این ازدواج یک دختر ۱۶ ساله است.

زنده‌یاد سیده عظمت موسوی در طی دوران اشتغال خود همواره در راهنمایی و آموزش مادران باردار و بانوان کوشا بود و باوجوداینکه خود بیمار بود اما همیشه نگران خانم‌های باردار بود و جانش را در همین راه فدا کرد.

وی بعد از وقت کاری خود هنگام بازگشت به خانه، به منازل مادران شهید می‌رفت و قند خون و فشارخون آن‌ها را کنترل می‌کرد.

شهادت درست یک ماه مانده تا بازنشستگی

زنده‌یاد جمشید محدثی مسؤولیت اداره عمومی شبکه بهداشت و درمان رامسر را بر عهده داشت، در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی در شهر کتالم از توابع شهرستان رامسر چشم به جهان گشود.

نام پدرش ابوالحسن و ۴ خواهر و یک برادر داشت، تحصیلات ابتدایی را در دبستان ناصرتاش شهرستان رامسر، تحصیلات راهنمایی را در مدرسه شهید کوزه‌گر کتالم و دبیرستان را در مدرسه شاهین تنکابن به اتمام رساند.

در سال ۱۳۶۳ در رشته پرستاری در دانشگاه دولتی تبریز در رشته پرستاری مدرک کاردانی و در سال ۱۳۶۸ در مقطع کارشناسی در دانشگاه دولتی شهید بهشتی تهران ادامه تحصیل داد.

در فروردین ۱۳۷۸ ازدواج کرد، حاصل این ازدواج دو فرزند است.

شادروان محدثی از ۱۳۹۶ به‌عنوان پرستار در بیمارستان امام سجاد (ع) رامسر شروع به کارکرد و پس از مدتی به‌عنوان سوپروایزر بخش داخلی مردان این بیمارستان مشغول انجام‌وظیفه شد.

وی از تاریخ یازده دی ۱۳۹۱ به‌عنوان کارشناس تشکیلات و بودجه در شبکه بهداشت و درمان رامسر و مسؤولیت اداره عمومی این شبکه را بر عهده داشت.

از ویژگی‌های وی عطوفت و مهربانی با همکاران و دوستان بوده و همیشه در سلام گفتن پیش‌قدم بود.

تکیه‌کلام معروفش که «شاداب باشید» هیچ‌گاه از یاد همکاران نمی‌رود، ساده‌زیست بود و در کنار کار اداری به گل و گیاه و باغبانی علاقه خاصی داشته و در این حیطه به‌طورجدی فعالیت می‌کرد.

زنده‌یاد محدثی در ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ با علائم سرفه، بدن‌درد، تب و متعاقب آن تنگی نفس و مشکلات ریوی در بخش ICU بیمارستان بستری و غروب روز یکشنبه ۲۵ اسفند با تشخیص بیماری کرونا از دنیا رفت.

شهید محدثی در تاریخ فروردین ۱۳۹۹ به‌افتخار بازنشستگی نائل می‌شد.

باوجود ابتلا به کرونا دست از فعالیت برنداشت

شهید محمد معصومی میری راننده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود که در پنج تیر ۱۳۴۴ در شهر بابلسر به دنیا آمد و تا آخر عمر همان‌جا زندگی کرد.

وی دو دختر و یک پسر دارد، از سال ۱۳۸۶ به‌صورت راننده در واحد نقلیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مشغول خدمت شد.

شادروان محمد معصومی در اواخر اسفندماه براثر حمل‌ونقل نمونه‌های تست کرونا بیماران مبتلا، دچار این بیماری شد و علیرغم احساس بدحالی و بیماری، به خاطر تعهد کاری همچنان به فعالیت خود ادامه داد ولی پس از یک هفته دچار تنگی نفس شدید و به بیمارستان منتقل شد و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

روایتی از زندگی در تنهایی و شهادت براثر کرونا

 کلثوم خون خروس نیروی خدماتی مرکز بهداشت شهرستان نکا بود که در سال ۱۳۴۷ در روستای سوچلما دیده به جهان گشود و تا کلاس پنجم ابتدایی در آن روستا به تحصیل پرداخت.

در دوران طفولیت پدرش را از دست داد و به‌عنوان تنها فرزند خانواده‌اش با مادرش زندگی می‌کرد که پس از فوت مادرش به‌تنهایی زندگی می‌کرد.

وی در سال ۱۳۸۰ در قالب نیروی شرکتی در مرکز بهداشت شهرستان نکا مشغول به کار شد و به مدت ۱۸ سال به‌عنوان نیروی خدماتی در واحد دندانپزشکی مرکز نکا یک و واحد دندانپزشکی کلینیک طوبی این شهرستان انجام‌وظیفه کرد.

شادروان خانم خون خروس در حین انجام خدمت دچار بیماری کرونا شد و سرانجام در ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۸ براثر عوارض ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری به دیار باقی شتافت.

شهادت پس از ۲۴ سال سابقه فعالیت

آریا سیگارودی کاردان مرکز بهداشت شهرستان ساری بود، یک فرزند داشت و با ۲۴ سال سابقه کاری مشغول فعالیت بود.

وی در بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان ساری که از آغاز شیوع کرونا در مازندران سرگرم خدمت‌رسانی به افراد مبتلا به این بیماری بود سرانجام پس از ابتلا به آن جان باخت.

 آریا سیگارودی که از ۱۱ فروردین سال جاری به دلیل مشکل حاد تنفسی ناشی از ویروس کرونا دریکی از بیمارستان‌های استان بستری بود، روز گذشته به جمع شهدای سلامت استان پیوست.

ابتلا به کرونا در حین کمک به بیماران

احمد ابراهیمی کلاریجانی کمک بهیار مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری بود.

وی متولد ۵ خرداد ۱۳۵۹ از شهرستان سوادکوه در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد.

این شهید مدافع سلامت از ابتدای مرداد سال ۱۳۹۰ در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری به‌عنوان کمک بهیار مشغول فعالیت شد و در دوران بیماری کرونا با تمام وجود مشغول کمک به بیماران بود که متأسفانه به ویروس کرونا مبتلا شد و به همین علت از هفته اول اردیبهشت جاری در بیمارستان امام ساری بستری شد.

متأسفانه روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت در اثر عارضه شدید ریوی حاصل از بیماری کویید ۱۹ جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و آسمانی شد.

 از وی یک فرزند پسر به یادگار مانده است.

شهادت پس از یک‌عمر خدمت خالصانه

سیده محبوبه امینی کارشناس آزمایشگاه شبکه بهداشت شهرستان فریدنکنار بود.

وی متولد ۲۴ تیرماه ۱۳۶۳ از شهرستان فریدونکنار در یک خانواده فرهنگی مذهبی به دنیا آمد.

نامبرده یک برادر و سه خواهر دارد، نامبرده فرزند دوم خانواده بوده و پدر وی از فرهنگیان این کشور بوده است.

امینی مدرک کاردانی آزمایشگاه را در سال ۱۳۸۴ از دانشگاه علوم پزشکی گرگان دریافت و مدرک کارشناسی را در سال ۱۳۹۰ از دانشگاه آزاد بابل دریافت کرد و در سال ۱۳۹۳ ازدواج کرد.

شهیده مدافع سلامت در سال ۱۳۸۹ در دانشگاه علوم پزشکی مازندران شبکه بهداشت شهرستان فریدنکنار در قسمت آزمایشگاه شهرستان مشغول فعالیت شد و در تمام طول خدمت خالصانه در خدمت مردم و دانشگاه بود و در دوران بیماری کرونا با تمام وجود مشغول کمک به همشهریان و همکاران بود.

وی در تاریخ ۳۱ اردیبهشت با علائم بیماری کرونا در بیمارستان فریدونکنار بستری شه و در تاریخ یکم خرداد ۱۳۹۹ به شهادت رسید.

کد خبر 517987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha