سفارت کره جنوبی در تهران اعلام کرد اولین محموله دارویی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار را از طریق مکانیزم تجارت بشردوستانه به ایران تحویل داده که این موضوع با واکنش منفی کاربران ایرانی مواجه شده که خواستار بازگشت اموال بلوکه ایران در سئول هستند.

کره جنوبی - پرچم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، پس از آنکه روز پنجشنبه نهم خرداد ماه وزارت خارجه کره جنوبی از ارسال محموله‌ای دارو و تجهیزات پزشکی به عنوان اولین بخش از صادرات بشردوستانه به ایران خبر داد، سفارت این کشور در تهران دیشب در توئیتر این سفارتخانه نوشت: «دولت جمهوری کره با خرسندی اعلام می‌کند که اولین محموله درمانی بیماری ژنتیکی «گوشه» به ارزش ۵۰۰ هزار دلار را از طریق مکانیسم تجارت بشردوستانه که به تازگی راه‌اندازی شده، به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده است.»

به گزارش فارس وزارت خارجه کره جنوبی همچنین اعلام کرده بود که ماه آینده نیز محموله دیگری از دارو و تجهیزات پزشکی به ارزش ۲ میلیون دلار، به ایران ارسال خواهد شد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده بود: «دولت کره جنوبی به گفت‌وگو با آمریکا و ایران بر سر روش‌های گسترش تجارت، که در حال حاضر بر روی تجهیزات پزشکی و دارو متمرکز است، تا غذا و محصولات کشاورزی، ادامه می‌دهد».

این اقدام کره جنوبی در حالی صورت می‌گیرد که «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (دوشنبه) ۱۲ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره ارسال این محموله و اینکه آیا این محموله از همان منابع مالی ایران است که نزد دولت کره باقی مانده؟ گفت: «خیلی زحمت کشیدند! ۲ سال مذاکره با کره‌ای‌ها داشتیم. متاسفانه کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و منتظر پاسخ مثبت آمریکایی‌ها بودند.»

وی با بیان اینکه حدود هفت میلیارد دلار پول ملت ایران در کره بوده،‌ تصریح کرد: «باید هر وقت مطالبه کردیم به صورت مقتضی به صورت نقد و کالا به کشور ما عودت داده می‌شد که متاسفانه کره‌ای‌ها در این زمینه غفلت و تاخیر و تعلل داشتند و بارها به آنها گوشزد کردیم که آنچه به آن استناد می‌کنید، غیرقابل قبول و غیرقانونی است، چون ایران تحت هیچ تحریم قانونی و بین‌المللی نیست و آنچه آمریکایی‌ها انجام دادند یک تحریم غیرقانونی و یکجانبه است و استناد به تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل کره و سایر کشورها باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: «ما خواستار باز پس‌گیری همه دارایی‌های خودمان در کره هستیم، این اقدام اگرچه کوچک و گام مثبت و با تاخیر فراوان است، معتقدیم کره‌ای‌ها باید کمی بیشتر به این مسئله توجه کنند و روابط دیرینه و دوستانه ۲ کشور که در مقاطعی زبانزد بوده، با دخالت کشورهای ثالث مخدوش نکنند.»

این دیپلمات ارشد ایرانی ۲۹ اردیبهشت ماه نیز در نشست خبری با خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درباره موافقت آمریکا با طرح بشردوستانه کره جنوبی گفته بود: اقدامات اولیه و رایزنی‌ها در سطح سیاسی در این زمینه انجام شده و تا الان مانع اصلی آمریکایی‌ها بودند که اجازه نمی‌دادند. نمی‌دانم دولت کره جنوبی توانسته مجوزی از آمریکا دریافت کند یا نه؟  جزییات را همکاران در بانک مرکزی شاید بیشتر بدانند.

وی افزود: آنچه مسلم است این است که پول‌های ملت ایران در کره جنوبی هست و بهانه‌هایی مثل تحریم و ممانعت آمریکا و ...برای ما قابل قبول نیست و می‌خواهیم دارایی‌ها و پول‌های ما وارد کشور شود.

بدهی کره جنوبی به ایران که حدود ۲ سال است پرداخت نشده در ازای خرید میعانات گازی از ایران بوده و کره‌ پس از توقف واردات این محصول، اقدام به خرید بنزین از آمریکا کرده است.

در همین خصوص کی‌بی‌اس نوشت: از زمان تنگ‌تر شدن حلقه محاصره و تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر ایران از سال گذشته، صادرات و تجارت کره جنوبی با ایران متوقف شده است.

بر این اساس، دولت سئول از آن زمان مذاکراتی را با واشنگتن آغاز کرد تا تجارت با تهران را از سر بگیرد. نهایتاً واشنگتن در تاریخ ششم آوریل موافقت کرد که ذیل «گواهی عمومی شماره ۸» خود، به شرکت‌های کره جنوبی اجازه تبادل با ایران را بدهد، بدون آنکه از تحریم‌های ثانویه آمریکا آسیب ببینند.

در همین خصوص نیز یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری «یونهاپ» گفته بود ایالات متحده نسبت به طرح کره جنوبی برای ایجاد نوعی سازوکار پرداخت جهت انجام تبادلات بشردوستانه با ایران و بدون نگرانی از نقض تحریم‌های آمریکا، نظر مثبتی دارد.

لازم به ذکر است، ایران پیش از این به این اقدام دولت کره جنوبی در بلوکه کردن اموال ایران و عدم بازپرداخت آن معترض شده بود. در همین خصوص روزنامه «کوریا تایمز» آذر ۱۳۹۸ در خبری نوشته بود که وزارت خارجه ایران با احضار سفیر کره جنوبی، از سئول به دلیل عدم پرداخت بدهی نفتی‌اش به ایران، گلایه کرده است.

آن زمان کوریا تایمز میزان بدهی کره جنوبی را  ۷ تریلیون وون (۵.۹۷ میلیارد دلار) به ایران عنوان کرده و نوشته بود: پرداخت بدهی شرکت‌های پتروشیمی کره جنوبی به ایران، مستلزم تأیید دولت این کشور است. 
با وجود آنکه این شرکت‌ها پول خریدها را به حساب‌های بانک مرکزی ایران در دو بانک صنعتی کره (IBK) و بانک «ووری» کره جنوبی منتقل کرده‌اند، اما دولت کره جنوبی مجوز برداشت از این حساب‌ها را صادر نکرده است.

  • کاربران ایرانی چه نوشتند؟

لازم به ذکر است کاربران ایرانی در زیر توئیت سفارت کره جنوبی در تهران، خواستار بازگرداندن پول بلوکه شده ایران شده‌اند.

کاربران ایرانی نوشتند:

جیب ما را نزنید، کمک نخواستیم.

خجالت آور است... کدام اقدام بشر دوستانه! ۷ میلیارد دلار پول ایران را بلوکه کرده‌اید آن‌وقت پز مبلغ ناچیز ۵۰۰هزار دلار را می‌دهید! پول مردم ایران را نمی‌دهید تا هرچه می‌خواهیم از بازارهای جهانی تهیه کنیم آن‌وقت بابت فروش محصول کره‌ای می‌گویید کار بشر دوستانه کردیم!

ما نیاز به صدقه نداریم. ترس را کنار بگذارید و اصل پول مردم ایران را آزاد کنید و ....

کد خبر 517668

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    9 18
    من میدونم امریکا از این همه اقتدارمون ترسیده که تا حالا حمله نکرده..
  • عسکری IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    22 2
    به کره ای ها بگویید این هم می گذرد! شرایط روزگار همیشه ثابت نیست ! اما ایرانی ها خیانت وبی وفایی به ظاهر دوستان را هیچوقت فراموش نخواهند کرد! همچنانکه که وفاداری و حمایت دوستان واقعی در زمانهای خطر را هیچگاه فراموش نمی کنند!
    • داریوش م IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
      9 12
      شک نکن اقای عسگری تامادامی که ماملتی واحد هستیم ورهبری شجاع ومقتدرداریم امریکا همیشه باید ازمابترسد همینطور که اسم ایران لرزه براندام دشمنان ایران می اندازد کره درتمام سنه گذشته همیشه محتاج ایران بوده واین روزها با شیطنت امریکا گذشته خودشو فراموش کرده فقط بترسه اززمانی که رهبرایران اراده بکنه کره را برای همیشه ازرفتارخودش پشیمان میکنیم
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    24 2
    چه عجب تا دیروز قربون،صدقه کره ای ها می رفتین،امروز انها شدند ادم بدها.......
  • یحیی JP ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    12 0
    چی شد اینم تو زد از آب در اومد که !!!
    • رویا نیک پی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
      6 1
      کسی که علم غیب نداره گذرروزگار مثل باد نقاب از چهره ها می اندازه
  • صادق IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    11 16
    بلایی که بر سر کشور کره در آمده که به یک نوکر دست آموز آمریکایی تبدیل شده و به یک کشور تحت امر آمریکا تبدیل شده حاصل تلاش خیانت آمیز سیاسیون و دستگاه دیپلماسی آن کشور است. خیانتی که این گروه به کشورهای خود می‌کنند نابخشودنی است بخصوص خط و راه رئیس دولت‌ها پس بهوش باشیم و باز هم به هوش باشیم
  • جواد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    23 5
    ابرو ی ایران تو دنیا بردید یک اوپتیما تو ایران یک میلیارد تومنه چی میگی .اندازه دو سوم خاک اروپا دستتون هست با 80 میلیون جمعیت
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    17 8
    پول ملت مارا نگهداشته اند و آنوقت فکر کرده اندصدقه میدهند.شماغلط کرده اید نوکرهاي آمریکا.پول ماراباکمال احترام و عذرخواهی باحرارت تاخیر بايدبدهيد
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    6 13
    در عوض اقتدار داریم
  • حمید IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    11 7
    هنوز آمریکا داره فکر تحریم ایرانو میکنه ایالات ژاپن و کره جنوبی بعنوات ایالات ۵۳ و ۵۴ آمریکا اونو اجرا میکنن.
  • فرهاد IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    19 1
    خیلی جالبه پولهایی که نیست و دست این و اونه و بلوکه شده مال ملت ایرانه،اما وقتی که گرفته میشه که اصلا صداشم در نمیاد معلوم نیست که دیگه مال کیه،یه چند سال بعد میشنویم که کی و کی و کی بردند و خوردند،مثل خیلیها که ظاهرا اینترپل هم نمیتونه بگیرتشون..
  • مسعود IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    22 0
    دو حالت واضح و روشن داره یا نمیتوانیم میلیاردها دلار پولهای بلوکه شده خودمان را از کشورهايی مانند کره و هند پس بگیریم یا اینقدر ثروت و منابع داریم که بدون در نظر گرفتن طلبها ومراودات قبلی قراردادهای جدید میبندیم
  • فرشاد IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    9 14
    خرید لوازم کره ای ممنوع هر کی بخره بیغیرته.تا زمانی کره پول ما را بدهند.
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    10 1
    لابد فردا نوبت چین و روسیه است که تو زرد در آیند
    • GB ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
      13 0
      همه آنها منافع کشورشان را در نظر می گیرند .
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    4 5
    ماها حتی در مقاومت کردن هم حدقل حسن نصرالله و لبنان را الگو قرار میدادیم الان وضعمان این نبود متاسفانه در کشور ما نوعی "هرچه ما کردیم و گفتیم " را مقاومت تعبیر میکنند درحالیکه حتی لبنان هم درکنار مقاومت سیاست چانه زنی با دنیا را کنار نگذاشته .. یک عده کامنت نویس هم که همیشه هستنذ تا هر گندی را به عنوان اینکه بقیه از ما میترسند تعبیر کنند و نمیدانند که دنیای آینده دنیای گفت گو است نه ترس و ارعاب ایجاد کردن ...
  • جواد IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    2 1
    به اعتبار کشورها نگاه میکنند. و نوع مدیریت . کشوری دو سوم اروپا با 80 میلیون نفر مدیریتی شده که خرید یک ماشین کره ای برای طبقه متوسط یک رویاست و دست نیافتنی در صورتی که در اروپا بالای یک میلیارد جمعیت داخلش است متاسفم
  • فریاد IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
    8 5
    کی دولت روحانی تمام میشه مامردم ایران رهایابیم
  • آرمان AE ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    5 4
    کره و هر کشوری که نوکر و گوش به فرمان آمریکاست در همه جنایات آمریکا و استکبار شریک است.....شریک دزدهای کره ای