مدیر امور منابع آب شیروان گفت: ۹ میلیون مترمکعب از آب سد بارزوی این شهرستان خراسان شمالی از ابتدای سال آبی ۹۹ تاکنون به کشاورزان تحویل داده شده است.

سد بارزوی شیروان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اسحاق خسروپناه، مدیر امور منابع آب شیروان در استان خراسان شمالی، چهارشنبه ۱۴ خرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: سطح اراضی کشاورزی پایاب سد بارزوی این شهرستان، پنج هزار و ۷۱۳ هکتار است که کشاورزان منطقه استقبال خوبی برای مراجعه و تحویل آب از این سد داشته‌اند.

وی گفت: با توجه به وضعیت بارش‌های جاری براساس تصمیم برنامه ابلاغی وزارت نیرو و استان، ۱۴ میلیون مترمکعب از آب سد برای کشاورزی، سه میلیون مترمکعب برای شرب و یک میلیون مترمکعب برای صنعت خواهد بود.

خسروپناه افزود: هدف اول سد، تامین آب شرب شیروان و تحویل آب به حقابه برها است که در راستای صیانت از منابع آب مخزن سد و در راستای توسعه و رونق شهرستان حق صنعت را هم باید بدیم.

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: توزیع آب براساس اعلام نیاز آبی از سوی متقاضیان است، با توجه به دستورالعمل‌های سد برای پایداری، به میزان مساوی بین ۱۳ شرکت تعاونی آب تقسیم می‌شود.

خسروپناه افزود: امسال در مقایسه با سال ۹۶ که این سد اصلا آب نداشت، مشکل تامین، کیفیت و قحطی آب نداریم ولی همچنان مصرف بهینه باید در دستور کار باشد.

سد بارزوی شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می‌آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

سد بارزو در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب‌های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره‌برداری رسید.

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است. این سد در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

کد خبر 517714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha