رئیس انجمن پسته ایران از صدور ۹ هزار و ۱۳۴ تن پسته کشورمان در اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت : ۳ هزار و ۷۵ تن این محصول از گمرک رفسنجان خارج و به کشورهای دیگر صادر شد.

برداشت پسته

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسین رضایی در نشست ستاد پسته شهرستان رفسنجان استان کرمان با اشاره به این‌که صادرات پسته از سال ۹۷ به شدت در حال کاهش است اظهار کرد: از اوایل سال ۸۳ حدود ۴۹ درصد محصول پسته از کشور خارج و صادر می‌کردیم.

وی تصریح کرد: در سال ۹۳ بالای ۵۴ درصد این محصول صادر شد اما از سال گذشته تا فروردین امسال میانگین محصول صادرشده  ۳۹ درصد و صادرات پسته کمتر شده است.

رضایی گفت: در بورس بیشتر از ۱۰ درصد محصول پسته را نمی‌توان عرضه کرد، مصرف داخلی پسته ۲۰ هزار تن در کشور است و تقریباً ۹۰ درصد پسته باید صادر شود.

وی ادامه داد: ایران صنعت ۱۰ میلیارد دلاری پسته را دارد که  ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار آن در بازار است و برای حفظ این بازار باید تلاش کرد تا بقیه ۸ میلیارد دلار این محصول هدر نرود.

رئیس انجمن پسته ایران با اشاره به اینکه تولید پسته از تقاضای آن بیشتر است افزود: سالیانه ۱۵ هزار ایکر(واحد سطح در امریکا) باغ پسته به سطح زیر کشت این محصول در آمریکا اضافه می‌شود و در ایران هم سالیانه ۱۲ هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول افزوده می‌شود که رقم قابل‌توجهی است.

به گفته رضایی مصرف پسته در جامعه به‌ویژه در چین به دلیل مسائل خاصی که در دنیا حکم‌فرما شد بشدت  افت کرده و درواقع اقتصاد پسته  این روزها حال خوشی ندارد زیرا با آمدن کرونا اقتصاد و مصرف پسته کاهش پیداکرده است.

رضایی بیان کرد: جلسه‌ای با اتحادیه خشکبار گذاشتیم به این نتیجه رسیدیم سیاست عرضه محصول باید عوض شود آمریکا به‌تدریج قیمت‌ها را افزایش می‌دهد این‌ها مسائلی است که بازار پسته را بسیار پیچیده کرده است و باید پیش‌بینی، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت آجیل ازجمله بادام بر قیمت پسته هم تأثیرگذار است، گفت: قیمت بادام در دنیا هر یک کیلوگرم ۲ دلار پایین آمده  و نزدیک ۳ میلیون تن تولید امسال است؛ قیمت پسته هم متأثر از قیمت آجیل به‌ویژه بادام است.

رضایی خاطرنشان کرد: جلسه‌ای با اتاق کرمان و بانک مرکزی داشتیم و این موضوع را پیگیری و قرار تفاهم‌نامه‌ای بابت مسائل ارزی پسته تدوین شد که  شامل بندهایی است یکی اینکه تهاتر ارز واردکننده که در سامانه صمت ثبت می‌شود دیگر نیاز به ارائه سند نباشد.

وی دیگر بند این تفاهم‌نامه را این طور عنوان کرد که ارز حاصل از صادرات پسته تماماً به واردات کالا اختصاص یابد؛ بند دیگر این تفاهم‌نامه هم مربوط به توافق رسیدن واردکننده کالاها و صادرکنندگان پسته است که از ارز پسته استفاده کنند و کالای موردنیاز باکیفیت را وارد کنند.

رئیس انجمن پسته ایران خاطرنشان کرد: پسته اشتغال‌زایی خوبی در ایران ایجاد کرده  و در بحث کارگران فصلی؛ روزانه در رفسنجان یک‌میلیون کارگر برای برداشت پسته به کار گرفته می‌شود لذا ۴۷۰ هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد که سالانه۵ میلیون نفر روزآبیاری این باغات را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: نزدیک ۵۱ میلیون نفر اشتغال‌زایی در صنعت پسته کشور ایجادشده که مستقیم درگیر این صنعت از کاشت، خدمات، آبیاری، سم‌پاشی، تعمیرات و برداشت، صادرات و فروش هستند.

رضایی خاطرنشان کرد: بحث  ارز دولتی بود که از سموم حذف‌شده لذا کشاورزان به‌جای استفاده از سموم در باغات، از گوگرد استفاده کنند که خیلی موثر است و روش و نحوه انتشار آن در قالب کلیپی در حال تهیه است که به‌زودی به بازار می‌آید تا کشاورزان بهره‌مند شوند.

کد خبر 517669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha