چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان غربی از بهره‌برداری سد مخزنی اشنویه در راستای تامین آب شرب، کشاورزی و حق آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه خبرداد.

سد چپرآباد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسنا، اتابک جعفری، مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان غربی، در جمع خبرنگاران گفت: پویش هر هفته الف – ب ایران که به بررسی وضعیت، افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های صنعت آب و برق اختصاص دارد این هفته به میزبانی آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: افتتاح سد مخزنی اشنویه (چپرآباد) از برنامه‌های این هفته پویش هر هفته الف –ب ایران خواهد بود، این طرح بر روی رودخانه کانی‌رش از سرشاخه‌های کوچک رودخانه گدار احداث شده است و از طریق کانال سد جلدیان بخشی از آب مازاد سد سیلوه پیرانشهر را به رودخانه گدار و از آن طرق به دریاچه ارومیه خواهد رساند.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: پیش از بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه مطالعات انجام شده برای احداث سد چپرآباد بر اساس ظرفیت ۱۲۷ میلیون متر مکعبی و آب رسانی به ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی انجام شده بود که بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و با تجدید مطالعات صورت گرفته گنجایش این سد به ۳۸ میلیون مترمکعب تقلیل پیدا کرد.

جعفری افزود: هم اکنون سد چپرآباد امکان تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲.۳ میلیون مترمکعب خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان ۱۱۰۰ هکتار را نیز تامین خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با بهره برداری از سد اشنویه میزان برداشت از رودخانه گدار کاهش یافته و امکان تامین ۲۳۷ میلیون مترمکعب آب از طریق رودخانه گدار به دریاچه ارومیه نیز فراهم می‌شود.

سد چپرآباد در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول تاج آن ۴۸۸ و عرض تاج ۱۰ متر است  و با اعتباری بالغ بر ۳۲۴ میلیارد تومان اجرا شده و درعملیات ساخت سد بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و سنگ‌بردرای صورت گرفته همچنین بیش از یک هزار تن آرماتور بندی، ۲۳ هزار مترمکعب بتن ریزی و ۱۱۵ کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.

کد خبر 517687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha