درحالی‌که معاملات مسکن در جزیره کیش به دلیل شیوع کرونا و ممنوعیت مسافرت در ماه‌های گذشته با رکود همراه بود، با رفع محدودیت تردد، ‌این بازار با هجوم خریداران و پا پس کشیدن فروشندگان مواجه شده است.

مشکن کیش

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، قیمت مسکن در کیش اگرچه دیرتر از سایر نقاط کشور اما سرانجام با افزایش همراه شده است. شیب صعودی قیمت‌ها از اواسط زمستان سال ۹۷ آغاز شد و آهسته‌آهسته شروع به رشد و شوک عجیبی به بازار مسکن وارد کرد. تا آنجا که در عرض یک سال قیمت متراژ هر واحد آپارتمان نوساز در شهرک‌های نوساز جزیره کیش از ۶ میلیون تومان به ۱۴ میلیون تومان رسید؛ حتی برج‌های لوکس جزیره، قیمت هر مترمربع ۳۰ میلیون تومان را هم تجربه کردند. البته در نیمه سال ۹۸ کمی از این شیب کاسته شد.

با شیوع کرونا در ایران و رسیدن این ویروس مزاحم به کیش، ‌رفت‌وآمد مسافران به این جزیره به حداقل رسید. از سوی دیگر فعالیت بنگاه املاک در کیش، استان هرمزگان مانند سایر نقاط کشور به مدت تقریباً دو ماه تعطیل شد و در این مدت از خریدوفروش مسکن نیز با افتی فاحش روبه‌رو شد.

با رفع محدودیت سفر به کیش حالا موج جدید افزایش قیمت را در املاک‌ها شاهدیم و این در شرایطی است که به دلیل قیمت‌های بالا، ساکنان کیش، قدرت خرید این واحدها را ندارند.

از همین رو این احتمال تقویت می‌شود که قیمت‌ها در کنار عواملی مانند نوسانات قیمتی در بازارهای موازی مانند طلا و دلار و همچنین تغییر قیمت مسکن در شهرهای دیگر مانند تهران و شیراز و اصفهان، با سوداگری در کیش در حال افزایش است.

در این مورد حتی مواردی مانند قیمت سازی برخی از بنگاه‌ها نیز به گوش می‌رسد تا آنجا که عده‌ای از مردم مدعی‌اند که حتی برخی از آگهی‌ها در فضای مجازی واقعی نیست و تنها برای بازارگرمی ساخته می‌شود.

شرایط رهن و اجاره وضعیت سخت‌تری دارد؛ به‌طوری‌که قیمت رهن کامل واحدهای ۱۳۰ متری سه خوابه در برج‌های جزیره کیش به ارقام ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. حتی اجاره‌بهای یک سوئیت ۵۰ متری در شهرک‌های جدید کیش به ۲۰ میلیون تومان پیش‌پرداخت و اجاره ماهیانه تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

نکته دیگری که ممکن است بر قیمت‌ها در بازار مسکن تأثیر داشته باشد، ‌رشد تعداد مجوزهای بنگاه املاک در جزیره کیش است. کیش اکنون ۷۵ بنگاه املاک دارد و از همین رو هرکدام از این بنگاه‌ها به دنبال مشتری هستند و این موضوع باعث شده تا قول فروش ملک را باقیمت‌های بالاتر به فروشندگان بدهند.

بااین‌حال این تمام ماجرای معاملات مسکن در کیش نیست. شایعه تأثیر هوای گرم بر کنترل ویروس کرونا باعث شده تا مشتریان بیشتری برای خرید ملک در کیش از گوشه و کنار کشور صف بکشند و بر بازار داغ قیمت‌ها دامن بزنند.

جام جهانی فوتبال و رونق بازار مسکن کیش

«مهدی حمزه» یکی از فعالان معاملات مسکن در جزیره کیش گفته که وضعیت معاملات در کیش بعد از رفع محدودیت‌ها افزایش داشته و این موضوع باعث شده تا قیمت‌ها در مقایسه با اسفند، ‌۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته باشد.

وی معتقد است که وضعیت معاملات در هفته‌های آینده بهتر می‌شود اما تأکید کرده که فروشندگان به طمع قیمت‌های بالاتر، ‌معاملات فعلی را به‌اصطلاح «دبه» می‌کنند.

این فعال بازار مسکن در کیش همچنین گفته که آغاز بازی‌های تدارکاتی برای جام جهانی قطر نیز می‌تواند بازار مسکن کیش را بارونق همراه کند. از سوی دیگر

حمزه ادامه می‌دهد که کیش همواره منطقه‌ای توریستی بوده و از همین رو برخی افراد که به دنبال خرید ملک در خارج از کشور بودند، با تغییر قوانین اقامتی، تمایل به سرمایه‌گذاری در کیش دارند.

وی همچنین از آزاد شدن اجاره روزانه ملک در کیش که به دنبال شیوع کرونا ممنوع شده بود خبر داده و گفته که در هفته‌های اخیر موج جدید حضور مسافران در کیش ایجادشده است.

پیش‌ازاین «علی ابراهیمی معینی» مدیر نظارت بر خدمات و مراکز گردشگری کیش طی اطلاعیه‌ای از ممنوعیت اجاره منازل مسکونی به‌صورت شبانه و ساعتی در جزیره کیش مطابق مصوبه ستاد اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا از ۱۴ اسفند سال گذشته خبر داده بود.

ملک هست، ‌فروشنده نیست

بازار مسکن کیش علاوه بر این موارد با معضل دیگری نیز همراه است. فروشندگانی که تا پیش‌ازاین به دنبال مشتری بودند حالا به امید سود بیشتر اجازه فروش ملکشان را نمی‌دهند و در لحظه آخر زیر معامله می‌زنند.

«کریم محمدی» فعال دیگر بازار مسکن در کیش با تأکید بر اینکه بعد از شیوع کرونا در اسفند و در ادامه تا پایان فرودین سال جاری، تقریباً معامله‌ای صورت نمی‌گرفت، گفت: معاملات از اواسط اردیبهشت رو به فزونی نهاد و با افزایش مشتریان، قیمت‌ها صعودی شد.

وی ادامه داد که باوجود مشتریان پر و پا قرص برای خرید ملک در کیش اما فایل‌های فروش با کاهش همراه شده و فروشنده وجود ندارد.

محمدی دلیل این امر را تمایل فروشندگان به افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌داند و معتقد است از همین رو و با طمع افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده، اکنون فروشندگان از بازار مسکن کیش خارج‌شده‌اند که این موضوع به دلیل بر هم خوردن میزان عرضه و تقاضا، ‌رشد بیشتر قیمت‌ها را دامن زده است.

وی گفته که یکی از دلایل رشد قیمت املاک در کیش، رسیدن موج افزایش قیمت‌ها در تهران به این جزیره بوده که با چند ماه تأخیر اتفاق افتاده است.

این فعال بازار مسکن کیش معتقد است که قیمت‌ها رشدی ۲۵ تا ۳۰ درصدی را در سه ماه گذشته تجربه کرده اما این رشد قیمت نمی‌تواند دوام زیادی داشته باشد و در ماه‌های آینده باید منتظر رکود تورمی در این بازار باشیم.

افزایش ۴۰ درصدی قیمت مسکن در کیش

«وحید سهراب» یکی دیگر از فعالان این حوزه در کیش نیز معتقد است که بعد از رشد قیمت‌ها در ماه‌های اخیر باید منتظر رکود و حتی کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن کیش باشیم.

وی گفت: قیمت‌ها در سه ماه گذشته ۴۰ درصد بالا رفته بااین‌حال این رشد تا جایی ادامه پیدا می‌کند که قیمت‌ها به تعادل برسند و بعدازآن به‌طورمعمول اندکی کاهش پیدا می‌کنند.

سهراب ادامه داده که بعد از شیوع کرونا و تعطیلی چندماهه، هجوم مسافر و خریدار را به کیش داشتیم و زمانی که خریدار زیاد باشد، قیمت ملک نیز بالا می‌رود.

وی دلیل دیگر رشد قیمت مسکن در کیش را نوسان دلار و سایر بازارها دانست و گفت که این موارد باعث شد تا موج گرانی به کیش برسد.

به عقیده این فعال بازار مسکن کیش، اکنون قیمت‌ها به ثبات نسبی رسیده اما همچنان خریدار دنبال خرید است و فروشندگان مستاصلند زیرا نمی‌دانند فردا، قیمت‌ها چگونه خواهد بود.

وی در مورد بازار اجاره نیز گفته که اجاره‌ها طبق روال هرسال بالا می‌رود. امسال نیز به نسبت قیمت خانه‌ها، ‌قیمت اجاره افزایش خواهد داشت.

کد خبر 517444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha