سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

وضعیت شیوع کرونا در استان خراسان جنوبی بعد از مدتی که روند نزولی داشت مجدد خطر اوج‌گیری آن با ۲ رقمی شدن آمار مبتلایان در چند روز گذشته جدی شد که در صورت بی‌توجهی به هشدارها و رعایت نکات بهداشتی زنگ خطر محسوب می‌شود.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حدود سه ماه از اعلام اولین مورد مثبت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی می‌گذرد و تا اوایل فروردین امسال شاهد اوج شیوع کرونا در استان بودیم، اما از حدود هفتم تا دهم فروردین ماه روند کاهشی موارد مثبت کرونا در خراسان جنوبی آغاز و از ۱۱ فروردین نمونه‌گیری افراد به صورت سرپایی نیز انجام شد.

موارد بستری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در یک ماه اخیر کاهش داشته و اغلب موارد جدید روزانه تا هفته گذشته در استان تک رقمی و مربوط به نمونه‌های سرپایی بوده که ناشی از غربالگری‌ها و بیماریابی فعال است اما چند روز گذشته با ۲ رقمی شدن آمار، مجدد خطر اوج گیری کرونا در استان جدی شده است.

برای اولین‌بار روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت خراسان جنوبی روز بدون کرونا را سپری کرد و هفتم و ۱۱ خرداد هم مورد جدید ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی شناسایی نشد که خبری خوشحال‌کننده بود، اما به گفته مسئولان بهداشت و درمان این کاهش به معنای پایان کرونا نیست و هشدارها و رعایت دستورالعمل‌ها پابرجا است.

با این وجود در هفته اخیر شاهد فراز و فرود آمار ابتلا در استان خراسان جنوبی بودیم از همین رو با مثبت اعلام شدن ۱۲ نمونه جدید در روز شنبه ۱۰ خرداد ماه جاری بار دیگر زنگ خطر اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا به صدا درآمد.

 اغلب موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی در روزهای گذشته مربوط به موارد سرپایی و شهرستان‌های درمیان، بیرجند، زیرکوه، طبس، قاین، سرایان و نهبندان بوده است.

مجموع کل مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی ۶۸۵ نفر هستند که از این تعداد ۶۳۲ نفر بهبودیافته، ۴۵ نفر فوت کرده‌اند و هشت نفر هنوز در بیمارستان بستری هستند.

استاندار خراسان جنوبی هفته گذشته در نشست شورای اداری استان اعلام کرد که خراسان جنوبی جزو ۱۰ استانی است که هیچ شهری در وضعیت قرمز (پرخطر) ندارد و به استناد آمار در مرحله تثبیت کرونا قرار گرفته‌ایم، اما در حال حاضر بر اساس آخرین رنگ‌بندی شهرها، فردوس قرمز اعلام شده است.  

در همین خصوص رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: وضعیت شهرهای استان در نوسان است بعضی شهرها همچون نهبندان، زیرکوه و درمیان سفید اعلام شده و فردوس قرمز است.

محمد دهقانی فیروزآبادی با اشاره به آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: فعلا یک روند ثابت داریم بعضی روزها چند نفر مثبت، بعضی روزها هم آمار کمتر یا صفر می‌شود، اما عمده موارد مثبت شده افرادی هستند که سرپایی بوده، کم علامت و یا از اطرافیان مبتلایان هستند.  

وی گفت: آمار افراد بستری همچنان بسیار کم است، گرچه چند شهرستان سفید در استان داریم، اما چند روز بعد با بررسی ملاک‌ها ممکن است نتیجه تغییر کند لذا اگر مردم رعایت فاصله‌گذاری هوشمند را نداشته باشند مثل سایر استان‌ها روند افزایش قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند اظهار داشت: در صورتی که رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم صورت نگیرد مجدد به وضعیت قبلی بازخواهیم گشت.

دهقانی در خصوص وضعیت نهبندان نیز گفت: موارد مثبت این شهرستان از استان‌های همجوار همچون سیستان و بلوچستان بودند که انتقال آلودگی داشتند.

وی افزود: پیش از این هم موارد مثبتی از خراسان شمالی به استان وارد شدند که برای اقدامات گازرسانی به خراسان جنوبی سفر کردند و یکی در نهبندان و دیگری در زیرکوه مثبت شدند.

دهقانی عنوان کرد: تنها راه مهار ویروس کرونا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است و تاکید می‌شود که مردم این موضوع را رعایت و در محل‌های پر تجمع حتما از ماسک استفاده کنند تا شاهد اوج‌گیری مجدد ویروس نباشیم.  

وی با بیان این‌که دستاوردهای امروز حاصل تلاش همه‌جانبه در استان بوده است اظهار داشت: از بهمن ماه سال گذشته که در دنیا موج شیوع ویروس شروع شد، وزارت بهداشت پای کار آمد و اقدامات پیشگیرانه در استان خراسان جنوبی نیز آغاز شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، افتتاح آزمایشگاه ویروس‌شناسی را یکی از دستاوردهای مهم استان در دوران کرونا برشمرد و گفت: این مهم موجب شد که آمار نمونه‌گیری در استان از ۳۰ به بیش از ۲۰۰ مورد افزایش یابد.

وی با اشاره به مشارکت بیش از ۹۴ درصد جمعیت استان در طرح غربالگری کرونا اظهار داشت: طرح غربالگری کمک شایان توجهی به کاهش بار مراجعه موارد مشکوک به مراکز درمانی داشت.

دهقانی افزود: تاکنون ۲ پیک بیماری در استان سپری شده که ۱۷ اسفند و هفته پایانی سال گذشته بود زیرا روزانه ۲۰ مورد جدید شناسایی می‌شد.

وی گفت: نمونه‌گیری سرپایی از ۱۱ فروردین در استان خراسان جنوبی آغاز شد که به کنترل بیماران بدحال و مدیریت بیماری کمک کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: شاخص میزان ابتلا به کرونا در کشور به ۰.۹۸ درصد رسیده و در خراسان جنوبی ۰.۶۸ درصد شده است که نشان می‌دهد در مهار بیماری موفق عمل کرده‌ایم.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» ماه دسامبر (آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و تاکنون ۱۵۴ هزار و ۴۴۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و جان باختگان کرونا در کشور به ۷ هزار و ۸۷۸ نفر رسید.

اغلب موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی در روزهای گذشته مربوط به موارد سرپایی و شهرستان‌های درمیان، بیرجند، زیرکوه، طبس، قاین، سرایان و نهبندان بوده است.

این استان به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

کد خبر 517373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha