نخست وزیر انگلیس به هنگ‌کنگی‌ها پیشنهاد داد اگر قانون امنیت چین تصویب شد، ۳ میلیون نفر از آنها به بریتانیا بیایند

بوریس جانسون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا با اعلام این مطلب تعهد کرده است که در صورت تصویب نهایی این قانون بحث‌برانگیز در چین، به حدود سه میلیون شهروند هنگ کنگ حق زندگی و کار در بریتانیا به طور نامحدود داده و مسیر اعطای شهروندی کامل به آنها را هموار خواهد ساخت.

نخست وزیر بریتانیا این اقدام بالقوه را «یکی از بزرگترین تغییرات تاریخی در قانون روادید» در کشورش توصیف کرد. پیش از این، دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا چنین پیشنهادی را مطرح کرده بود اما گفته بود که این برنامه تنها برای ۳۴۰ هزار نفر شهروند هنگ کنگی شامل دارندگان گذرنامه ملی ویژه بریتانیایی‌های خارج از کشور و بستگان آنها در نظر گرفته شده است.

اینک بوریس جانسون گفته است که حدود ۲ و نیم میلیون نفر دیگر در هنگ کنگ نیز که دارای این گذرنامه نیستند، واجد شرایط برای استفاده از این طرح خواهند بود.

رویکرد تهدیدآمیز لندن نشان نارضایتی از برنامه‌های جدید پکن برای هنگ کنگ است. دولت پکن این اظهارات را که به تنش میان دو کشور دامن زده، «مداخله» در امور چین و «نقض قوانین بین المللی» خوانده است. ماه گذشته چین اعلام کرد قصد دارد به طور مستقیم قانون جدید امنیت ملی را در هنگ کنگ وضع کند. این تصمیم قانونی در قالب لایحه در مجلس چین به تصویب رسید و در حال حاضر جزئیات آن در حال تدوین است.

قانون «امنیت ملی» چین که بر مبنای نظام «یک کشور، دو نظام» برای هنگ کنگ تنظیم شده، بخشی از نظام اداری و قضایی هنگ کنگ را به پکن وابسته‌تر می‌سازد، به طوری که دولت مرکزی چین به ویژه بتواند با دخالتی مستقیم‌تر مخالفان خود در این منطقه را خاموش کند.

هنگ کنگ مستعمره پیشین بریتانیاست که امروز منطقه‌ای نیمه خودمختار محسوب می‌شود و حدود ۷ میلیون نفر جمعیت دارد.

کد خبر 517853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    0 2
    دولت هنک کونگ وچین باید این 3میلیون نفر را با گرفتن اموال وثروت آنها وجریمه بابت زندگی وهزینه که دولت بابت انان انجام داد روانه انگلیس کند و ازورود آنان به خاک خود جلو گیریکند تا درسی باشد به دولت انگلیس که ازمالیات وحق کار مردم خود به نفع مهاجران هنگ کونگی انجام می دهند
  • محفوظ US ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 0
    استعمار پس ازپایان مدت اجاره رد پای خود راجا نهاده ( رعایت حقوق شهروندان و ..... ) بعد از برگزیت ، تحولات سرمایه گزاری، کار وحقوق گمرکی با اتحادیه اروپا ( جدای از موضوع اسکاتلند و مرز ایرلند وشاید IRA.... ) نیاز به سرمایه و نیروی کار آماده دارد ، وقت میوه چینی از سرمایه داران هنگ کنگی . موج اول 350 هزار نفر سرمایه دار کلان ، موج دوم چند میلیون سرمایه دار خرد و متخصص ،،،،، خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .