مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

افزایش ساخت‌وسازها و در کنار آن احداث شهرک‌های صنعتی طی سال‌های گذشته سبب مصرف بالا و در نتیجه ایجاد قطعی‌های مکرر آب در بخش فشافویه شهرستان ری شده‌است.

قطعی آب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، بخش فشافویه شهرستان ری  در جنوب استان تهران این روزها با اُفت شدید فشار آب و در برخی ساعات با قطعی آب مواجه است که بنا به آنچه مسئولان اظهار می‌کنند دلیلی اصلی آن افزایش جمعیت و افزایش ساخت و سازها و انشعابات غیرمجاز در روستاهاست که با افزایش بی‌رویه آن در سال جاری و همچنین افزایش دما در روزهای اخیر، مصرف آن تشدید شده‌است.

در این راستا از هفته گذشته به دلیل افزایش مصرف و بار زیاد، تعدادی از چاه‌ها از مدار خارج شده و در حال حاضر تعمیر و احیای یک حلقه چاه در حال انجام است و همچنین عملیات ایجاد یک حلقه چاه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد با این وجود بی‌آبی رنجی است که مردم جنوب پایتخت این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

عمق چاه‌های آب فشافویه به ۲۰۰ متر رسید

رئیس شورای اسلامی شهر حسن‌آباد معتقد است: این مشکل ناشی از عدم طراحی زیرساخت موردنیاز برای شهرک صنعتی است، زیرا چاه‌های آب حسن آباد در سال‌های گذشته عمق ۷۰ تا ۸۰ متر داشته اما در حال حاضر به دلیل خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی و مصارف صنعتی عمق چاه‌ها به بیش از ۲۰۰ متر رسیده است.

«علیرضا زند کریمخانی» با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته به منظور مطالبه حق مردم فشافویه تصریح کرد: از مهرماه سال گذشته پیگیر مشکلات آب شرب منطقه بودیم و جلساتی نیز برای بررسی مشکلات احتمالی تشکیل شد که مسئولانِ وقت ادعای عدم وجود مشکل را داشتند، اما در حال حاضر مردم برای تأمین آب شرب نیز با مشکل روبه‌رو هستند.

زند کریمخانی بیان کرد: در سال‌های گذشته طرحی از سوی شهرداری و شورای اسلامی برای تأمین آب شرب موردنیاز مسکن مهر ارائه شده که براساس آن شهرداری و شورا ملزم به اهدای زمینی به منظور اختصاص به مخزن تأسیسات برای تأمین زیرساخت آب شدند که با وجود اختصاص این زمین هنوز هم عملیات ساخت تجهیزات اجرایی نشده‌است.

وی ادامه داد: در شهرک احمدیه  فشافویه، سازمان آب برای تأمین آب درخواست مساعدت مالی کرده بود که شهرداری مساعدت لازم را برای تأمین هزینه‌های زیرساخت آب شهر لحاظ کرد، اما در آنجا نیز اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر حسن‌آباد گفت: شهرک صنعتی شمس‌آباد نعمت بزرگی برای بخش فشافویه محسوب می‌شود، اما در حال حاضر این شهرک نیز در بالا دست چاه‌های تأمین آب شرب شهر حسن‌آباد، ۱۷ حلقه چاه برای تأمین آب صنایع ایجاد کرده که نتیجه آن کاهش دِبی آب برای مصارف خانگی است.

 وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ واحد تصفیه آب در بخش فشافویه فعالیت دارند که در نهایت آب تصفیه شده در اختیار شهرک صنعتی قرار می‌گیرد و پساب آن نیز هدر می‌رود و برای تأمین سفره‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر حسن‌آباد تأکید کرد: جمعیت در شهر حسن‌آباد بیش از ۸۰ هزار نفر است که سازمان آب به آنها خدمات‌رسانی می‌کند اما سرانه ثبت شده در شهر حسن‌آباد برای ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر تعریف شده و جمعیت اتباع در هیچ یک از آمارها درنظر گرفته نشده‌است.

زند کریمخانی همچنین بیان کرد: امروز مردم فشافویه نیاز به آب آشامیدنی مناسب دارند که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر از سوی مسئولان ذیربط مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

استقرار زندان و کاهش سرانه آب

بخشدار فشافویه نیز گفت: در حال حاضر مردم بخش فشافویه از اُفت فشار و قطعی آب رنج می‌برند، اما با توجه به اینکه زندان تهران بزرگ نیز بخشی از سرانه آب مردم فشافویه را در اختیار دارد و زندانی‌های تهران بزرگ نیز دارای حق و حقوق هستند، لذا برای کاهش مشکلات، زندان تهران بزرگ باید از بخش فشافویه جدا شود.

«کریم رئوف» افزود: اولویت فعلی آب‌رسانی به مردم بخش فشافویه است،  جمعیت فعلی حسن‌آباد با توجه به زندان‌های مستقر در این بخش و اتباع رسمی و غیررسمی باید در تعیین سرانه‌های خدمات‌رسانی مورد توجه قرار گیرد.

بخشدار فشافویه ادامه داد: در شرایط فعلی سفره‌های آب زیرزمینی بسیار کاهش یافته و رفع این مشکل نیاز به همّت مسئولان در منطقه دارد، به همین دلیل باید طرحی برای انتقال آب به رودخانه سیاب ارائه شود.

وی در پایان بیان کرد: با ورود آب مدنظر به رودخانه سیاب مشکل چاه‌های منطقه، سفره‌های زیرزمینی و به ویژه شهرک صنعتی شمس‌آباد نیز برطرف می‌شود.

کد خبر 517275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تهران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha