گرمای شدید هوا، نبود امکانات کافی برای گذراندن اوقات فراغت در مناطق شمالی و کم‌برخوردار گلستان و نزدیکی سکونت‌گاه‌ها به سدها و کانال‌های آب سبب شده تا آب‌تنی به پای ثابت سرگرمی جوانان و نوجوانان این منطقه تبدیل شود اما عدم تسلط به فن شنا، پیامد تلخی برای این وقت‌گذرانی‌ها دارد که تاوان آن را خانواده‌ها با مصیبت غرق‌شدن فرزندان خود می‌دهند.

غرق‌شدگی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، تن و بدن پدران و مادران گلستانی هر بار با شنیدن اجازه خواستن فرزندان برای رفتن به سدها و کانال‌ها برای آب‌تنی می‌لرزد اما نبود جایی برای تفریح و بازی و اصرار فرزندان برای همراهی با دوستان، آن را ناگزیر از قبول این وقت‌گذرانی‌ها می‌کند.

آخرین نمونه این اتفاق تلخ چند روز قبل در سد دانشمند افتاد و در آن یک نوجوان اهل روستای دوزالوم بخش داشلی‌برون گنبدکاووس که به همراه دوستانش برای شنا خود را به آب ذخیره شده پشت این سد انداخته بود، به دلیل مسلط نبودن به فنون شنا غرق شد و جنازه‌اش پس از ساعت‌ها تلاش گروه‌های تخصصی غواصی از دل آب بیرون کشیده شد.

از این اتفاقات همه ساله برای ساکنان روستاهای همجوار سدها و کانال‌های آب عمیق و آب‌بندان‌های گلستان می‌افتد اما نه نوجوانان و جوانان از آن درس می‌گیرند و نه خانواده‌ها در چگونگی گذراندن اوقات فراغت تجدیدنظر می‌کنند.

امیر خدیور یکی از اهالی ساکن محدوده سد وشمگیرآق‌قلا گفت: در محدوده این سد، روستاهای زیادی وجود دارد و تقریبا هیچ‌کدام آن‌ها جایی برای سرگرمی نوجوانان و جوانان ندارند و شنا، تفریح اول و آخر این فرزندان و خطرناک‌ترین شیوه وقت‌گذرانی است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه هر سال در سد و کانال‌ها مجاور آن شاهد اتفاقات تلخ برای اهالی روستا هستیم اما باز داستان غم‌انگیز غرق شدن تکرار می‌شود زیرا نوجوانان و جوانان منطقه راه دیگری برای تفریح ندارند.

وی بیان کرد: اشتغال بیشتر خانواده‌ها به کارهای کشاورزی در فصل گرم سال موجب شده نظارت آن‌ها بر رفتار و فعالیت فرزندان کمتر از همیشه باشد که این عامل در قرارهای دسته‌جمعی نوجوانان و جوانان و رفتن به جاهای خطرناکی مانند سد و آب‌بندان‌ها بی‌تاثیر نیست.

خدیور به دور بودن این روستاها از مراکز درمانی نیز اشاره کرد و گفت: در مواردی تن نیمه‌جان فرد غرق شده از آب بیرون کشیده شد اما به دلیل دوری روستا تا درمانگاه در مسیر انتقال جان خود را از دست داد.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان چند روز قبل گفته بود که شنا کردن در محدوده سدهای مخزنی و انحرافی و کانال‌های آبیاری در استان ممنوع است.

شعبان رسولی افزود: همه ساله با آغاز فصل گرما به‌ویژه در روزهای پایانی هفته و روزهای تعطیل، برخی از جوانان و نوجوانان، بدون توجه به علائم هشداردهنده و اطلاعیه‌های مکرر، در دریاچه‌ها و مخازن سدها و کانال‌های آبیاری و زهکشی، شنا می‌کنند که این سهل‌انگاری و بی‌توجهی، در مواردی منجر به مرگ آن‌ها می‌شود.

وی با اشاره به حوادث غم‌انگیز در سدها و رودخانه‌های استان گفت: امسال آب رودخانه‌ها، انهار، کانال‌ها و سدهای گلستان به علت بارش‌های فراوان بالا آمده و کمترین بی‌احتیاطی در محدوده این منابع آبی، حوادث غم‌انگیزی را رقم خواهد زد.

وی افزود: در حریم منابع آبی پلاکارد و تابلوهای هشداردهنده نصب شده و به دلیل گستردگی این محدوده امکان گماردن نیروی حفاظتی برای جلوگیری از شناکردن افراد وجود ندارد.

رسولی اضافه کرد: این تاسیسات فقط برای آب‌رسانی ساخته شده و برای شنا کردن مناسب نیست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان با اشاره به غرق شدن چند روز قبل یک نوجوان اهل بخش داشلی‌برون در سد دانشمند، نسبت به جلوگیری از حوادث مشابه با توجه به فرا رسیدن فصل گرما هشدار داد.

سید رضا قادری گفت: گرما هوای، اوقات فراغت زیاد و نزدیکی به منابع آبی، انگیزه نوجوان و جوانان را برای دیدن رودخانه، دریاچه، کانال‌ها و شنا کردن در آن بیشتر می‌کند که ممکن است این شور و اشتیاق، خاطره تلخی برای یک خانواده و حتی اهالی یک روستا به یادگار بگذارد.

قادری افزود: غرق‌شدگی به عنوان یکی از علل‌ مرگ‌ومیر غیرعمدی به راحتی قابل پیشگیری است اما با وجود هشدارهای فراوان، برخی افراد نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند.

پیگیری از پزشکی قانونی استان برای مشخص شدن تعداد غرق‌شدگان گلستان بی‌نتیجه ماند و روابط عمومی مرکز فوریت‌های پزشکی استان نیز جان‌باختگان پارسال غرق‌شدگی در کانال‌های آب، رودخانه‌ها، سدها و استخرها را ۴۳ نفر اعلام کرد.

گلستان با داشتن پنج حوضه آبریز گرگان‌رود، قره‌سو، اترک سفلی، شرق خلیج گرگان و نکارود علیا، دارای ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رودخانه‌ شاخه اصلی و فرعی است.

این استان در بخشی از حوضه آبریز دریای خزر واقع است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی دارای رودخانه‌های پرآب و مهمی است که این رودها از شریان‌های اصلی و ارزشمند حیات اقتصادی به ویژه در عرصه کشت انواع محصولات کشاورزی استان به شمار می‌روند.

استان گلستان ۱۴ سد با ظرفیت حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب در دست بهره برداری دارد که بیشتر برای مهار سیلاب و تامین نیاز بخش کشاورزی ساخته شده است.

کد خبر 517358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha