مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیرجند گفت: از محل اعتبارات سال ۹۸ تاکنون ۵۸۰ میلیون تومان برای باغ و عمارت جهانی اکبریه تخصیص یافته که ۲۶۰ میلیون تومان صرف مرمت میراث جهانی اکبریه و ۳۲۰ میلیون تومان برای مطالعات و مرمت موزه آن هزینه شده است.

عمارت جهانی اکبریه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد جنتی‌فر روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد افزود: مرمت، کف‌سازی معابر و خیابان‌های باغ جهانی اکبریه با این اعتبار انجام و مرمت فضاهای داخلی عمارت تکمیل شده که در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی مرکز مطالعات موسیقی نواحی خراسان جنوبی است.

وی عنوان کرد: مرمت حوض اصلی باغ که در مقابل عمارت قرار دارد نیز با این اعتبار انجام شده و تکمیل موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در دست انجام است.  

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه با اشاره به مرمت بخشی از اشیای موزه‌ای از محل اعتبار تخصیص یافته اظهار کرد: ساماندهی فضای سبز باغ هم در دستور کار قرار گرفته که شامل کاشت گل‌های فصلی، تکمیل گلخانه و کاشت درختان جدید جایگزین درختان کهنسالی که از دست رفته است می‌شود.  

وی افزود: میراث فرهنگی با مشارکت شهرداری بیرجند مرمت و کف‌سازی معابر روستای اکبریه را نیز آغاز کرده که فاز اول آن به اتمام رسیده است.  

جنتی‌فر گفت: پروژه‌های در دست اجرا برای مرمت باغ و عمارت جهانی اکبریه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید است در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری کامل بخش اندرونی عمارت، حوض اصلی باغ و ساماندهی فضای سبز باشیم.
 
وی یادآور شد: اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای این پروژه‌ها از محل پایگاه‌های میراث جهانی بوده و منتظر تخصیص‌های جدید در سال مالی ۹۹ هستیم.  

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه عنوان کرد: در حال حاضر موزه مردم‌شناسی، باستان شناسی، موزه مشاهیر و نمایشگاه فرش در محل باغ و عمارت اکبریه فعال بوده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان بازدید عموم فراهم است.  

وی با اشاره به لزوم مرمت بخش اندرونی عمارت اکبریه گفت: بعد از تغییرات گسترده دوره پهلوی در عمارت مرکزی باغ، نوع کاربرد باغ از سکونتی به پذیرایی و حکومتی تغییر یافت و این تغییر کاربری باعث شد تا در جزئیات و عناصر مختلف اطراف عمارت از قبیل کف‌سازی محوطه شمالی عمارت، حوض آب و مسیرهای انتقال آب از استخر جنوبی به سمت حوض‌خانه و کرت‌های شمالی باغ نیز تغییرات عمده‌ای به وجود آید.

جنتی‌فر افزود: احیای باغ اکبریه با کاربری اداره میراث فرهنگی و موزه بیرجند در سال ۱۳۷۲ موجب ایجاد تغییرات جدیدی در محوطه‌سازی باغ شد، که این تغییرات شامل کف‌سازی آژیانه (سنگ فرش با قاب بندی آجری) در خیابان شمالی عمارت و محوطه اطراف حوض شمالی و ایجاد باغچه‌های گل در اطراف حوض بود.

وی اظهار کرد: با لایه‌برداری سنگ‌فرش، کف و آوار و نخاله‌های زیر آن، کف اولیه خیابان شمالی عمارت در حدود ۳۷ سانتی‌متر پایین‌تر از آن آشکار شد و در نتایج به دست آمده از آواربرداری، آجرفرش تاریخی کف که در بسیاری از نقاط به صورت سالم باقی‌مانده و حوض آب تاریخی به صورت سالم و گسترده در مقابل عمارت کشف شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه بیان کرد: حوض آب با طرح چلیپا و به ابعاد ۲۰ متر طول و ۱۰ متر عرض که چهار بخش چلیپای آن با طرح قوس‌های کلیل تزئین شده، در ضلع شمالی عمارت آشکار شده است.

وی ادامه داد: به منظور بازگرداندن اصالت معماری و تاریخی مجموعه، کفسازی آجرفرش با استفاده از مصالح سنتی در محوطه شمالی عمارت با حفظ شواهد موجود تاریخی و در تراز کف اولیه انجام و حوض تاریخی که بخشی از نظام آب در باغ است، مرمت و احیا شد.

جنتی‌فر افزود: بازگشت اصالت معماری و تاریخی به اثر، بازگشت تناسب هندسی و ارتفاعی عمارت، حذف عامل رطوبت صعودی به جرزهای عمارت، احیای بخشی از عناصر معماری اصیل باغ ایرانی وابسته به نظام آب در باغ و احیای نقش منظری حوض و آب در باغ اکبریه از مهم‌ترین دستاوردهای آن است.

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه خاطرنشان کرد: باغ تاریخی اکبریه که بنیان آن توسط خاندان علم و در دوره زندیه بنا نهاده شده و در دوره قاجاریه به اوج شکوه و معماری خود رسیده است؛ سال ۱۳۷۸ به دلیل ارزش‌های معماری، هنری و اجتماعی در پرونده باغ ایرانی فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

باغ اکبریه به همراه هشت باغ ایرانی سال ۹۰ با شماره ۰۰۹-۱۳۷۲ به اتفاق آرا در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

هر سال شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این مجموعه تاریخی دیدن می‌کنند و جزو چند اثر پربازدید خراسان جنوبی به‌ویژه در نوروز است.

کد خبر 517300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha